تبیان، دستیار زندگی
در سال های اخیر همواره شبکه های گوناگون سیما در ماه مبارک رمضان مبادرت به پخش سریال های عمدتا طنزآمیز و مفرح می کردند که از سوی بینندگان نیز مورد توجه قرار می گرفت. دامنه این استقبال تا بدانجا پیش می رفت که پس از افطار خیابانها خلوت شده و غالب مردم پ
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کج سلیقگی یا بی توجهی به مخاطب  ؟

حمید گودرزی

سریال های ماه رمضان امسال؛ کج سلیقگی یا بی توجهی به مخاطب

در سال های اخیر همواره شبکه های گوناگون سیما در ماه مبارک رمضان مبادرت به پخش سریال های عمدتا طنزآمیز و مفرح می کردند که از سوی بینندگان نیز مورد توجه قرار می گرفت.

دامنه این استقبال تا بدانجا پیش می رفت که پس از افطار خیابانها خلوت شده و غالب مردم پای تلویزیونهایشان می نشستند. در اینکه بسیاری از این آثار به لحاظ محتوایی در سطح پایینی قرار داشته و بعضا نامناسب هم بودند(همچون:بزنگاه ساخته رضا عطاران) شکی نیست.اما در این میان کارهای آبرومندی هم مانند "میوه ممنوعه" اثر حسن فتحی و "او یک فرشته بود" ساخته افخمی ساخته می شد که به لحاظ داستانی با این ایام مبارک همخوانی داشت.

نگاهی کلی به سریال های ماه رمضان، سوالی همیشگی و تکراری که معمولا پاسخی هم بدان داده نمی شود را مطرح می سازد که چه وقت می توان شاهد یک برنامه ریزی دقیق و هدفمند برای ساخت آثاری جذاب ، پرمحتوا و آبرومند برای ماه مبارک رمضان بود؟

در واقع مباحث دینی در قالب یک برنامه نمایشی جذاب درعین سرگرم نمودن به بیننده منتقل می شد.باید به او یک فرشته بود به عنوان یک نمونه موفق در این زمینه، اشاره کرد که بحث شیطان و حضورش در قالب انسان را به شکلی ظریف و جذاب با بهره گیری از نظرات مشاورین مذهبی مطرح کرده بود.

اما در رمضان سال جاری رخوت و رکودی بر مجموعه های تلویزیونی حاکم شده که به هیچوجه قابل باور نیست.در واقع مدیران شبکه ها ،برخلاف سال های گذشته برنامه خاصی برای ساعات فراغت روزه داران نداشته و تنها به رفع تکلیف بسنده کرده اند!

شبکه اول سیما که عنوان شبکه ملی را یدک می کشد،برای این ایام سریالی را تولید نکرده و برای عقب نماندن از سایر شبکه ها مبادرت به پخش سریال تاریخی و پرخرج (نردبام آسمان)ساخته حسین لطیفی کرده است. این مجموعه که به زندگی غیاث الدین کاشانی دانشمند و منجم مشهور ایرانی می پردازد، به لحاظ تکنیکی در سطح بالایی قرار داشته و با وجود ریتم نسبتا کندش کار قابل توجهی است. متاسفانه این کارقربانی کج سلیقگی مدیران شبکه در کنداکتور پخش شده است، چرا که اساسا کارهای تاریخی برای پخش در ماه رمضان مناسب نبوده و به همین دلیل هم نردبام آسمان با استقبال بینندگان مواجه نشده است.

اما ضعیف ترین مجموعه رمضان امسال برخلاف سال های گذشته متعلق است به شبکه سوم!

شبکه دوم با سریال "عبور از پاییز " ساخته مسعود شامحمدی در قیاس با دیگر سریال های رمضان موفق تر است. هرچند که این کار نیز به شدت از ضعف فیلمنامه رنج می برد. کاراکتر اصلی عبور از پاییز کپی بسیار ضعیفی از دون کورلئونه فیلم پدرخوانده است که سیطره عجیبی بر فرزندان و اطرافیانش داشته و در عین بی قانونی اش قواعد خاص خود را دارد.

حمید گودرزی

شامحمدی در راستای نزدیکی بیشتر کارش به آن فیلم به سراغ دوبلوری قدیمی که عمده شهرتش را مدیون گویندگی آثار براندو است، رفته و نقش اصلی کارش را به وی واگذار نموده است.

چنگیز جلیلوند با وجود سابقه درخشانش در دوبله در عرصه بازیگری ،حرفی برای گفتن نداشته و بر این نظریه که گویندگان بازیگران موفقی نخواهند شد، مهر تایید زده است. عبور از پاییز با تمامی ضعف هایش توانسته تا حدودی نظر مثبت بینندگان را جلب کند.

اما ضعیف ترین مجموعه رمضان امسال برخلاف سال های گذشته متعلق است به شبکه سوم!

افخمی که مدتها ناظر کیفی سریال ها بوده و کارهای جذابی همچون "تب سرد "و "او یک فرشته بود" و "زیر زمین" را کارگردانی کرده با پنجمین خورشید حضوری ناموفق داشته است ؛ داستانی بسیار ضعیف و آشفته که با سرعت و شتابزدگی تمام در حال تولید است و متاسفانه درک و شعور مخاطب را به بازی گرفته است. محسن و همایون دو دوست قدیمی برای فرار از مشکلات مالی دست به سرقت زده و کتیبه ای قدیمی آنها را به 24 سال بعد می برد و اتفاقاتی برایشان رخ می دهد.

افخمی که مدتها ناظر کیفی سریال ها بوده و کارهای جذابی همچون "تب سرد "و "او یک فرشته بود" و "زیر زمین" را کارگردانی کرده با پنجمین خورشید حضوری ناموفق داشته است ؛ داستانی بسیار ضعیف و آشفته که با سرعت و شتابزدگی تمام در حال تولید است و متاسفانه درک و شعور مخاطب را به بازی گرفته است.

ایده سفر با ماشین زمان سالهاست که در سینمای غرب به ویژه هالیوود مورد استفاده قرار می گیرد که مشهورترین آنها سری فیلم های سفر به آینده ساخته رابرت زمه کیس است.اما این ایده بسیار جذاب در دستان نویسنده و کارگردان این سریال تبدیل به سوژه ای کاملا معمولی و فاقد جذابیت شده است.البته شتاب در تولید نیز مزید بر علت شده و گاف های بامزه ای را موجب شده است.

نگاهی کلی به سریال های ماه رمضان، سوالی همیشگی و تکراری که معمولا پاسخی هم بدان داده نمی شود را مطرح می سازد که چه وقت می توان شاهد یک برنامه ریزی دقیق و هدفمند برای ساخت آثاری جذاب ، پرمحتوا و آبرومند برای ماه مبارک رمضان بود؟

نوشته :محمد جلیلوند

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی