تبیان، دستیار زندگی
ک ملت است تیم ملی فوتبال کشورمان برای راهیابی به مسابقات جام جهانی 2006 آلمان نیاز به وفاق ملی و حمایت همه جانبه تمام عوامل فوتبال دارد که دکتر محمد دادکان توانسته این عوامل مهم را برای خدمت به تیم ملی گردهم آورد.  فدراسیون ف...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رئیس فدراسیون فوتبال :

تیم ملی متعلق به یک ملت است

تیم ملی فوتبال کشورمان برای راهیابی به مسابقات جام جهانی 2006 آلمان نیاز به وفاق ملی و حمایت همه جانبه تمام عوامل فوتبال دارد که دکتر محمد دادکان توانسته این عوامل مهم را برای خدمت به تیم ملی گردهم آورد.

فدراسیون فوتبال که محمد دادکان را به عنوان رئیس در راس خود دارد از مدتها پیش زمینه این موفقیت بزرگ را فراهم کرده است و طی هفته های گذشته بارها شاهد بوده ایم که دادکان با اقدامات به جا و منطقی خود توانسته این وفاق ملی را به اوج خود برساند. حالا همه چیز برای موفقیت و پیروزی تیم ملی فراهم است و علاقمندان به فوتبال منتظر به ثمر نشستن زحمات رئیس فدراسیون و همکارانش در تیم ملی هستند.

محمد دادکان در آستانه اولین بازی تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل بحرین که قرار است روز 21 بهمن ماه برگزار شود به سوالات مطرح شده پاسخ گفت :

* رییس فدراسیون فوتبال امروز و فردای فوتبال را چگونه ارزیابی می کند؟

برای پاسخ به این سوال باید از دیروز آغاز کرد از زمانی که آقای صفایی فراهانی ریاست فدراسیون را بر عهده گرفت. مهندس فراهانی خدماتی برای فوتبال ما انجام داد که اثرات آن خدمات هنوز هم مشهود است. من از روزی که به دعوت آقای فراهانی وارد تشکیلات فدراسیون شدم سعی کردم با راهنمایی ها و راهکارهایی که ارائه می دهم روند فنی و کیفی فوتبال را در کنار مسائل مالی و اقتصادی افزایش دهم.

خود شما بهتر می دانید که قبل از آمدن صفایی فراهانی چه مشکلاتی بر سر راه فوتبال وجودداشت. نمی خواهم دیگران را متهم کنم. اما راهی را که می رفتند راه کاملی نبود. قبول دارم که همه آنهایی که وارد عرصه ریاست فدراسیون فوتبال شده اند برای خدمت آمده اند و در حد توان خود کار کرده اند اما هیچ کدام آینده نگر نبوده و به تشکیلات و کار تشکیلاتی زیاد اهمیت نداده اند شاید هم شرایط آن روزها به گونه بوده که نمی توانستند بهترازآن کار کنند. اما امروزشما وضعیت فوتبال را متفاوت می بینید امروز فوتبال راه خود را پیدا کرده و من خوشحالم که دراین راه نقشی داشته ام.

* قبلا برای انجام یک بازی تدارکاتی یا یک مسافرت خارجی تیم های ملی دچار مشکلات فراوانی می شدند. اما امروز چنین نیست و حتی پای تیمی مثل آلمان به ایران باز می شود. این از ثمرات همین زحمات است؟

بودجه هایی که از سوی سازمان به فدراسیونها و بخصوص فدراسیونی مثل فوتبال تعلق می گیرد کفاف یک اردوی تدارکاتی را هم نمی دهد. این راهم اضافه کنم که سازمان تربیت بدنی همواره به فوتبال لطف داشته وبالاترین بودجه ها را به فوتبال و کشتی اختصاص داده است اما با100 و 200 میلیون که نمی توان چرخ فوتبال را چرخاند ازاین رو ما با ارایه همکاریهای مناسب و قانونی کاری کرده ایم که فوتبال روی پای خود بایستد. درحال حاضربا افتخارمی گویم که هیچ کمبودی برای اردوهای تدارکاتی، بازیهای دوستانه، جذب مربیان خارجی و... نداریم.

* اعتبارات مورد اشاره شما چگونه جذب شد و اصولا اعتبار جذب شده در سال گذشته چقدر بوده است؟

اعتبارات را ازراه اسپانسرها بدست آورده ایم، سال گذشته نزدیک به پنج میلیارد تومان جذب کردیم که عین همان مبلغ نیزهزینه شد.

* تامین بودجه از راه اسپانسرها که یک اصل در فوتبال امروزی است چه تاثیری بر روند برنامه های شما دارد؟

قدرمسلم زمانی که به لحاظ بودجه مشکلی وجود نداشته باشد می توان با فراغ خاطر بیشتری به امور اصلی رسیدگی کرد. ما بحث بودجه را به این راحتی هم حل نکرده ایم فکر و تلاش کرده ایم بهترین ومناسب ترین راه را انتخاب کنیم. حالا فوتبال و تشکیلات فدراسیون راه خود را شناخته و این را هم باید اضافه کنم که سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک در این راه با فدراسیون نهایت همکاری را داشته اند که قدرمسلم بدون این هماهنگی ها هیچ کاری پیش نخواهد رفت.

* هم و غم حال حاضر فدراسیون فوتبال راهیابی تیم ملی به مرحله نهایی مسابقات فوتبال جام جهانی آلمان است در این راه چه تمهیداتی اندیشیده اید؟

تیم ملی برای صعود به جام جهانی نیاز به یک عزم و اراده ملی دارد. بنده بعنوان رییس فدراسیون وبعنوان فردی که با فوتبال زندگی کرده و بزرگ شده ام سعی می کنم از تمامی تجارب خود برای رسیدن به جام جهانی استفاده کنم . تیم ملی تیم من نوعی نیست تیم ملی تیم یک ملت و نماینده یک ملت است. بنابراین هر کس هر کاری از دستش بر می آید باید برای تیم ملی انجام دهد. من تا همین جا هم از همه ممنون و سپاسگزارم که کمک و حمایت کردند تا تیم ملی از مرحله اول به سلامت عبور کند.

* برخی معتقدند مرحله اول مقدماتی جام جهانی به مراتب دشوارتر از مرحله دوم بود. آیا واقعا مرحله دوم آسان تر از مرحله اول است؟

درمرحله اول تیم ما بر اثر یک حادثه راهش و مسیری که می رفت کمی دشوار شد و الحمدالله توانستیم این مرحله را به سلامت پشت سر بگذاریم. ما در آن مرحله به اردن در تهران باختیم در حالیکه واقعا مستحق باخت نبودیم. این شکست برای ما خیلی سنگین تمام شد و البته متاسفانه بعضی ها را خوشحال کرد. از آن بازی تا زمان بازیهای برگشت با قطر و اردن هر روز گفتند و نوشتند که به جام جهانی نمی رویم واقعا تصور نمی کردند تیم ملی در دو بازی برگست بتواند قطر و اردن را شکست دهد. ولی این اتفاق بر خلاف میل آنها رخ داد و تیم ملی با سربلندی به مرحله دوم صعود کرد. قبول دارم که قطر و اردن تیم های خیلی سخت و دشواری بودند اما باید بپذیریم که تیم های ژاپن و بحرین به مراتب قوی تر و مشکل سازتر از آنها هستند. ولی ما درجام ملتهای آسیا، هم با ژاپن بازی کردیم و هم با بحرین که بحرین را بردیم و ژاپن در عین برتری ایران توانست از ما مساوی بگیرد. به هرحال ما به قدرت تیم ملی ایمان داریم و اگرمشکلی پیش نیاید صعود به جام جهانی حتمی خواهد بود.

* حالا که تقریبا مشکلات مرتفع شده و تیم ملی ایران دارای یک شخصت تیمی در سطح بالای جهانی شده چه برنامه ای برای صعود مستقیم تیم به جام جهانی دارید؟

