تبیان، دستیار زندگی
دکتر علیرضا طالب‌پور، مدیر عامل مؤسسه تبیان، معتقد است كه باید از مؤسسات مختلف در خور شأن آن‌‌ها حمایت شود و معرفی محصولات نرم‌افزاری قرآنی در سطح بین‌المللی از بهترین حمایت‌هایی است كه مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تو‌انند از مؤسسات بزرگ انجام ده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدیر عامل تبیان: باید به موسسات بزرگ بها داد
دکتر علیرضا طالب پور

دکتر علیرضا طالب‌پور، مدیر عامل مؤسسه تبیان، معتقد است كه باید از مؤسسات مختلف در خور شأن آن‌‌ها حمایت شود و معرفی محصولات نرم‌افزاری قرآنی در سطح بین‌المللی از بهترین حمایت‌هایی است كه مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تو‌انند از مؤسسات بزرگ انجام دهند كه این اقدام به نوعی صدور انقلاب و ارزش‌های آن است.

دکتر «علیرضا طالب‌پور»، مدیر عامل مؤسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان، در حاشیه نمایشگاه قرآن در گفت‌وگو با خبرگزای قرآنی ایران (ایكنا)، با بیان این‌كه نمایشگاه قرآن پتانسیل خوبی برای افرادی كه تازه وارد این مبحث شده‌اند، دارد، گفت: این حوزه برای این افراد جذابیت‌هایی دارد و به سرعت می‌توانند یك محصول تولید كنند، اما متأسفانه هنوز هم در نمایشگاه‌های قرآن تبلیغاتی با عنوان «برای اولین بار فلان محصول عرضه شد» را می‌بینیم كه بعد از 15 سال باز هم می‌گویند اولین بار! بنابراین نمایشگاه بستری برای این نوع كار‌ها به وجود می‌آورد، هر چند هر كاری كه برای قرآن انجام شود مقدس است ولی نباید به گونه‌ای مدیریت شود كه افرادی كه واقعاً مدت‌هاست در این حوزه كارهای عمیق‌تری انجام داده‌اند و سابقه طولانی دارند خیلی تفاوتی بین خودشان و سایر مؤسسات احساس نكنند.

وی تصریح كرد: نمایشگاه قرآن باید مكانی برای ایده‌‌های جدید و نو باشد و به فروشگاه فروش محصولات تبدیل نشود، البته ما نمی‌گوییم این كار بد است، ولی باید به مؤسسات بزرگ و كارهای بزرگ بها داد، به این دلیل كه بزرگ بودن این مؤسسات لطمه‌ای به كسی نمی‌زند البته باید به مؤسسات كوچك‌تر هم بها داد و اگر روند نمایشگاه مانند سابق ادامه پیدا می‌كرد با حضور فعال‌تر مؤسسات و بازدید كنندگان مواجه بودیم.

وی ادامه داد:

فضای مؤسسات بزرگی مانند تبیان هر ساله كوچك‌تر شده است، البته خود نمایشگاه این طور خواسته است، مؤسسه ما پس از 7 یا 8 سال با كاربران خود در نمایشگاه‌های مختلف ارتباط برقرار كرده و این افراد را جذب كرده است و در نمایشگاه قرآن خیلی به فروش محصولات خود اهتمام ندارد و بیشتر با مخاطبان خود در ارتباط است، اما اگر بازدیدكنندگان در نمایشگاه با غرفه‌های شكیل روبرو شوند و نوآوری‌هایی در غرفه‌ها و ارائه سرویس‌ها ببینند به نمایشگاه قرآن و گرم شدن آن كمك می‌كند.

مدیر عامل مؤسسه تبیان در ارزیابی خود از محصولات نرم‌افزاری در حوزه قرآن گفت: بسیاری از محصولات تكراری است؛ البته من نگران تكراری بودن نیستم، ولی گویا زمینه تولید محصول جدید فراهم نمی‌شود، باید دید دلیل این موضوع چیست؟ البته قطعاً بخشی از آن به مسئولان فرهنگی بر می‌گردد؛ اگرمجموعه‌ای كه این كار را مدیریت می‌كند واقعاً دنبال مطالب جدید باشد، این بستر پدید می‌آید.

این دكترای الكترونیك اضافه كرد: البته ممكن است هر ساله ایده‌‌های نو از سوی یك مؤسسه باشد، نباید به این موضوع ایراد گرفت و گفت چون این مؤسسه سال گذشته برتر شده است، امسال برگزیده نشود، این بدین معنا است كه به تدریج هر سال مؤسسات هر كدام جوایزی دریافت كردند و حمایت‌هایی هم صورت گرفته و بعد كنار می‌روند.

وی تأكید كرد: مسئله‌ای كه باید موضوعیت داشته باشد «ایده‌نو» است؛ اگرچه این ایده‌های نو بارها از جانب یك فرد یا مؤسسه باشد.

