تبیان، دستیار زندگی
شبكه 3 - شبكه ورزش! یادش بخیر 14، 15 سال پیش كه مسوولان صداوسیما احساس كردند جای یك كانال اختصاصی برای پرداختن به ورزش در ............
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برتری جومونگ مقابل استقلال

پخش جالب مسابقات لیگ برتر

شبكه 3 - شبكه ورزش! یادش بخیر 14، 15 سال پیش كه مسوولان صداوسیما احساس كردند جای یك كانال اختصاصی برای پرداختن به ورزش در سیمای جمهوری اسلامی ایران خالی است به این نتیجه رسیدند كه وجود چنین شبكه‌ای برای رشد و اعتلای ورزش الزامی است. به همین خاطر هم شبكه سوم سیما راه‌اندازی شد و همانطور كه انتظار می‌رفت هم با استقبال فراوانی از سوی مخاطبان ورزش مواجه شد.

پس از پافشاری مسئولان كنفدراسیون فوتبال آسیا به فدراسیون ایران، جامعه ورزشی با مقوله جدیدی به نام "حق پخش تلویزیونی " آشنا شد. مقوله‌ای كه سال ها قبل در فدراسیون های اروپایی و برخی كشورهای آسیایی،‌ آفریقایی و آمریكایی كه لیگ حرفه‌ای دارند، كاملاً تعریف شده بود. آنها بدون هیچ چالشی، این مقوله ورزشی- اقتصادی را مورد تائید قرار داده بودند؛ ‌اما در ایران شرایط فرق می كرد و برای نهایی شدن امضا حق پخش، اختلاف مسئولان فدراسیون با سران صدا و سیما، ماه ها نقل محافل شد.

مسابقات لیگ برتر فوتبال

سرانجام پس از كش و قوس های فراوان و برای آنكه فوتبال ایران از سوی AFC با مشكلی روبرو نشود، قرارداد حق پخش با مبلغ 10 میلیارد تومان به امضا رسید تا هواداران ورزش و فوتبال گوشه ای از ورزش حرفه ای را احساس كنند. این مبلغ البته به گفته مسئولان سازمان لیگ در آستانه شروع نهمین دوره مسابقات به 11 میلیارد تومان افزایش یافت.

با وجود نهایی شدن عقد قرارداد برای پخش نهمین دوره لیگ برتر، در روزهای اخیر مخاطبان تلویزیونی برای تماشای مسابقات با اتفاقات عجیب و غریبی از جمله پخش با تاخیر، قطع شدن بازی‌ها در حساس ترین دقایق،‌ تغییر زمان رقابت ها با دستور مسئولان شبكه 3، پخش پیام های بازرگانی هنگام شروع مسابقات و ... مواجه هستند.

آمار نشان می دهد ورزش به ویژه فوتبال میان مردم ایران علاقمندان زیادی دارد. شهروندان برای تماشای یك مسابقه ورزشی در طول روز برای آن زمان خاص برنامه ریزی می‌كنند. به همین دلیل، بی احترامی نسبت به خود در این زمینه را نمی پذیرند؛ اگر چه در هفته‌های اخیر بدرفتارهایی متعددی را در نحوه پخش مسابقات را شاهد بوده‌ایم.

پخش مسابقات لیگ برتر

* برتری "افسانه جومونگ " برابر استقلال

پخش یك مسابقه فوتبال، میلیون‌ها نفر را به پای تلویزیون ها می‌كشاند. بنابراین، برای حفظ این مخاطبان و برای جلب رضایت آنها می طلبد كه رفتاری مناسب و در خور شان آنها از خود نشان دهیم.

استقلال، یكی از تیم های ایرانی حاضر در لیگ قهرمانان آسیا بود كه در اولین مسابقه خود، 21 اسفند ماه سال گذشته به مصاف الاتحاد عربستان رفت و هواداران ایرانی منتظر تماشای این مسابقه بودند تا عملكرد یكی از نمایندگان پرطرفدار خود را از تلویزیون نظاره كنند. اما در همان مسابقه، شبكه 3 واكنش جالبی از خود نشان داد و با شروع نیمه دوم و جایی كه مسابقه به لحظات حساس خود رسیده بود، به یك باره پخش مسابقه را به دلیل اخبار قطع كرد و مخاطبان در اوج ناراحتی تا دقیقه 60 نتوانستند بازی را تماشا كنند.

در ادامه همین مسابقات و در 29 اردیبهشت ماه، این شبكه به دلیل پخش سریال "افسانه جومونگ "، مسابقه استقلال ایران و الجزیره امارات را پخش نكرد تا این دیدار از شبكه دو پخش شود. صداوسیما برای پخش مسابقات درخواست تغییر ساعت می كند؛ اما چون نمی تواند به كارگردان سریال كره‌ای جومونگ این موضوع را بگوید، مجبور می شود این سریال را پخش كند؛ اتفاقی كه كمتر شاهد آن هستیم.

لیگ برتر فوتبال

نوآوری شبكه سه برای پخش مسابقات لیگ نهم

با شروع نهمین دوره لیگ برتر و افزایش حق پخش به 11میلیارد تومان، انتظار می‌رفت دیگر شاهد چنین اتفاقاتی از سوی شبكه سه نباشیم؛ اما با گذشت چند هفته و با توجه به رویدادهای مهمی از جمله برگزاری مسابقات جهانی والیبال، بسكتبال، فوتسال و دیدارهای لیگ برتر، نه تنها از این رفتارها كاسته نشد؛ بلكه بر شدت بی توجهی به خواسته مخاطبان نیز افزوده شد.

نتایج مسابقات تیم های ملی نوجوانان والیبال و تیم بسكتبال جوانان در رقابت های جهانی اهمیت ویژه ای دارد كه متاسفانه در شرایط مطلوبی پخش نشد. به عنوان مثال، در مسابقه پایانی جام جهانی نوجوانان والیبال بین تیم های ایران و صربستان، ست اول و ست چهارم با تاخیر پخش شد و مسابقات جهانی تیم بسكتبال نیز اصلاً پخش نشد.

در زمینه فوتبال علاقمندان میلیونی این ورزش نیز روزهای خوشی را برای تماشای لیگ برتر نداشته اند؛ اگر چه عقد قرارداد حق پخش آنها را خیلی به آینده خوشبین كرده بود. نحوه پخش مسابقه ملوان و استقلال تهران در هفته چهارم و ذوب آهن و پرسپولیس در هفته پنجم خوشبینی علاقمندان میلیونی به فوتبال داخلی را به یاس تبدیل كرد زیرا هر 2 مسابقه در شرایط بسیار بدی از این شبكه به بینندگان تلویزیونی ارائه شد.

دیدار تیم های ملوان و استقلال قرار بود ساعت 21 برگزار شود؛ اما به دلیل پخش سریال تلویزیونی و دستور اكید مسئولان شبكه 3، این مسابقه با یك ربع تاخیر برگزار شد. این در حالی است كه پیش از آن اطلاع رسانی انجام نشده بود. با شروع مسابقه، برق ورزشگاه تختی انزلی در اواسط نیمه اول قطع شد. بعد از 22 دقیقه تاخیر و با بازسازی مشكل برق ورزشگاه، بازی از سر گرفته شد، اما به دلیل پخش اخبار این مسابقه تا دقیقه 35 پخش نشد و بار دیگر بر خشم و عصبانیت مخاطبان افزود چون بینندگان تلویزیونی علاوه بر تماشای مسابقه مجبور بودند در پایان خبرها، گزارش پایانی خبر را نیز تماشا كنند.

دیدار پرسپولیس - ذوب آهن

پخش سریالی، فوتبالی، خبری و بازرگانی مسابقه حساس تیم های ذوب آهن و پرسپولیس كه دوشنبه شب برگزار شد یكی دیگر از شاهكارهای شبكه 3 است و می توان از آن به عنوان یك بدعت در فوتبال حرفه‌ای یاد كرد كه در هیچ جای دنیا چنین روشی مشاهده نمی‌شود.

البته نباید فراموش كرد این نحوه پخش سریالی مسابقات فوتبال فقط به شبكه 3 سیما ختم می شود زیرا كسانی كه ماهواره دارند؛ می توانند از خانه همسایه؛ بدون آن كه برنامه مورد علاقه‌شان برشی بخورد، یك مسابقه فوتبال را از شبكه جهانی جام جم تماشا كنند.

بدون شك مسابقه ذوب آهن و پرسپولیس حساس ترین مسابقه هفته پنجم لیگ برتر بود و میلیون ها مخاطب را به پای گیرنده های تلویزیونی كشانده بود تا این دیدار حساس در ورزشگاه فولاد شهر را تماشا كنند، اما این مسابقه به دلیل پخش سریال تلویزونی و بنا بر خواست سران شبكه 3 بعد از دقیقه 13 به مخاطبان ارائه شد و در دقیقه 73 هنگامی كه بازی به اوج حساسیت رسیده بود، به دلیل پخش خبر مسابقه به یك باره و بدون اطلاع قبلی قطع شد و مخاطبان فوتبالی پای گیرنده های خود شوكه شدند.

پس از 10 دقیقه، بازی دوباره پخش شد تا در مجموع شبكه سوم 23 دقیقه را پخش نكند. همه این شرایط در حالی رخ داد كه مسئولان صدا و سیما از قبل برنامه بازی ها را می دانستند و می توانستند با یك برنامه ریزی مناسب هم بازی را به طور كامل پوشش دهند و هم اخبار را پخش كنند اما پخش سریال و آگهی های بازرگانی برای مسئولان شبكه 3 ظاهرا بیش از احساسات میلیون ها بیننده تلویزیونی اهمیت دارد.

در فاصله بین دو بازی ذوب آهن و پرسپولیس با دیدار استقلال و سایپا می شد اخبار را پخش كرد اما مسئولان شبكه 3 ترجیح دادند در این فاصله آگهی پخش كنند و البته از پیام های بازرگانی بین سریال هم غافل نشدند تا مبادا خللی به هزینه های دریافتی وارد شود. در این میان ظاهرا بینندگانی كه منتظر تماشای این مسابقه بودند هیچ اهمیتی نداشتند چرا كه شبكه 3 با این كار در واقع به آنها بی احترامی كرد.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری