تبیان، دستیار زندگی
بر اساس این گزارش ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كمیته حقیقت یاب سازمان ملل:

اسراییل در جنگ غزه مرتكب جنایات جنگی شد

كمیته حقیقت‌یاب كه از سوی شورای حقوق بشر سازمان ملل به ریاست ریچارد گلدستون تشكیل شده است، اعلام كرد كه رژیم صهیونیستی در جریان جنگ 23 روزه‌ی غزه مرتكب جنایت‌های جنگی شده است.

غزه

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ریچارد گلدستون اظهار داشت: كمیته حقیقت یاب به مداركی دست یافته است كه نشان می‌دهد ارتش اشغالگر مرتكب اقداماتی شده كه در حد جنایات جنگی است و احتمالا به نحوی می‌توان آن را جنایت ضد بشری خواند.

در گزارش ارائه شده از سوی این كمیته همچنین ادعا شده است: حملات موشكی از سوی مبارزان فلسطینی به مناطقی صورت گرفته كه اهداف نظامی اسراییل نبوده و مناطق مسكونی بوده است. این مساله نیز جنایت جنگی و احتمالا جنایت ضد بشری است.

براساس گزارش سایت اینترنتی الجزیره، به موجب این گزارش 574 صفحه‌یی، عملیات نظامی رژیم صهیونیستی كه در 27 دسامبر 2008 آغاز شد، ملت فلسطین در نوار غزه را به طور كامل از سوی اسراییل هدف قرار داد و ساكنان این منطقه مجازات شدند.

استفاده از فسفر سفید برای حمله به ساختمان‌های آژانس امدادرسانی به آوارگان (آنروا) و هدف قرار دادن عمدی بیمارستان القدس با فسفر سفید و حمله به بیمارستان الوفاء، نقض قوانین بین‌المللی انسانی است

گلدستون ادامه تحریم نوار غزه و بسته بودن گذرگاه‌ها را مجازات دسته جمعی در حد جنایات ضد بشری توصیف كرد.

رییس كمیته‌ی حقیقت یاب به شورای امنیت توصیه كرد كه از اختیارات خود بر اساس فصل هفت منشور سازمان ملل استفاده كند و اسراییل را ملزم به انجام تحقیقات بین‌المللی شفاف در خصوص جنایت‌هایی بكند كه بنا بر توصیف این كمیته جنایت‌های ضد انسانی است.

در این گزارش همچنین به انجام تحقیقات مشابه برای دولت نوار غزه توصیه شده است و خواسته شده است كه این مساله به طور كلی به دادگاه جنایی بین‌المللی محول شود.

بر اساس این گزارش، رژیم صهیونیستی قوانین انسانی بین‌المللی را در طول جنگ نوار غزه زیر پا گذاشته است و احتیاط‌های لازم را كه در قوانین بین‌المللی در خصوص عدم هدف قرار دادن افراد بی‌گناه مطرح شده، رعایت نكرده است.

بر اساس این گزارش، استفاده از فسفر سفید برای حمله به ساختمان‌های آژانس امدادرسانی به آوارگان (آنروا) و هدف قرار دادن عمدی بیمارستان القدس با فسفر سفید و حمله به بیمارستان الوفاء، نقض قوانین بین‌المللی انسانی است.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور