تبیان، دستیار زندگی
مصحف‌ایران مجموعه‌ای از 182 نسخه خطی كلام الله مجید كه در طول هزار سال از قرن چهارم تا چهاردهم هجری قمری توسط هنرمندان‌ ایرانی به صورت كتاب گردآوری و تدوین شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عرضه «مصحف‌ایران» در نمایشگاه قرآن

نمایشگاه قرآن

مصحف‌ایران مجموعه‌ای از 182 نسخه خطی كلام الله مجید كه در طول هزار سال از قرن چهارم تا چهاردهم هجری قمری توسط هنرمندان‌ ایرانی به صورت كتاب گردآوری و تدوین شده است.

به گزارش خبرنگار آیین واندیشه فارس، در «مصحف‌ایران» ترتیب درج‌ آیات و انتخاب نسخه‌ها و سوره‌ها به گونه‌ای است كه در نهایت قرآن كاملی را مانند نسخه‌های خطی و چاپی جهان تشكیل می‌دهد.

این مجموعه در 2 جلد گالینگو، طلاكوب در یكهزارو دویست صفحه و به صورت گلاسه تمام رنگی و زرین، توسط مؤسسه انتشارات مانوسكا دركلن آلمان انتشار یافته است.

بررسی و انتخاب نسخه‌ها و ترتیب نگارش‌ایات توسط مرحوم استاد سید «محمدباقر نجفی شوشتری»، طی مدت 25 سال از میان صدها نسخه قرآنی خطی و هزاران صفحه موجود در كتابخانه‌های كشور انجام شده است.

انتشار‌این مجموعه 7 سال طول كشید. در تدوین آن از سبك‌های مختلف هنری در زمینه‌های تذهیب، خطاطی و تزئین جلد استفاده شده است.

همچنین در‌این مجموعه سعی شده است تا نمونه‌هایی كه با گل و بوته و نقش‌های هندسی زرین تزیین شده‌اند، در میان صفحات به نمایش درآیند و از‌این لحاظ می توان‌این مجموعه‌ها را به عنوان نمونه‌ای جامع و بی‌بدیل از هنر صفحه پردازی مسلمانان به فرهنگ‌شناسان و هنرشناسان عالم اسلام و علاقه مندان آثار هنری معرفی كرد.

مصحف‌ایران، علاوه بر ارزشی معنوی و قرآنی، می‌تواند از نظر كتابت‌ آیات الهی به عنوان مجموعه‌ای تاریخی، هنری به شمار‌ آید.

این مجموعه ارزشمند از نسخه‌های خطی‌آیات قرآنی، كه هرگز تجدید چاپ نخواهد شد، می‌تواند همواره توجه علاقه‌مندان و مجموعه داران آثار هنری را به خود جلب كند.

*عرضه كتاب منسوب به حضرت علی (ع) در نمایشگاه قرآن

كتاب «نزهة الابصار و المحاسن الاثار» منسوب به حضرت علی (ع) در نمایشگاه قرآن عرضه شده و نسخه خطی‌این كتاب از كتابخانه واتیكان به‌ایران آورده شده است و‌این اثر، بازبینی نسخه اصلی است و منبع بسیار مهمی برای محققان به شمار می‌آید.

این اثر یك قرن پیش از نهج البلاغه تدوین شده و شامل فرموده‌هایی از امیر المؤمنین(ع) است كه درنهج‌البلاغه ذكر نشده‌اند.

این كتاب توسط انتشارات مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی منتشر شده است.

علاقه‌مندان برای دریافت این كتب می‌توانند به بخش نشر مكتوب نمایشگاه قرآن مراجعه كنند.

منبع: فارس


تنظیم برای تبیان:: شکوری