تبیان، دستیار زندگی
امروزه دیگر عصر لامپ‌های معمولی به پایان رسیده است و به تدریج لامپ‌های جدیدی كه از...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لامپ‌ كم مصرف را دائما روشن نگذارید

لامپ کم مصرف

امروزه دیگر عصر لامپ‌های معمولی به پایان رسیده است و به تدریج لامپ‌های جدیدی كه از نظر مصرف انرژی از كارایی بهتری برخوردار هستند، جایگزین لامپ‌های قدیمی می شوند.

در سال‌های اخیر تلاش برای یافتن فناوری‌های جایگزین دوستدار محیط زیست یا به عبارت دیگر فناوری‌های سبز، به نتیجه رسیده و لامپ‌های فلورسنت كه در مقایسه با لامپ‌های معمولی انرژی كمتری مصرف می‌كنند به بازار عرضه شده‌اند.

از آنجایی كه در سازمان‌ها و اداراتی كه برای تامین روشنایی از لامپ‌های فلورسنت لوله‌ای شكل 2/1 متری و 4/2 متری استفاده می‌شود، معمولا به علت كند بودن روند بازگشت میزان نور لامپ به حد طبیعی پس از روشن شدن، اغلب این لامپ‌ها به طور دائمی روشن هستند، شاید این‌طور به نظر برسد كه بهتر است در خانه نیز به منظور جلوگیری از افزایش مصرف انرژی، این لامپ‌ها را به طور همیشگی روشن نگه داشته و با جلوگیری از خاموش و روشن كردن آن در هنگام خروج و ورود، میزان مصرف انرژی را به میزان قابل‌‌توجهی كاهش دهیم.

بهتر است برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی در هنگام خروج از منزل لامپ‌های فلورسنت را نیز همانند لامپ‌های معمولی خاموش كنید. این در حالی است كه از سوی دیگر روشن و خاموش كردن متناوب لامپ‌های فلورسنت عمر مفید این لامپ‌ها را كاهش می‌دهد و از آنجایی كه لامپ‌های فلورسنت جدید گرانقیمت‌تر هستند، افزایش طول عمر آنها حایز اهمیت خواهد بود.

كارشناسان محیط زیست بر این باورند كه تولید لامپ‌های فلورسنت و از رده خارج كردن آنها، پیامدهای زیست محیطی نامطلوبی را به همراه خواهد داشت. به گفته متخصصان انرژی اگر قصد دارید برای مدت زمان بیش از پنج دقیقه مكانی را ترك ‌كنید، بهتر است لامپ‌های فلورسنت را خاموش كنید.

از دیدگاه زیست‌محیطی نیز مناسب‌ترین روش برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی این است كه اگر قصد استفاده از وسیله‌ای را ندارید آن را خاموش كنید. حتی اگر یك لامپ فلورسنت را به دفعات خاموش و روشن كنید، هزینه ناشی از كاهش طول عمر آن در مقایسه با هزینه مصرف انرژی بسیار كمتر خواهد بود.

یكی از راهكارهای مناسب برای افزایش طول عمر لامپ‌هایی كه در طول شبانه روز به دفعات خاموش و روشن می‌شوند این است كه پس از مدتی این لامپ‌ها را جایگزین لامپ‌هایی كنیم كه در قسمت‌هایی از خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند كه كمتر در معرض شوك ناشی از قطع و وصل ناگهانی جریان برق قرار دارند.

به نظر می‌رسد با كاهش هزینه خرید لامپ‌های فلورسنت جدید و همچنین خاموش كردن این لامپ‌ها در هنگام خروج از خانه بتوان با استفاده از این روش به عنوان یك روش جایگزین مناسب، علاوه بر صرفه‌جویی در مصرف انرژی، بهای برق مصرفی ماهانه را نیز به میزان قابل توجهی كاهش داد.

جام جم

*مطالب مرتبط:

لامپ کم مصرف هم ضررهایی دارد

لامپ‌های رشته‌ای به موزه‌هامی‌پیوندند!

قطعات شکسته لامپ ها سمی اند

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.