تبیان، دستیار زندگی
«بروکلمان» از شرق‏شناسان اروپایی در کتاب تاریخ رجال اسلامی، پر معنی‏ترین کلماتش را در معرفی «ابوریحان» مورد استفاده قرار داده و می‏نویسد: «حقیقت این است که شجاعت فکری «بیرونی» و علاقه‏ی او به آگاهی علمی و دوستداری حقیقت و پاکی او جملگی از خصایلی است که بی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ابوریحان نابغه ی بزرگ ایرانی(2)
ابوریحان

از زبان دیگران

«بروکلمان» از شرق‏شناسان اروپایی در کتاب تاریخ رجال اسلامی، پر معنی‏ترین کلماتش را در معرفی «ابوریحان» مورد استفاده قرار داده و می‏نویسد: «حقیقت این است که شجاعت فکری «بیرونی» و علاقه‏ی او به آگاهی علمی و دوستداری حقیقت و پاکی او جملگی از خصایلی است که بی‏نظیر است. در واقع او نابغه‏ای نوآور بود و در مسائل علمی آگاهی کامل داشت و نظرش از نفوذ خاص برخوردار بود.»

«جرج سارتر» هم که به شدت تحت تاثیر «بیرونی» است در کتاب «مقدمه‏ای بر تاریخ علم» در مورد ابوریحان می‏نویسد: بیرونی نه فقط از فیلسوفان و ریاضیون و جغرافی‏دانان نامدار است، بلکه از بزرگ‏ترین مورخان اسلام و از نامدارترین دانشمندان جهان است.»

سخائو- خاور شناس آلمانی- که درباره‏ی بیرونی تحقیقاتی کرده و چند کتاب را در این زمینه چاپ کرده، درباره‏ی او گفته است: «بیرونی از بزرگ‏ترین شخصیت‏های عقلی است که تاریخ اسلام به خود دیده است...»

سمیث در بخش نخستین از کتاب «تاریخ ریاضیات» می‏نویسد: «بیرونی درخشان‏ترین چهره‏ی علمی زمان خود در ریاضی بوده است و اروپاییان بسیاری از معلومات نادر و کمیاب خود را مدیون ابوریحان و آثار ارزنده‏ی او هستند.»

یک داستان عجیب!

روحیه‏ی کار و کوشش و عشق به مطالعه و دانا شدن این دانشمند کم‏نظیر تا آنجا بود که فقیه بزرگ ابوالحسن بن‏عیسی می‏گوید: «وقتی ابوریحان در بستر بیماری افتاده بود برای احوالپرسی به عیادتش رفتم. او در حالت مرگ قرار داشت و با سختی نفس‏های آخر را می‏کشید، چون حضور مرا احساس نمود. چشم باز کرد، و گفت: «راستی جواب آن مسئله‏ای که درباره‏ی ارث، یک روز مطرح کردی چه شد؟»

گفتم: «اکنون حال تو مناسب نیست و چنین صحبت‏هایی جایی ندارد.» ابوریحان گفت: «ای مرد! کدام یک از این دو کار بهتر است؟ این مسئله را بدانم و بمیرم، یا نادانسته و با جهل از دنیا بروم؟»

آن گاه من آن مسئله فقهی را توضیح دادم و مطلب برای او روشن شد، و چون او حال خوبی نداشت خانه را ترک گفتم. اما هنوز چند قدم از خانه دور نشده بودم، که از خانه صدای گریه و ناله بلند شد و متوجه شدم ابوریحان جان به جان آفرین تسلیم کرده است.

شاهد نوجوان

تنظیم:بخش کودک و نوجوان

******************************

مطالب مرتبط

شاعر تک بیت‏های ناب

تاریخ نویسی که جزء تاریخ شد

شرح حال دهخدا

لقمان حکیم

فیلسوف نقاش!

برادر دریا

رودکی

مارک تواین، استاد روایت داستان

امام محمد غزالی و خواجه نصیرالدین توسی

روز فردوسی

اهلی شیرازی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.