تبیان، دستیار زندگی
در سال 1993 مارك آندرسن و همكارانش در دانشگاه ایلینویز موزائیك را ایجاد كردند كه نخستین مرورگر وب برای تركیب كردن تصاویر گرافیكی و متن در یك صفحه واحد بود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه اینترنت شکل گرفت؟

اینترنت

40 سال پیش لن كلین راك و گروهش در دانشگاه UCLA، آزمایش برروی سیستمی را آغاز كردند كه بعدها به اینترنت امروزی تبدیل شد؛ به همین مناسب در این گزارش به مرور رویدادهای تاثیرگذار در شكل‌گیری و توسعه اینترنت پرداخته شده است.

به گزارش ایسنا، در دوم ماه سپتامبر سال 1969 دو رایانه در دانشگاه كالیفرنیا لس‌آنجلس در نخستین آزمایش شبكه نظامی آرپانت اطلاعات بدون معنی را مبادله كردند. نخستین اتصال بین دو سایت - دانشگاه UCLA و موسسه پژوهشی استنفورد در منلوپارك كالیفرنیا - در 29 ماه اكتبر همین سال انجام گرفت اگرچه این شبكه پس از دو حرف اول logon از كار افتاد. دانشگاه‌های سانتا باربارا و یوتاه بعدا به این شبكه پیوستند.

اما در سال 1970 آرپانت صاحب نخستین Node ایست كوست در بالت، برانك و نیومن در كمبریج شد و سال 1972 ری تاملینسون با انتخاب نماد @ به‌عنوان راهی برای مشخص كردن آدرس ایمیل متعلق به سیستم‌های دیگر، ایمیل را به شبكه آورد و سال 1973 نیز آرپانت در انگلیس و نروژ صاحب نخستین Nodeهای بین‌المللی شد.

سال 1974 سالی بود كه وینت سرف و باب خوان تكنیك ارتباطی به نام TCP طراحی كردند كه با فراهم سازی امكان ارتباط بین شبكه های متعدد، اینترنت واقعی را به‌وجود آورد. این مفهوم بعدا و پیش از به‌كارگیری رسمی در اول ژانویه 1983 به TCP/IP تقسیم شد.

سال 2008 جمعیت اینترنتی جهان از مرز 1.5 میلیارد نفر و جمعیت اینترنتی چین از مرز 250 میلیون نفر گذشت و آمریكا را به عنوان دارنده بیشترین كاربران اینترنت پشت سرگذاشت

تا اینكه در سال 1983 سیستم نام دامنه پیشنهاد شد. ایجاد پسوندهایی مانند com ،.gov. و edu. در اواخر این سال اتفاق افتاد و در سال 1988 یكی از نخستین ورم‌های اینترنت به نام موریس هزاران رایانه را از كار انداخت.

كوانتوم كامپیوتر سرویس كه بعدها به AOL شهرت یافت در سال 1989 سرویس امریكا آنلاین را برای رایانه‌های مكینتاش و Apple II معرفی كرد و 1990 تیم برنز لی World Wide Web را خلق كرد كه راهی برای كنترل از راه دور رایانه‌ها در مركز پژوهش هسته‌ای سازمان اروپا -سرن- بود.

در سال 1993 مارك آندرسن و همكارانش در دانشگاه ایلینویز موزائیك را ایجاد كردند كه نخستین مرورگر وب برای تركیب كردن تصاویر گرافیكی و متن در یك صفحه واحد بود و با این نرم‌افزار كه استفاده از آن راحت بود وب به سوی جهان باز شد.

سال 1994 نیز آندرسن و سایرین در گروه موزائیك شركتی را برای طراحی نخستین مرورگر تجاری كه نت اسكیپ نام گرفت تشكیل داده و توجه مایكروسافت و سایر طراحان را برای بهره‌برداری از توان تجاری وب برانگیختند. دو وكیل آمریكایی نیز هرزنامه را كه تبلیغ خدمات حقوقی آن‌ها بود به جهان معرفی كردند.

اینترنت

اما سال 1995 آمازون درهای مجازی خود را گشود و تصویب قانونی در آمریكا كه هرزه‌نگاری آنلاین را محدود می‌كرد.

1998 سالی بود كه گوگل از پروژه‌ای كه در خوابگاه استنفورد آغاز شده بود، تشكیل شد. دولت آمریكا نظارت سیاست‌های نام دامنه را به سازمان تخصیص نام‌ها و ارقام اینترنتی -آیكان- واگذار كرد. وزارت دادگستری و 20 ایالت آمریكا از مایكروسافت شكایت و این شركت را متهم به سوءاستفاده از موقعیت برتر در بازار برای محدود كردن رقابت نت اسكیپ و مرورگرهای دیگر كردند.

در سال 1999 نپستر اشتراك‌گذاری فایل را معروف كرد و جمعیت اینترنتی جهان از مرز 250 میلیون نفر گذشت. سال 2000 هم سالی بود كه رونق اقتصادی dot-com دهه 90 با تنزل شركت‌های فن‌آوری دچار فروپاشی شد و Amazon.com ، eBay و سایت‌های دیگر در یكی از نخستین استفاده گسترده از حمله داس كه با روان كردن ترافیك غیرواقعی مشاهده سایت را غیرممكن می‌كند، از كار افتادند.

در سال 1993 مارك آندرسن و همكارانش در دانشگاه ایلینویز موزائیك را ایجاد كردند كه نخستین مرورگر وب برای تركیب كردن تصاویر گرافیكی و متن در یك صفحه واحد بود

سال 2002 جمعیت اینترنتی جهان از مرز 500 میلیون نفر گذشت و در 2004 مارك زوكربرگ فیس بوك را در دانشگاه هاروارد پایه‌گذاری كرد و 2005 سایت اشتراك گذاری ویدیوی یوتیوب راه‌اندازی شد تا جمعیت اینترنتی جهان در سال 2006 از مرز یك میلیارد نفر عبور كند.

اینترنت

2007 هم سالی بود كه اپل آیفون را معرفی كرد كه دسترسی بی‌سیم به اینترنت را به میلیون‌ها نفر معرفی كرد و در سال 2008 جمعیت اینترنتی جهان از مرز 1.5 میلیارد نفر و جمعیت اینترنتی چین از مرز 250 میلیون نفر گذشت و آمریكا را به عنوان دارنده بیشترین كاربران اینترنت پشت سرگذاشت. همچنین طراح نت اسكیپ به عمر این مرورگر خاتمه داد با این حال فایرفاكس كه از این مرورگر ریشه گرفته همچنان قدرتمند است. شركت‌های هواپیمایی بزرگ به‌كارگیری خدمات اینترنت در هنگام پرواز را شدت بخشیدند.

سرانجام سیاتل پست اینتلیجنسر در سال 2009 نخستین روزنامه بزرگ تمام اینترنتی شد و گوگل طراحی سیستم عامل رایانه‌یی رایگان مبتنی بر اینترنت را اعلام كرد و دنیای فن‌آوری همچنان در این عرصه هرروز شاهد خلق ابداعات و اتفاقات جدیدتر است.

تنظیم برای تبیان: سعید آقازاده