ما دردوره گذشته به لحاظ عدم شناخت خوب کادر فنی و همچنین مسوولان وقت فدراسیون با فضای آن روز تیم ملی نتوانستیم به جام جهانی صعود کنیم. دردوره گذشته حاشیه ریشه تیم ملی را زد و آنقدرغرق حواشی شد که تیم خوب و شایسته آن روز از رسیدن به جام جهانی محروم شد به این دلیل من تمام هوش و حواسم را معطوف کرده ام تا تیم ملی ازحاشیه ها ضربه نخورد و مطمئنا اگر حاشیه به ما ضربه نزند ازرقبا ترسی نخواهیم داشت. من وظیفه خود می دانم ازهمه کسانی که در این راه به تیم ملی کمک می کنند و همچنین از همه قلم هایی که به عشق تیم ملی به روی کاغذ می رود و مطبوعات و صدا وسیما تشکر کنم و از همه می خواهم برای اعتلای تیم ملی فوتبال، ما را در این راه تنها نگذارند. ازمن نمی خواهند تعریف کنند و این انتظار هم نیست که هیچ انتقادی صورت نگیرد. من مخلص آن کسانی هستم که منصفانه و دلسوزانه و کارشناسانه ازتیم ملی وازفدراسیون فوتبال انتقاد می کنند. انتقاد خوب ، همواره سازنده و مفید است اما با غرض ورزی ها و کینه توزی ها تا جایی که به منافع تیم ملی ضربه بزند مقابله خواهم کرد ودراین راه ازهیچ کس وهیچ چیزهم نمی ترسم.

* حالا که از حاشیه ها گفتید حتما خاطرتان هست که 4 سال پیش از همین بحرین به دلیل وجود حواشی چه ضربه خوردیم. اتفاقا اولین بازی تیم ملی در راه رسیدن به جام جهانی با بحرین در منامه روز 21 بهمن ماه جاری برگزار می شود با توجه به سابقه گذشته و حساسیتی که این دیدار دارد چه تمهیداتی اندیشیده اند؟

ما بعد ازبازی روز 14 بهمن ماه مقابل بوسنی به اردوی شبانه روزی درکیش می رویم تا 48 ساعت قبل از بازی با بحرین به صورت مستقیم ازکیش به منامه پروازکنیم. ما فکر کردیم هرچقدر مدت زمان حضور تیم ملی درمنامه کمتر باشد با مشکلات کمتری مواجه می شویم . مطمئن باشید این بار اجازه نمی دهم چنان مشکلاتی بر سر راه تیم ملی به وجود بیاید در بعد فنی نیز مربیان حتما تدابیر لازم را خواهند اندیشید.

* اعتماد و اعتقاد شما به برانکو خیلی جالب است. قبل از بازیهای آسیایی بوسان که شما هنوز رییس فدراسیون نبودید فشارزیاید برای برکناری برانکو به فدراسیون وارد شد اما شما یک تنه مقابل آن فشارها ایستادید و امروز نتیجه آن مقاومت را می بینیم. واقعا از همان ابتدا به کار برانکو اعتقاد داشتید؟

برانکوهمین امروز یک برنامه دوساله برای تیم ملی تنظیم کرده که همه موارد در آن ذکر شده است، ما ازامروز تا پایان جام جهانی 2006 وبازیهای آسیایی دوحه برنامه کامل ومدونی برای تیم ملی داریم. من خودم اهل فوتبال و اهل کتاب ومطالعه ام. می دانم این برنامه دوساله یعنی چه، نمی خواهم چیزی بگویم که به مربیان داخلی بر بخورد. اما واقعا کدامیک از مربیان ما یک برنامه دو ساله می توانند ارائه بدهند که برایش راهکار هم داشته باشند.

من آن روزها تازه به عنوان سرپرست تیم ملی از طرف آقای فراهانی منصوب شده بودم و کارها و برنام های او را می دیدم. دیدم که برانکو دارای چه پتانسیل و چه انگیزه ای است. شاید آن روز ریسک بزرگی بود که من انجام دادم اما به باوری که نسبت به برانکو رسیدم اطمینان یافتم و خوشبختانه جواب مثبت هم گرفتیم. برانکو را یک روز در یکی از بازیهای تیم ملی زیر نظر بگیرید. او بلافاصله بعد از مدت پایان بازی در نیمه اول بدون هیچ درنگی و قبل از آنکه بازیکنان درون زمین به رختکن بروند به رختکن رفته و معایب و نواقص را روی وایت برد نوشته است. یعنی تا بازیکن وارد رختکن می شود او همه موارد را برای انتقال به بازیکنان آماده کرده و در وقت نهایت صرفه جویی را می کند از این رو بیشتر مواقع تیم ملی در نیمه دوم نتایج بهتری گرفته و این به دلیل شناخت دقیق وی از توانایی های تیم ملی و تیم های رقیت است.

