تبیان، دستیار زندگی
این كتاب توسط علامه نورالله على‌دوست خراسانى‏ نوشته شده و در كتابخانه دیجیتال پایگاه اطلاع‌رسانی تبیان زنجان در بخش پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) در دسترس قرار گرفته است. این كتاب از بخش‌های متنوعی مانند مقدمه آیت‌الله جعفر سبحانى، بخش اول: مباحث مقدماتى ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كتاب آنلاین منابع مالی اهل بیت(ع) در تبیان زنجان

کتاب

كتابخانه دیجیتال پایگاه اطلاع‌رسانی تبیان زنجان، امكان مطالعه آنلاین كتاب «منابع مالی اهل بیت(ع)» را برای كاربران فراهم كرده است.

این كتاب توسط علامه نورالله على‌دوست خراسانى‏ نوشته شده و در كتابخانه دیجیتال پایگاه اطلاع‌رسانی تبیان زنجان در بخش پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) در دسترس قرار گرفته است.

این كتاب از بخش‌های متنوعی مانند مقدمه آیت‌الله جعفر سبحانى، بخش اول: مباحث مقدماتى، بخش دوم: هدایا وكمك‌هاى مالى اهل بیت(ع)، بخش سوم: اموال خصوصى، بخش چهارم: اموال عمومى و ‏بیت‌المال تشكیل شده است.

در بخش مقدمه چنین می‌خوانیم: «نیمه نخستین سده هجرى، به‌ویژه پس از شهادت امیرمؤمنان على(ع) در محراب عبادت، موجى از مهر و مودت به خاندان رسالت، جامعه اسلامى را فرا گرفت و هر چه زمان مى‏گذشت، علاقه به این خاندان جوانه بیشترى زد و حتى كوشش‌هاى معاویه و فرزند پلیدش و پس‌ماندگان مروانیان، درست نتیجه معكوس بخشید.»

در بخش مقدماتی كتاب چنین می‌خوانیم: «تردیدى نیست كه پیامبر و ائمه معصومین(ع) با صرف ‌نظر از امتیازاتى كه داشتند در بقیه شئون زندگى مادى خویش مانند افراد عادى و معمولى بوده و از غرایز، عواطف، احساس‌ها، نیازها، و علاقه‏هاى طبیعى و عادى برخوردار بودند و مانند سایر مردم غذا مى‌خوردند، راه مى‏رفتند، استراحت مى‏كردند».

«از این رو قرآن این گونه بهانه‌گیری‌هاى دشمنان اسلام درباره پیامبر اسلام را كه انتظار داشتند آن حضرت فاقد جنبه‏هاى بشرى باشد، رد كرده چنین مى‏فرماید: و گفتند چرا این پیامبر غذا می‌خورد و در بازار راه مى‏رود، نه سنت فرشتگان دارد و نه روش پادشاهان ؟ چرا فرشته‏اى براى او نازل نشده كه همراه وى مردم را انذار كند؟ (و گواه صدق دعوت او باشد) یا گنجى از آسمان براى او فرستاده شود یا باغى داشته باشد كه از (میوه) آن بخورد (و امرار معاش كند) و ستمگران گفتند شما تنها از یك مجنون پیروى مى‏كنید.»

در ادامه می‌خوانیم: «قرآن در جاى دیگر پس از بیان بهانه‏گیرى و سرزنش‌هاى یهود و مشركان در این زمینه، كه فكر مى‏كردند پیامبر به خاطر وحى، از حد طبیعى بشرى خارج مى‏شود و او نباید بخورد و بیاشامد و بمیرد، در رد نظریه آنان مى‏فرماید: ما پیامبران را پیكرهایى كه غذا نخورند قرار ندادیم و آنها هرگز عمر جاویدان نداشتند و در جاى دیگر مى‏فرماید: ما هیچ یك از رسولان را پیش از تو نفرستادیم مگر این كه غذا مى‏خوردند و در بازارها راه مى‏رفتند.»

گفتنی است، علاقمندان جهت مطالع این کتاب می توانند به آدرس: http://www.tebyan-zn.ir/dgbooks/albeytfr.html مراجعه نمایند.

تنظیم: هومن بهلولی