تبیان، دستیار زندگی
آسمان حرف اول را می‌زند و بازیگر نقش اول فیلم‌نامه زندگی من است!...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماه ایوان من  !

ماه

آسمان حرف اول را می‌زند و بازیگر نقش اول فیلم‌نامه زندگی من است!...

«آسمان سال‌هاست که مرا شیفته خود کرده و بی‌اختیار به سوی خود می‌کشد؛ در بستر بیماری، نیمه‌های شب، وقت گرفتاری، شب امتحان و...

آسمان حرف اول را می‌زند و بازیگر نقش اول فیلم‌نامه زندگی من است!»

این جمله‌ها را «محمد سلطان ‌الکتابی» گفته است؛ دانشجوی 32 ساله رشته معماری كه علاقه  زیادی به آسمان دارد و از هشت سال پیش، فعالیت در رشته عکاسی نجوم را، با یک دوربین دیجیتال کوچک آغاز کرده است. به گفته او، کار با یک دوربین غیرحرفه‌ای، با توجه به محدودیت‌هایی که دارد، زمینه را برای رشد خلاقیتش فراهم کرده است. دلبستگی دیگر او معماری و بناهای ایرانی است و همین امر سبب شده تا پدیده‌های نجومی را در کنار بناهای کهن به تصویر بکشد.

این عكاس علاقه‌مند به نجوم، بعضی عكس های خود را با شرح جزئیات آنها برای دوچرخه انتخاب كرده است. شما هم اگر دوست دارید دانسته های نجومی خود را بالا ببرید ، بهتر است از روزهای تعطیل تابستان استفاده كنید و آسمان را از دریچه دوربین به تصویر بكشید.

ماه

عكس‌ها: محمدسلطان الكتابی

پنهان شدن نادر سیاره زهره

زمان عکاسی: ساعتی پس از غروب خورشید

محل عکاسی: پشت مسجد جامع عباسی اصفهان

توضیح: این عکس ، سیاره زهره را در حال خروج از پشت ماه نشان می‌دهد. این پدیده از زیباترین و نادر ترین پدیده های نجومی است.

ماه

هلال پیر ماه بر فراز گنبد مسجد شیخ لطف الله

محل عکاسی: میدان نقش جهان

زمان عکاسی: ساعتی قبل از طلوع خورشید

توضیح: گاهی ماه به شکل یک هلال باریک دیده می‌شود. اگر این هلال باریک پس از غروب خورشید و در افق غربی دیده شود، آن را هلال جوان می‌نامیم و اگر هلال باریک ماه، پیش از طلوع خورشید در افق شرقی دیده شود، به آن هلال پیر می‌گوییم.

ماه

ماه گرفتگی جزئی بر فراز پل خواجو

زمان عکاسی: دقیقه هایی پیش از طلوع خورشید

محل عکاسی: كنار زاینده‌رود

توضیح:ماه گرفتگی، زمانی رخ می‌دهد که ماه بین زمین و خورشید باشد و در سایه زمین قرار گیرد. در این عکس، ماه در حال غروب است و در عین حال به تدریج به زیر سایه زمین می‌رود. در ماه گرفتگی جزئی، تنها بخشی از ماه به زیر سایه زمین می‌رود؛ ولی در ماه گرفتگی کلی، تمام سطح ماه زیر سایه زمین می‌رود.

ماه

ماه و نوک شاخه درخت کاج مطبق

محل عکاسی:  مازندران

توضیح: در این عكس عوارض سطحی ماه كه شامل كوه ها ، دره ها و پستی و بلندی‌هاست، به خوبی دیده می شود.

ماه

ناهید درخشان

محل عکاسی: دانشکده معماری و هنر دانشگاه کاشان

توضیح: این عکس، سیاره زهره را در کنار درختان خزان زده نشان می‌دهد؛ فوکوس دوربین، به جای زهره، روی درختان است، یعنی دوربین طوری تنظیم شده كه تصویر درخت‌ها واضح باشد، بنابراین زهره از فوکوس خارج و بزرگ تر شده است

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی