تبیان، دستیار زندگی
غار کرفتو از آثار تاریخی و شگفت‌انگیز استان کردستان است که به عقیده مورخان و باستان‌شناسان تاریخ آن به دوران سوم زمین‌شناسی بازمی‌گردد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

غار کرفتو کردستان

غار کرفتو از آثار تاریخی و شگفت‌انگیز استان کردستان است که به عقیده مورخان و باستان‌شناسان تاریخ آن به دوران سوم زمین‌شناسی بازمی‌گردد.

پس از پشت سر گذاشتن جاده های پر پیچ و خم و دشت های دیواندره و پس از عبور از میان کوهپایه های پست و بلند به صخره های مرتفعی به چشم می خرود که یکی از آثار شگفت انگیز کشور ایران را در دل خود جای داده اند.

غار کرفتو در دل صخره های مرتفع و در 67 کیلومتری شمال غرب شهر دیواندره و با فاصله تفریبی 70 کیلومتری در شرق شهر سقز واقع شده است.

غار کرفتو کردستان

موقعیت محلی غار و صخره های مرتفع پیرامون آن در میان روستاهای مسعود آباد دیواندره از جنوب، روستای میر سعید سقز از غرب، روستای علی آباد و نخود دره تکاب از شمال و روستای یوزباش کندی از شرق و جنوب شرق محاط شده است.غار کرفتو از نوع غارهای آهکی و طبیعی است که به احتمال بسیار زیادی در دوران سوم زمین شناسی شکل گرفته و در طول دوران مختلف با تغییراتی جزئی و کلی محل امنی برای زندگی انسانها بوده است.

در سالیان گذشته و بر اثر سکونت اقوام گوناگون تغییرات، دگرگونی ها و دخل و تصرف هایی در غار ایجاد شده و فضاهایی به صورت های تودرتور و دالان های عبوری در آن به وجود آمده و از این جهت در میان غارهای دست کن، از شهرت خاصی برخوردار است.

این غار از لحاظ بافت ساختمانی بی نظیر است به گونه ای که ارتفاع دهانه ورودی غار از سر تپه به بیش از 25 متر می رسد که در گذشته راهی بس دشوار و مشکل برای ورود به درون آن بوده ولی در طول 10 سال گذشته و به وسیله چوب و آهن پلکانهایی برای ورود به آن طراحی و نصب شده اند.

در قسمت جلویی غار، چهار طبقه معماری صخره ای و دست کن ایجاد شده که در هر طبقه علاوه بر ایجاد اطاق های تودرتو با پنجره ها و نورگیرهایی به فضای بیرونی و درگاه های مربوطه، دالان ها و راهروهای عبوری به منظور ارتباط بین طبقات به چشم می خورد.

غار کرفتو کردستان

علاوه بر این می توان در این مسیرها مکانهای مناسبی را مشاهده کرد که افراد ساکن در آن برای ایجاد چفت و بست، دربهای گوناگونی را برای افزایش امنیت آن مورد استفاده قرار داده اند.

متاسفانه به دلیل ریزشهایی که در اثر گذشت زمان در صخره های بیرونی در پیرامون دهانه ورودی در مجموعه معماری صخره ای ایجاد شده است، تعداد اطاق ها و راهروهای موجود در کلیه طبقات به روشنی قابل تشخیص نیست.

بر روی دیوار برخی از اطاق های طبقات غار و راهروهای عبوری آنها نقوشی به صورت خلاصه شده از جانوران و گیاهان وجود دارد.

زیباترین بخش معماری غار، طبقه سوم آن است که علاوه بر دقت در تراشیدن و کندن اطاق ها، فرم خاص سقف ها به شیوه کمانی و ایجاد درگاه ها و پله های آستانه آن در پنجره ها و نورگیرهای اطاق ها از نظر تزئینات به کار رفته از اهمیت خاصی برخوردار است.

غار کرفتو کردستان

بر روی سر در ورودی یکی از اطاق های طبقه سوم این غار کتبه ای یونانی وجود دارد که هر چند تا حدود زیادی صدمه دیده اما این جمله در آن نقش بسته که " این خانه هراکلس است، هر کس در آن وارد شود در امان است" که وجود این کتیبه سبب شده تا برخی بر این عقیده باشند که احتمالا این غار مدتی به صورت موقت مورد سکونت سلوکیان قرار گرفته که پس از فتوحات مهرداد دوم اشکانی به سمت غرب ایران حرکت کردند.

ستون فقرات غار قریب به 750 متر طول دارد که در این مسیر پر پیچ و خم دهانه ها و دالان های گوناگونی منشعب می شود و به همین دلیل تاکنون کسی قادر به شناسایی تمامی این مسیرها و تهیه نقشه کامل از آن نبوده است.

مسیر این دالان دارای تفاوتهای بسیار زیادی است به گونه ای که در برخی از بخشها علاوه بر وسعت خاص دالانها، تالارهای طبیعی با سقفهای کوتاه نیز وجود دارند که باید به حالت سینه خیز و بسیار سخت از آنها عبور کرد.

این اثر باستانی هر ساله پذیرای خیل عظیمی از علاقمندان و گردشگران است که البته باید در زمینه توسعه زیرساختهای این مهم از جمله راه ارتباطی و ایجاد سرویسهای اقامتی و پذیرایی در این محل تلاش شود.

منبع:خبرگزاری مهر