اما برخی از مربیان ما وقتی بازی در نیمه اول تمام می شود و روی نیمکت می نشینند و اگر تیم نتیجه نگرفته باشد نای حرف زدن هم ندارند. یا اگر حرفی هم می زنند یا به موی بازیکن گیر می دهند و یا به حرفی که فلان بازیکن یک هفته پیش زده است. در یکی از تیم های ملی ، من سر تمرین حاضر شدم و دیدم بازیکنی که در باشگاهش بیشترین بازدهی را دارد درون زمین راه می رود صدایش کردم و گفتم فلانی چرا حرکت نداری؟ جواب داد آقای مربی برایمان روحیه ای باقی نگذاشته است! اما آیا واقعا تمرینات و برنامه های برانکو اینگونه است؟ شما یک بازیکن تیم ملی را بیاورید که بی انگیزه یا بی روحیه تمرین کند. اگرهم بازیکنی دچارمشکل باشد برانکو خیلی زرنگ تر ازماست وخیلی زود با کمک دستیارانش و بخصوص حسین فرکی مشکل را جویا می شوند وحل وفصل می کنند.

* از حسین فرکی در کادر فنی تیم ملی راضی هستید؟

صددرصد. فرکی هم با برانکو خیلی خوب وهماهنگ است وهم با بازیکنان این دومکمل خوبی برای یکدیگرهستند ومن برای تیم های ملی امید و جوانان نیزبه فکر یک چنین ترکیبهای موفقی هستم.

* برای تیم ملی امید که حضور مربی وخارجی قطعی شده آیا برای جوانان ونوجوانان نیزبه فکرمربیان خارجی هستید؟

بله حتما ازمربیان خارجی درکنارداخلی ها استفاده می کنیم وبه زودی این ترکیبها نیزمشخص خواهد شد.

* شما برای باشگاهها هم قبلا توصیه مربیان خارجی را کرده بودید که البته آن روزها خیلی سرو صدا به پا کرد. آیا بازهم به این امر معتقدید؟

شما می بینید که اکنون بیشتر باشگاهها به این سمت روی آورده اند و اثرات آنرا هم می بینید. فولاد، استقلال اهواز، پرسپولیس و پاس نمونه های خوبی برای مثال هستند ولی من اعتقاد دارم مربی خوب خارجی درکنارمربیان ایرانی می تواند برای باشگاهها و فوتبال ما موثر واقع شوند.

* حمایت شما از علی دایی باعث بروز برخی حساسیت ها شده است که خیلی به نفع تیم ملی نیست؟

من پای واقعیت فوتبال ایستاده ام وحمایت من ازعلی دایی بخاطر ابعاد فنی وشخصیتی اوست. با علی دایی نه نسبتی دارم ونه خورده حسابی با هم داریم. کادرفنی تیم ملی نیزمثل من فکرمی کنند. شما مطمئن باشید اگرروزی کادرفنی احساس کند که دایی کارایی لازم را ندارد فرد دیگری را جایگزین وی می کنند. دایی افتخارآورترین فوتبالیست ایران و آسیا است وهمه قاره کهن به او افتخار می کنند. دردنیا نیز جزو شناخته شده ترین بازیکنان است و تا زمانی که توانایی داشته باشد در خدمت تیم ملی خواهد بود.

* به عنوان آخرین سوال آیا بازیهای کره شمالی در پیونگ یانگ برگزار می شود یا در کشوری ثالث ؟

این مساله را ژاپن آغاز کرد، ژاپنی ها هم بیشتر به فکر خودشان هستند. ژاپن در پیونگ یانگ شرایط خوبی برای بازی کردن ندارد و می خواهد به نوعی کره شمالی را از انجام بازیهای خانگی محروم کند چرا که می دانند ایران در پیونگ یانگ شانس بیشتری برای پیروزی دارد. ما به شخصه اعتراض نکرده ایم، ولی تابع AFC هستیم و برنامه ای که از سوی AFC و فیفا اعلام شود ما نیز اجرا خواهیم کرد.