تبیان، دستیار زندگی
اسکندر کبیر(323 تا 356 قبل از میلاد) یکی از فرمانروایان یونان و یکی از قدرتمندترین فرماندهانی بود که تاکنون زیسته‏اند. اسکندر جوان- فرزند فیلیپ مقدونی- توسط فیلسوف مشهور یونانی، ارسطو، آموزش داده شد. پدر وی به او برنامه‏ریزی و شیوه‏های پیروزی در جنگ را تع
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسکندر کبیر

اسکندر

اسکندر کبیر(323 تا 356 قبل از میلاد) یکی از فرمانروایان یونان و یکی از قدرتمندترین فرماندهانی بود که تاکنون زیسته‏اند. اسکندر جوان- فرزند فیلیپ مقدونی- توسط فیلسوف مشهور یونانی،ارسطو، آموزش داده شد. پدر وی به او برنامه‏ریزی و شیوه‏های پیروزی در جنگ را تعلیم داد.

پس از مرگ فیلیپ در سال 336 قبل از میلاد، پسرش اسکندر پادشاه شد و شهرهای یونان را به تصرف خود در آورد. سپس، برای تصرف ایران باستان که در آن زمان بزرگترین امپراتوری جهان بود، به سمت شرق حرکت کرد. در سال 327 قبل از میلاد، امپراتوری اسکندر، از یونان تا هندوستان گسترش یافت. هنگامی که ارتش وی به هندوستان رسید، سربازانش از جنگ و پیشروی خسته شده بودند و وی مجبور به بازگشت شد. او در بابل دچار تب شدیدی شد و مرد.

اسکندر هنگام مرگ 33 سال داشت. جسد او به اسکندریه- شهر بزرگی در مصر که توسط وی بنا شده بود- انتقال یافت و در مقبره با شکوهی به خاک سپرده شد.

- اسکندر در زمان کودکی، اسبی بسیار پرقدرت و نترس به نام بوسفال را تربیت کرد که هیچ کسی جرئت نداشت از آن سواری بگیرد. این اسب مشهور، اسکندر را تا هندوستان برد و در آنجا مرد. اسکندر در محل دفن اسب، شهری به نام بوسفال را بنا کرد. امروزه، مکان این شهر به درستی مشخص نیست، ولی مردم معتقدند که جایی در پاکستان امروزی است.

- بیشتر شهرهای بنا شده توسط اسکندر، به نام خودش نامگذاری شدند.

دایره المعارف کودکان و نوجوانان

تنظیم:بخش کودک و نوجوان

********************************

مطالب مرتبط

پروفسور حسابی

نردبام آسمان

ابوریحان نابغه بزرگ ایرانی

شاعر تک بیت‏های ناب

تاریخ نویسی که جزء تاریخ شد

شرح حال دهخدا

لقمان حکیم

فیلسوف نقاش!

برادر دریا

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.