تبیان، دستیار زندگی
بعضی ها بجای اینکه در مورد افکار و احساسات طرف مقابلشان سوال کنند، فکر می کنند که می دانند که طرفشان به چه چیز فکر می کند یا در مورد یک مسئله خاص چه احساسی دارد و معمولا هم این تفسیرها منفی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هیچ وقت منو نمی فهمی!

همسر

تحقیقات نشان می دهد که داشتن ارتباط خوب بین همسران روابط را ارتقا می بخشد ، همچنین صمیمیت ، اعتماد و حمایت بین طرفین را نیز بیشتر می کند. عکس این مسئله نیز صادق است، یعنی ارتباط بد ، صمیمیت را از بین برده، عدم اعتماد و اطمینان ایجاد می کند و حتی موجب تحقیر و اهانت بین دو طرف می شود.

اختلاف نظر در هر زندگی زناشویی اجتناب ناپذیر است و بهترین کار این است که روشی داشته باشیم که انتهای این اختلاف نظر به جاهای باریک نکشد.راه های زیر برای رسیدن به این مقصود به شما کمک می کند.

1) اجتناب از دعوا بطور کل: بجای صحبت کردن در مورد مشکلات در یک جو آرام و توام با احترام برخی افراد سعی می کنند هیچ چیز در مورد مشکلات و دلیل ناراحتی خود به طرف مقابل نگویند و بعد آن را یکباره بصورت عصبانیتی وحشتناک بیرون می دهند. این به نظر راهی کم استرس تر می آید، که بخواهید بطور کل از بحث و مشاجره دوری کنید، اما معمولا استرس بیشتری برای هر دو طرف ایجاد می کند چون با آن انفجار عصبانیت، تنش، خشم و مشاجره بیشتری بین دو نفر ایجاد خواهد شد. پس بهتر اینست که به راحتی و با آرامش خاطر درمورد مشکلات خود با هم بحث کنید.

انکار مسئولیت استرس را در کوتاه زمان کمتر می کند اما در طولانی مدت موجب بروز مشکلات بسیاری خواهد شد.

2) حالت دفاعی گرفتن: بعضی ها بجای اینکه گله و شکایت های همسرشان  را با دیدی منتقدانه و با میل شخصی مورد توجه قرار دهند و نقطه نظرات او را درک کنند، سعی می کنند هرگونه اشتباه و خطای خود را انکار کنند و به هیچ طریق زیر بار نمی روند که ممکن است خودشان موجب بروز مشکل شده باشند. شاید به نظر برسد که انکار مسئولیت استرس را در کوتاه زمان کمتر می کند اما در طولانی مدت موجب بروز مشکلات بسیاری خواهد شد.

3) تعمیم افراطی: بعضی ها وقتی اتفاقی می افتد که چندان به مذاقشان خوش نیست با آن را عمومیت می دهند. هیچ وقت جملات خود را با «تو همیشه....» یا «تو هیچ وقت...» مثل «تو همیشه دیر میای خونه» یا «تو هیچوقت کارایی که من دوست دارم را انجام نمیدی» شروع نکنید. کمی مکث کنید، فکر کنید و ببینید آیا این جمله ها واقعا صحت دارد. همچنین هیچ وقت با پیش کشیدن مشکلات قدیمی سعی نکنید که مشاجره را بدتر کنید.

همسر

4) حق داشتن: اگر بخواهید فکر کنید که برای هر کاری روش درست و روش غلط وجود دارد، و روش شما همیشه درست است، رابطه تان خراب خواهد شد. هرگز نخواهید که طرفتان هم مثل شما به قضایا نگاه کند و اگر دیدگاه آنها متفاوت بود، جنگ و جدال راه نیندازید. همیشه به دنبال مصالحه باشید و یادتان باشد که هیچوقت یک روش درست یا غلط محض وجود ندارد و ممکن است هر دو نقطه نظر کاملا صحیح باشند.

اگر بخواهید فکر کنید که برای هر کاری روش درست و روش غلط وجود دارد، و روش شما همیشه درست است، رابطه تان خراب خواهد شد.

5) روانکاوی: بعضی ها بجای اینکه در مورد افکار و احساسات طرف مقابلشان سوال کنند، فکر می کنند که می دانند که طرفشان به چه چیز فکر می کند یا در مورد یک مسئله خاص چه احساسی دارد و معمولا هم این تفسیرها منفی است. مثلا وقتی طرفشان دیر سر قرار می آیند، پیش خودشان فکر می کنند که برای او اهمیت ندارند. این کار دشمنی و سو»تفاوم بین دو طرف ایجاد می کند.

6) گوش ندادن: بعضی افراد بجای اینکه خوب به حرف های طرف مقابل شان گوش کنند و حرف های او را درک کنند، موقعی که طرفشان مشغول صحبت کردن است، حرف او را قطع می کنند، چشمانشان را اینطرف و آنطرف می گردانند یا به آنچه خودشان می خواهند در جواب بگویند فکر می کنند. اینکار باعث می شود نتوانید به خوبی از نقطه نظرات طرف مقابلتان مطلع شوید. هیچ وقت اهمیت گوش دادن به حرف های همدیگر را دست کم نگیرید.

با مذاکره ی درست و به هنگام قبل از اینکه رابطه ای به کلی تخریب شود ، می توان از طلاق های عاطفی که این روزها زیاد شده،جلو گیری کرد.

منبع: روزنامه ابتکار

تنظیم :داوودی

مقالات مرتبط : 

بازسازی یك همسرایده آل

در ازدواج ، واقع بین باش

ازدواج را شوخی نگیرید!

از عشقتان زندان نسازید

قاتل خاموش روابط زناشویی!

شاهراه حل اختلاف با همسر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.