تبیان، دستیار زندگی
آیا هنوز از نت بوک قدیمی و کند خود خسته نشده اید؟ با تکنیکهائی که در این مقاله به بررسی آنها خواهیم پرداخت، ممکن است بتوانید آن را تا آخرین لحظه عمر کاریش سرپا نگهدارید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند توصیه برای نگهداری از نوت بوک(1)

آیا هنوز از نت بوک قدیمی و کند خود خسته نشده اید؟ با تکنیکهائی که در این مقاله به بررسی آنها خواهیم پرداخت، ممکن است بتوانید آن را تا آخرین لحظه عمر کاریش "سرپا" نگهدارید.

laptop

در سالهای اخیر، قیمت نت بوکها بطور قابل توجهی کاهش یافته است اما آنها هنوز تجهیزات گرانقیمتی به حساب می آیند. برای اکثر کاربران، خرید یک سیستم جدید در هر سال (یا دو سال یکبار) به هیچوجه عملی نیست. به همین دلیل، کاربران تلاش می کنند تا حداکثر بهره برداری ممکن را از نت بوکهای موجود خود بنمایند تا به بهترین بازگشت سرمایه دست پیدا کنند (خواه این سرمایه گذاری در سطح 500 دلار باشد و خواه 3000 دلار). خوشبختانه با تنظیمات مناسب و چند وسیله جانبی اندک، می توانید عمر لپ تاپ خود را بطور چشمگیری افزایش دهید.

آن را خنک نگهدارید

هر چه لپ تاپ شما در شرایط "داغ تری" کار کند، احتمال اینکه با نوعی خرابی قطعات مواجه شود نیز بیشتر خواهد بود. اگر دائماً بر روی تخت خواب یا یک کاناپه دراز می کشید و از یک بالش بعنوان میزی برای قرار دادن لپ تاپ خود استفاده می کنید، به احتمال قوی دریچه های خروجی هوای آن را مسدود کرده و در نتیجه آن را در شرایط داغ تری قرار می دهد. با وجود آنکه شما می توانید کار زیادی برای خنک کردن یک نت بوک از داخل انجام دهید. اما یقیناً می توانید از بیرون با این مشکل مقابله کنید. کارتان را با یک Pad خنک کننده (شکل) آغاز کنید که گرمای تولید شده توسط نت بوک شما را با دو یا چند پنکه که از طریق یک اتصال USB تغذیه می شوند، پراکنده می نماید.

شما می توانید با پرداخت هزینه قابل قبولی، یک نمونه از این Padها را از تولیدکنندگان معتبری نظیر Antec، Cooler Master و Targus خریداری نمائید. با استفاده از این ابزار ساده، پنکه داخلی نت بوک شما دیگر مجبور نخواهد بود دائماً (یا غالباً) کار کند و به این ترتیب طول عمر ابزار خود را افزایش داده اید.

با اینحال، توجه داشته باشید که نباید از توجه مستقیم به پنکه های نت بوک خود غافل شوید: یکبار در ماه از یک قوطی هوای فشرده برای حذف گردوغبار از تمام دریچه های هوای نت بوک خود استفاده کنید تا به پنکه ها اجازه دهید که کاملاً مؤثر باشند.

laptop

شکل:داغ شدن اجزاء داخلی می تواند در بدترین زمان ممکن باعث خاموش شدن لپ تاپ شما گردیده و در عین حالف طول عمر آن را کاهش دهد. برای اجتناب از این مشکل می توانید از یک Pad خنک کننده برای پراکنده نمودن هوای داغ و در عین حال کاهش نیاز به تلاش بیش از حد پنکه های خنک کننده لپ تاپ خود استفاده کنید.

انتخاب SSD

در هر کامپیوتر، درایو دیسک سخت با صفحات (Platter) ظریف، هدهای Read/Write و سایر قطعات متحرک خود، بعنوان یک پاشنه آشیل واقعی در نظر گرفته می شود. یک ضربه ساده یا افتادن دیسک سخت می تواند آن را غیرقابل استفاده نماید. از سوی دیگر، درایوهای دیسک سخت استاندارد گرمای قابل توجهی را نیز تولید می کنند. یک راه حل برای این مشکل وجود دارد. یک درایو (SSD (Solid State Drive). این درایوها که با استفاده از حافظه غیرفرار ساخته شده اند فاقد هر گونه قطعه متحرکی می باشند و این بدان معنی است که گرمای تولید شده توسط آنها بطور قابل ملاحظه ای کمتر است. این درایوها در عین حال آسیب پذیری بسیار کمتری در برابر شوک، لرزش و دماهای بالا دارند. دفعه بعدی که تصمیم به خرید به یک نت بوک می گیرید، به دنبال یک درایو SSD باشید. شما حتی می توانید (در بسیاری از نت بوکهای امروزی) درایو دیسک سخت خود را با یک درایو SSD تعویض نمائید. البته باید به این نکته مهم نیز توجه داشته باشید که درایوهای SSD در حال حاضر با قیمت بالا و ظرفیتهای ذخیره سازی محدودی عرضه می شوند. با افزایش حج تولید و سطح تقاضای درایوهای SSD، قیمت آنها کاهش یافته و در ظرفیتهای بالاتری ارائه خواهند شد.

laptop

نت بوک خود را همانند یک تخم مرغ حمل کنید

تصور کنید که پس از یک سفر خسته کننده یا یک جلسه کاری طولانی نهایتاً به اتاق هتل خود رسیده اید و اولین کاری که انجام می دهید، پرتاب کردن کیف لپ تاپتان بر روی تخت خواب اتاق است. اما ناگهان کیف (و لپ تاپ داخل آن) سر خورده و بر روی زمین می افتد. آیا چیزی شکسته است؟ برای کاهش ریسک خطرات حرکتی، کیفی را برای لپ تاپ خود انتخاب کنید که حداکثر محافظت را فراهم نماید. برای مثال: Targus خطی از کیفهای مجهز به سیستم محافظتی Dome خود را ارائه می کند که در آنها بالشتکهای تعبیه شده در جداره های جانبی با فناوری Air – Protection ترکیب شده اند تا از صفحه نمایش، بدنه و گوشه های لپ تاپ شما محافظت نمایند. اگر به دنبال یک محصول شیک تر هستید، می توانید CODi Courier را انتخاب کنید که نت بوکهای تا 15 اینچ را در خود جای می دهد. البته تقریباً هر پوششی می تواند برای این منظور مورد استفاده قرار گیرد، البته به شرط آنکه به بالشتکهای مناسب مجهز باشد.

laptop

در هنگام حمل کیف لپ تاپ خود که فاقد ویژگیهای محافظتی است، از وارد کردن فشار بر آن خودداری نمائید. سعی کنید لپ تاپ (و پوشش آن) را از گوشه ها نگیرید. بهتر است آن را از بخش مرکزی و یا قسمتهای جانبی نگهدارید. ما تعداد زیادی از لپ تاپها را دیده ایم که بدنه آنها بخاطر بی دقتی در حمل و نقل دچار شکستگی گردیده است. این وضعیت نهایتاً به قطعات داخلی لپ تاپ آسیب خواهد رساند.

ادامه دارد...

برگرفته از بزرگراه رایانه

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی