تبیان، دستیار زندگی
نخستین میكروربات پرنده جهان به سرپرستی یك محقق ایرانی در كانادا ساخته شد.استاد ایرانی دانشگاه «واترلو» كانادا با همكاری گروهی از محققان كانادایی موفق به ابداع نخستین میكروربات پرنده در جهان شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ساخت نخستین میكرو ربات پرنده

نخستین میكروربات پرنده جهان به سرپرستی یك محقق ایرانی در كانادا ساخته شد.

استاد ایرانی دانشگاه «واترلو» كانادا با همكاری گروهی از محققان كانادایی موفق به ابداع نخستین میكروربات پرنده در جهان شد.

دکتر خامسی ، نخستین میکرو ربات پرنده

به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دكتر میر بهراد خامسی، استادیار دانشگاه واترلو كانادا كه هدایت پروژه طراحی و ساخت این میكروربات پرنده را بر عهده داشته درباره این دستاورد تكنولوژیك گفت: این میكروربات‌های پرنده می‌توانند اشیا و تجهیزات را مخصوصا در طول مدت جراحی‌ها و برای كاربردهایی در مقیاس میكرو دستكاری كرده و یا تغییراتی را كه لازم باشد روی آنها اعمال نمایند.

رییس ایرانی آزمایشگاه میكرورباتیك ماگلیو در دانشگاه واترلو خاطرنشان كرد: این اختراع جدید باعث می‌شود پژوهشگران روی عملیات بسیار ظریف و حساس و در مقیاسهای بسیار كوچك كنترل بیشتری داشته باشند و به آنها امكان می‌دهد كه اشیاء كوچك را با دقت و ظرافت بیشتری جابه جا كرده و جاسازی كنند.

در این پرنده جدید رباتیك از فن‌آوری MEMS (سامانه‌های میكرو الكترومكانیكی) استفاده شده و انرژی آن از یك میدان مغناطیسی تامین می‌شود.

ربات پرنده با نیروی خود به نیروی جاذبه غلبه می‌كند و در نتیجه می‌تواند به پرواز در آید.

به گفته دكتر خامسی، این وسیله ظریف برای عملیاتی چون میكرومونتاژ در قطعات مكانیكی، كنترل نمونه‌های بیولوژیك و حتی انجام جراحی‌ها در مقیاس میكرو سودمند و قابل استفاده خواهد بود.

وی افزود: یك منبع نیروی خارجی قدرت مانور وسیله را افزایش داده و به آن امكان می‌دهد موقعیت ربات را در فضای سه بعدی و پیچیده بسیار آسانتر از رباتهای خزنده و رونده تعیین كند.

خامسی تصریح كرد: ما برای اولین بار در جهان توانستیم چنین ربات پرنده مجهز به میكرو گیره‌ها را طراحی كنیم. این ربات می‌تواند به درون هر فضایی وارد شود و مواد بسیار خطرناك زیستی را كنترل كند یا در اتاقهای خلاء كار انجام دهد.

وی تصریح كرد: از آنجا كه نیروی لازم برای كار ربات از خارج تامین می‌شود، لذا میكروربات نیازی به حمل یك منبع انرژی یا كنترل كننده ندارد، لذا قدرت مانور آن افزایش می‌یابد .

گفتنی است، دكتر خامسی، تحصیلات كارشناسی خود را در رشته مهندسی مكانیك و تولید در دانشگاه صنعتی امیركبیر و دوره كارشناسی ارشد و دكتری را در رشته مكاترونیك در دانشگاه میای ژاپن و دوره پست دكتری را در دانشگاه آلبرتا پشت سر گذاشته است.

تنظیم برای تبیان: سیدخاموشی