تبیان، دستیار زندگی
سایت فدراسیون فوتبال اعلام کرد بازی تیم‌های ایران و آمریکا که از ماه‌ها قبل انجامش در تهران و در پاییز امسال، وعده داده شده بود حداقل تا پایان جام جهانی 2010 برگزار نمی‌شود .......
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازی با آمریکا بایگانی شد

دیدار ایران - آمریکا

سایت فدراسیون فوتبال اعلام کرد بازی تیم‌های ایران و آمریکا که از ماه‌ها قبل انجامش در تهران و در پاییز امسال، وعده داده شده بود حداقل تا پایان جام جهانی 2010 برگزار نمی‌شود.

اوایل فروردین امسال، در حاشیه اجلاس باهاماس فیفا علی کفاشیان و عظیم‌زاده رئیس کمیته بین‌الملل فدراسیون ایران به طور اتفاقی با رئیس فدراسیون فوتبال آمریکا مرتبط شدند و همان جا بحث یک بازی دوستانه میان دو تیم به وجود آمد. مسابقه‌ای که پس از سپرده شدن سکان هدایت تیم ملی به افشین قطبی قوت یافت اما چالش‌هایی که ناگهان در سه ماه گذشته میان دو کشور ایجاد شد بازی را در هاله‌ای از ابهام فرو برد. ایران در نامه‌ای به فدراسیون فوتبال آمریکا تاریخ 27 آبان ماه را بهترین زمان برای انجام مسابقه تشخیص داد و طرف مقابل که درگیر بازی‌های مقدماتی جام جهانی بود خواهان داشتن زمانی بیشتر از طرف ایرانی شد. با گذشت قریب به سه ماه سرانجام آمریکا تصمیم گرفت حداقل تا پایان جام جهانی آفریقای جنوبی با ایران دیداری نداشته باشد.

دیدار با آمریکا بایگانی شد

سایت فدراسیون فوتبال در این باره می‌نویسد: «با توجه به حساسیت‌های لازم در این بازی، طرفین نیازمند فراهم شدن شرایط لازم در هر یک از دو کشور بودند و این مهم تاکنون برای هیچ‌یک از طرفین طی مدت چند ماه قبل محقق نشده بود. در این راستا با توجه به پیشنهاد طرف آمریکایی و طی تماس مستقیم ایشان، مقرر شد این بازی برای بعد از جام‌جهانی آفریقای‌جنوبی هماهنگ شود تا فرصت لازم برای این کار هم فراهم آید.» آنچه سایت رسمی فدراسیون صراحتاً به نقل از رئیس این تشکیلات اعلام می‌کند حکایت از آن دارد مسابقه‌ای که در زمان انجام قول و قرارهایش برای برگزاری، مدام تأکید می‌شد ربطی به سیاست تنش‌زدایی از روابط دو کشور ندارد، دور از حقیقت بوده است و با افزایش تنش‌های دوجانبه اگرچه اوباما همچنان بر سیاست تعامل با ایران سخن می‌گوید اما تیم ملی ایران رودرروی تیم ملی کشور رقیب قرار نمی‌گیرد چون همچنان قرار است سردی بر روابط فرهنگی، اجتماعی دو کشور ادامه پیدا کند.

کفاشیان اینگونه حرفهایش را درباره سیاسی بودن دلیل تعویق مسابقه‌ای که یکی از نواب رئیس فدراسیون می‌گوید دیگر منتفی شده است، می‌گوید: « طرفین مشکل فنی برای این بازی نداشته و صرفاً موقعیت تیم ملی آمریکا در جدول مسابقات مقدماتی جام جهانی و باقی ماندن دو بازی دیگر از گروه آنان، همراه با فرصت کم برای دریافت مجوزهای مربوطه، مبنای توافق طرفین بوده است. ضمن آنکه 18 نوامبر یا 27 آبان ماه تنها تاریخ «فیفا دی» تا بازی جام جهانی است که طرفین امکان بازی داشتند.»

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری