تبیان، دستیار زندگی
معاصر منتشر می شود یک ایرانی قرآن را با خط شکسته نوشت آتشکده سیاه گل در ایلام برپایی نمایشگاه قرآن کریم در انگلیس فرهنگ مصور نام آوران معاصر منتشر می شود تهران – فرهنگ مصور نام آوران معاصر ایران در 35 جلد برای دسترسی آسان ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خبر هنری( 21 آبان)

فرهنگ مصور نام آوران معاصر منتشر می شود

تهران – فرهنگ مصور نام آوران معاصر ایران در 35 جلد برای دسترسی آسان به اطلاعات جامع درباره شخصیت های نامی ایران منتشر می شود .

به گزارش واحد مرکزی خبر، در این فرهنگ اغلب چهره های شاخص معاصر ایران که در فاصله زمانی میان سال های 1300 تا 1400 قمری متولد شده یا فوت شده اند به طور کامل معرفی و اطلاعات جامعی درباره شخصیت و آثارشان ارائه شده است.

اطلاعات موجود در این فرهنگ از سال 72 به مدت 5 سال به همت واحد ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری با استفاده از 2200 جلد کتاب و هزار نشریه به روش کتابخانه ای گردآوری شده و بر اساس این اطلاعات پنجاه هزار پرونده علمی درباره شخصیت های نامی ایران در تمامی اصناف و زمینه های علمی، سیاسی، فرهنگی و هنری تدوین و با توجه به نام شخصیت ها و حروف الفبا طبقه بندی شده است.

بنابراین گزارش علاوه بر این فرهنگ عمومی، فرهنگی تخصصی نیز حاوی اطلاعاتی درباره نام آورانی که در درجه دوم اهمیت قرار دارند و نام آنها در فرهنگ عمومی نیامده است، منتشر می شود. در تهیه این فرهنگ جامع، سازمان اسناد ملی ایران، مرکز اسناد انقلاب اسلامی، موسسه مطالعات تاریخ معاصر و شرکت انتشاراتی و مطبوعاتی سوره مهر همکاری دارند.

یک ایرانی قرآن را با خط شکسته نوشت

تهران – هنرمندی قوچانی قرآن کریم را با خط شکسته در مدت یکسال به نگارش درآورد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ، علی اکبر رضوانی دبیر آموزش و پرورش قوچان، قرآن کریم را با خط شکسته در 400 صفحه و ابعاد 70 در 100 سانتیمتر به نگارش درآورده است. وزن این قرآن کریم 30 کیلوگرم است که خطوط شکسته در دو طرف هر برگ این کتاب آسمانی از سایر ویژگیهای آن است. رضوانی انگیزه خود را عشق و علاقه به قرآن کریم بیان کرد. این هنرمند قوچانی در هفتمین و نهمین مسابقات بین المللی قرآن کریم و همچنین در دومین دوره خوشنویسی در تهران مقام برتر را کسب کرده است.

آتشکده سیاه گل در ایلام

آتشکده سیاه گل از آثار تاریخی - فرهنگی در حاشیه رودخانه کنگیر و در منطقه سیاه گل ایلام است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، تاکنون این آتشکده چندین بار مرمت شده و امسال نیز کار مرمت این بنا با 40 میلیون ریال اعتبار و نظارت استاد کارانی از آذربایجان شرقی آغاز شده است .

از مهمترین عوامل تخریب این آتشکده، سیل، بارندگی، عبور، مرور احشام و حفاری های غیر مجاز بوده است. این بنای تاریخی فرهنگی سال گذشته در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

برپایی نمایشگاه قرآن کریم در انگلیس

لندن – نمایشگاهی از قرآن کریم با همکاری مرکز اسلامی انگلیس و نمایندگی مقام معظم رهبری در این کشور در شهر منچستر برپا شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، دبیر این نمایشگاه در اینباره گفت: قرآن هایی با خطاطی و تذهیب منحصر به فرد ، کتابهای موضوعی قرآن به زبانهای انگلیسی، عربی، اردو و فارسی، ترجمه های مختلف از قرآن به 20 زبان زنده دنیا و نرم افزارهای قرآنی، شامل حدود 80 سی دی، از آثار عرضه شده در این نمایشگاه است.

آقای زالی افزود: در این نمایشگاه کتابهایی برای کودکان و نوجوانان با موضوعات قرآنی عرضه می شود.