تبیان، دستیار زندگی
جهاد اسلامی از دیگر احزاب فلسطینی است که در اواخر دهه 1970...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جهاد اسلامی فلسطین
جهاد اسلامی

جهاد اسلامی فلسطین در اواخر دهه 1970 توسط سه دانشجوی فلسطینی در مصر لینی فتحی شقاقی، عبدالعزیز عوده و بشیر موسی به عنوان بخشی از جهاد اسلامی مصر تشكیل شد. این جنبش پس از مدتی از جهاد اسلامی مصر مستقل شد و مبارزه مسلحانه را یك استراتژی سیاسی برای نابودی كامل حكومت صهیونیستی، برپایی حكومت اسلامی در فلسطین و اجرای قوانین اسلامی در جامعه اتخاذ كرد.

مبارزان شاخه نظامی این سازمان (گردان های قدس) با جنگ های چریكی و گروه های ضربتی و انجام عملیات استشهادی حملات بسیاری را علیه اسرائیل به اجرا درآوردند و صدها نفر از نظامیان صهیونیستی را به هلاكت رساندند. یكی از علل اصلی حمله اسرائیل به غزه در دسامبر 2008 همین عملیات نظامی گردان های قدس و گردان های قسام بوده است.

شلیك موشك های قدس به شهرك های اسرائیلی نیز از مهمترین عملیات نظامی این جنبش بوده كه به همراه موشك های حماس، سران رژیم صهیونیستی را به ستوه آورده بودند.

یكی دیگر از مهمترین عملیات جهاد اسلامی پس از آغاز انتفاضه الاقصی حمله به یك اتوبوس اسرائیلی در ژوئن 2002 بود كه بسیاری از صهیونیست ها را به هلاكت رساند و زخمی كرد.

شلیك موشك های قدس به شهرك های اسرائیلی نیز از مهمترین عملیات نظامی این جنبش بوده كه به همراه موشك های حماس، سران رژیم صهیونیستی را به ستوه آورده بودند

در میان گروه های فلسطینی، جهاد اسلامی بیشترین نزدیكی را با حماس دارد و از نظر اهداف و عقاید اشتراكات زیادی با هم دارند. هر دو جنبش مسلمان هستند و موجودیت رژیم اشغالگر قدس را به رسمیت نمی شناسند و برای نابودی این رژیم مبارزه می كنند. عملیات نظامی مشتركی را علیه اسرائیل به انجام رسانده اند، هر دو در جریان جنبش اخوان المسلمین مصر شكل گرفته و سپس از آن منشعب شده اند.

هر دو مخالف سرسخت موافقتنامه های اسلو هستند و اعتقادی به مذاكرات صلح ندارند.

جهاد اسلامی نیز همچون حماس معتقد است كه تشكیلات خودگردان فلسطینی قانونی نیست و ریاست عباس به این تشكیلات جنبه قانونی ندارد و باید هر چه زودتر این تشكیلات برچیده شود.

جنبش جهاد اسلامی هرگونه سازش اعراب با رژیم اشغالگر را محكوم می كند و مانند حماس معتقد است هیچ راهی برای حل و فصل مسئله فلسطین جز نابودی اسرائیل وجود ندارد.

فتحی شقاقی رهبر این جنبش در 26 اكتبر 1995 در مالت توسط ماموران موساد به شهادت رسید و پس از آن رمضان عبدالله مسئولیت هدایت این سازمان را برعهده گرفت.

منبع: عصر ایران

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور