تبیان، دستیار زندگی
بدون تردید افراد اجتماع همه برای زندگی تلاش می‏کنند و همه می‏خواهند یک زندگی خوب نصیب آنان شود. ولی ناگفته پیداست که می‏بایستی در درجه اول، واقعیت زندگی شناخته شود تا بدانند زندگی چیست؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهم ترین نیاز برای موفقیت

ایمان و اتّکاء به خود

زندگی

بدون تردید افراد اجتماع همه برای زندگی تلاش می‏کنند و همه می‏خواهند یک زندگی خوب نصیب آنان شود. ولی ناگفته پیداست که می‏بایستی در درجه اول، واقعیت زندگی شناخته شود تا بدانند زندگی چیست؟ به جای تصوّر و تخیّل سعی شود حقیقت زندگی آشکار گردد تا جویندگان آن بتوانند آنرا به دست آورند. یکی از عوامل موفقیت در میدان‏های نبرد داشتن اطلاعات منطقه‏ای و آشنا بودن به رموز جنگ و گریز است. بسیاری از شکست‏ها معلول آشنا نبودن به تاکتیک‏های جنگی است.

بدون تردید زندگی یک نوع مبارزه است، در تمام دوران عمر، آدمی با مشکلات فراوانی از قبیل فقر، بیماری، شکست و عقب‏ماندگی مبارزه  می‏کند. بنابراین شرط اساسی پیروزی در زندگی، درک مفهوم واقعی زندگی است. باید واقعیت زندگی را شناخت، تا بتوان بهتر از آن بهره‏مند گردید.

بسیاری از دختران و پسران این آب و خاک حقیقت زندگی را درک نکرده، درباره آن از دریچه تصورات و خیال قضاوت می‏کنند. در نظر این گروه، زندگی چون سرابی بیش نیست، لذا باید سعی کرد توسط مربیان حاذق و اولیاء دلسوز، به تدریج واقعیت زندگی برای طبقه جوان تشریح گردد، تا در آینده بتوانند خود را با زندگی انطباق دهند. بسیاری از خودکشی‏ها و شکست‏ها معلول آشنا نبودن با واقعیت زندگی است، با تصورات شاعرانه قدم به عرصه زندگی می‏گذارند، و سعی می‏کنند با همان افکار خام و ناپخته، چرخ‏های زندگی را به حرکت در آورند. حال آنکه با برخورد با اولین موج‏های طوفان زندگی متزلزل شده، حیات خود را به رایگان از دست می‏دهند.

واقعیت زندگی در لابلای کتاب‏های کلاسیک یافت نمی‏شود، بلکه باید با راهنمایی‏های سودمند، چهره واقعی زندگی را برای طبقه جوان تشریح کرد. باید به آنها گوشزد کرد که زندگی عبارت از حل مشکلات است، منتهی در هر دوره و زمانی ناملایمات به نوع خاصی خود را نمایان می‏سازند، و لذت زندگی وابسته به این گره گشائی‏ها است. افرادی که به این واقعیت توجه ندارند چنین می‏پندارند که اصولاً سختی برای دیگران آفریده شده است و هنگامی که مشکلات زندگی آنان را احاطه می‏کند ، خود را افرادی بدبخت و بیچاره دانسته، از زندگی بیزار می‏گردند.

زندگی از تلخ و شیرین هر دو آمیخته شده است، و نباید انتظار داشت که آب زندگی همیشه در کام ما شیرین و گوارا باشد، خداوند راحتی را وابسته به سختی دانسته و می‏فرماید: «ان مع العسر یسرا» یعنی راحتی همراه مبارزه با مشکلات بوجود می‏آید.

اولین فایده این شناسائی اینست که هر فردی خود را آماده می‏سازد تا با مشکلات زندگی روبرو شده، بر آنها پیروز گردد، و به‏جای نفرین کردن به افلاک و چرخ کج‏مدار و از دست دادن آرامش، نیروهای خود را متمرکز سازد تا به بهترین وضعی مشکلات را یکی پس از دیگری حل نماید و شاید خود این کار یعنی حل مشکلات درس‏ها بسیار آموزنده‏ای به آدمی می‏آموزد که به این آسانی‏ها نمی‏توان آنها را از طریق دیگر آموخت.

یکی از نویسندگان غرب می‏گوید: من عقیده ندارم که هر فرد لازم است مصیبت بکشد ولی این را می‏دانم که مصیبت غالباً مفید فایده است، بلکه ضرورت دارد. به این شرط که شخص بداند چگونه با رنج‏ها روبرو شود، و این کار را از کارهای آموزنده و اساسی زندگی بداند.

مطالعه زندگی افراد خودساخته این واقعیت را آشکار می‏سازد که نوعاً مردان برجسته در شرایط نامساعدی بوجود آمده، از ابتدای زندگی با هزاران نوع مشکل روبرو بوده‏اند. آنها برای ادامه زندگی خود مجبور می‏شدند، با مشکلات مبارزه کنند و خود این مبارزات کم کم راه پیشرفت و تعالی آنان را هموار می‏ساخته است.

زندگی

اساسی‏ترین درس

بزرگ‏ترین منابعی که در روی زمین وجود دارد، در اثر بهره‏برداری دچار کمبود ، و یا زوال می‏گردد ، فقط یک منبع سرشار است که هرچه از آن بهره‏برداری شود جوشش آن فراوان‏تر می‏گردد، و آن منبع فکری انسان است، و هر کس از این نیروی خدا داد بیشتر استفاده کند پایه‏های سرنوشت خود را بهتر می‏تواند استوار سازد.

اساسی‏ترین درسی که باید انسان‏ هر چه زودتر آن‏را در آموزشگاه زندگی بیاموزد، اینست که به خود ایمان داشته باشد. درک این واقعیت با پیروزی انسان در هر مقام و موقعیتی برابر است. رابرت اولمان از مردمانی بود که به نیروی انسانی خود پی برده بود. شاید تاریخچه زندگی او را به این زودی‏ها کسی باور نکند، ولی خود او با کمال صراحت اعتراف می‏کند که: در سن چهارده سالگی در اثر سانحه‏ای چشمانش را برای همیشه از دست داد و فهمید که دیگر مانند سایرین نمی‏تواند از نیروی باصره استفاده کند، ولی همین حادثه تحول شگرفی از نظر روحی در او بوجود آورد، به جای یاس و ناامیدی تصمیم گرفت، از سایر حواس خود تا سرحد امکان استفاده کند، این طرز تفکر، برای او عالی‏ترین و آموزنده‏ترین درس زندگی بود. او دیگر راه زندگی را آموخته بود، به تدریج راه خود را پیش گرفته، به تحصیلات خود همچنان ادامه داد تا سرانجام در قسمت فلسفه و برخی از علوم دیگر فارغ التحصیلان، گردید.

بنابراین شرط اول موفقیت در راه مبارزه زندگی ایمان داشتن به نیروی انسانی است،البته زیر بنای اصلی این شرط اعتقاد به خداوند است .هر کس بیشتر به خود اتکاء داشته باشد، پیشرفت او قطعی تر خواهد بود.

امام محمد باقر علیه‏السلام فرمود: المومن اصلب من الجبل الجبل یستقل منه و المومن لا یستقل من دینه شیّ. مومن از کوه‏ها سخت‏تر است، سنگ‏ها از هم شکسته می‏شوند ولی مومن ازدینش چیزی کاهش نمی‏یابد.

منبع :کتاب چگونه باید بود

تیه و تنظیم برای تبیان :داوودی

مقالات مرتبط :

هدفمند باش و پیروز شو!

تو می تونی ، باورکن!

نیرو مند ترین انرژی برای زندگی

خودت را دست کم نگیر

معجزه اما به دست تو

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.