این خادم‌القرآن كریم در ادامه به سیاست‌های حمایتی از مؤسسات مختلف اشاره كرد و افزود: خریدهای حمایتی از مؤسسات كوچك برای تشویق آنان خوب است، از طرفی ثبت ایده‌‌های جدید و بانك اطلاعاتی نیز به درد دانشجویان و افراد كم‌تجربه‌تر می‌خورد و برای آن‌ها به نوعی حمایت به شمار می‌آید به همین دلیل هر ساله تعدادی به این شركت‌ها اضافه می‌شوند، اما دوام ندارند؛ چراكه این نوع حمایت، حمایت رده پایین است.

وی متذكر شد: یكی از بهترین كارهایی كه مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تو‌انند انجام دهند معرفی محصولات در سطح بین‌المللی است؛ این به نوعی صدور انقلاب است و ما می‌توانیم مباحث قرآنی و دینی را در سطح جهان مطرح كنیم.

دکتر علیرضا طالب‌پور:

حضور مؤسسات در سطح بین‌المللی موجب افزایش سطح كیفی محصولات می‌شود

دکتر علیرضا طالب‌پور افزود: مؤسسات وقتی در معرض مخاطبان جهانی قرار گیرند سطح كیفی محصولاتشان را بالا می‌برند و با محصولات جهانی دیگر رقابت می‌كنند، از طرف دیگر این مؤسسات یك نوع خودكفایی مالی و اعتبار پیدا می‌كنند.

وی ادامه داد: با این كار مؤسساتی كه از مراحل اول حمایت شدند و رشد پیدا كردند می‌توانند یك سطح دیگر بالا بیایند و در سطح جهان مطرح شوند؛ اگر مؤسسات بخواهند خودشان این كارها را بكنند آنقدر هزینه‌ها سنگین است كه فقط مؤسساتی مانند تبیان و نور از عهده آن بر می‌آیند البته ما هم برایمان این فعالیت‌ها موضوعیت ندارد؛ چراكه هدف تبیان تبلیغ در داخل كشور است و اگر قرار باشد بخشی از بودجه‌اش را برای تبلیغ در خارج از كشور اختصاص دهد، نمی‌تواند.

این فعال قرآنی یادآوری كرد: اگر در یك برنامه حساب شده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تمام نمایشگاه‌های مهم دنیا غرفه‌های آبرومندی را بگیرد و بین مؤسسات مختلف توزیع كند این كار برای وزارتخانه هزینه زیادی ندارد در حالی‌كه به شركت‌ها هزینه زیادی را وارد می‌كند از طرفی آثار و بركات مختلف برای ارتقا كیفیت محصولات و برای بین‌المللی شدن مؤسسات ایرانی دارد.

وی با بیان این‌كه این كار توسط اهل تسنن انجام می‌شود، گفت: اهل تسنن در این زمینه بسیار موفق هستند و با این كار كیفیت محصولاتشان بالا است، مخاطبان زیادی دارند و خودكفا نیز شده‌اند.

طالب‌پور در تشریح آسیب‌های موجود در این حوزه به خبرنگار ایكنا گفت: مؤسسات این حوزه از یك پله بالاتر نمی‌روند و دلایل آن هم در بخش قبل تشریح شد، یك دوری وجود دارد؛ مؤسساتی تشكیل می‌شوند و محصولاتی را تولید می‌كنند و بعد خسته می‌شوند و كنار می‌روند و دوباره مؤسسات دیگری می‌آیند و همان كارها را بدون هیچ تفاوتی با كارهای پیشین تكرار می‌كنند.

وی تأكید كرد: از طرفی مسئولان دخیل در این امر هم باید متخصص باشند و در این كار تجربه داشته باشند و تا فردی علم و تجربه و سابقه نوآوری نداشته باشد، نمی‌تواند حوزه نرم‌افزارهای قرانی را مدیریت كند.

بیشتر مؤسسات نرم‌افزاری در حوزه قرآن از یك پله بالاتر نمی‌روند

وی در ترسیم چشم‌انداز خود از جایگاه نرم‌ا‌فزارهای قرآنی گفت: ما 20 سال است كه نرم‌افزار قرآنی تولید می‌كنیم اگرچه پیشرفت داشتیم، ولی با حد مطلوب فاصله داریم؛ قرآن مجموعه معارف عظیمی است و روی هر بعد آن كار شود جای زیادی برای ابداع و محصولات جدید دارد، ولی باید مقدمات آن فراهم باشد و باید از مؤسسات حمایت در خور شأن آن‌ها شود.

مدیر عامل مؤسسه تبیان اظهار كرد: اگر از یك مؤسسه كوچك 100 محصول خرید شود، حمایت محسوب می‌شود، ولی برای همان مؤسسه زمانی كه بزرگ شد، دیگر حمایت در خور شأن نیست.

وی در پایان تصریح كرد: مدیریت این نوع كارها باید به دست افراد متخصصی باشد كه سابقه مدیریت موفق داشته باشند.

گزارش از خبرگزاری قرآنی ایران


تنظیم برای تبیان: شکوری