تبیان، دستیار زندگی
قصه خانه، فلسفه خانه، معماری و جامعه‌شناسی آن ازجمله موضوعات«سرگذشت خانه ایرانی»است كه درباره‌ی آنها با هنرمندان و صاحبنظران مانند هوشنگ مرادی‌كرمانی، نغمه ثمینی، شاد‌مهر راستین، دكتر غلامحسین ابراهیمی دینانی و دكتر محمدرضا داوری گفت‌وگو كرده‌ایم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مستند «سرگذشت خانه ایرانی»

خانه ایرانی

مهدی زینلی: این برنامه فتح بابی برای پرداخت به هنرهایی مانند معماری ایرانی است

تهیه‌كننده «سرگذشت خانه ایرانی» گفت‌: این برنامه فتح بابی برای پرداخت به هنرهایی مانند معماری ایرانی است.

مهدی زینلی كه كارگردانی «سرگذشت خانه ایرانی» را نیز برعهده دارد در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس تلویزیون خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در پاسخ به این پرسش چقدر ضرورت دارد در زمینه‌هایی مانند معماری برنامه‌سازی كرد كه مربوط به هویت ایرانی باشد، افزود: ساخت برنامه درباره‌ی این‌گونه موضوعات ضرورت دارد؛ چرا كه موجب آگاهی‌رسانی درباره‌ی پیشینه ایران و وضعیت كنونی می‌شود.

او درباره‌ی «سرگذشت خانه ایرانی» گفت: این برنامه مستندی تركیبی است و از بخش‌هایی چون گفت‌وگو با استادان دانشگاه و دانشجویان معماری تشكیل شده است. علاوه بر آن تصاویری از خانه‌های یزدی، شمالی، خراسانی و كاشانی از آن پخش می‌شود.

این برنامه مستندی تركیبی است و از بخش‌هایی چون گفت‌وگو با استادان دانشگاه و دانشجویان معماری تشكیل شده است. علاوه بر آن تصاویری از خانه‌های یزدی، شمالی، خراسانی و كاشانی از آن پخش می‌شود.

این تهیه‌كننده اضافه كرد: قصه خانه، فلسفه خانه، معماری و جامعه‌شناسی آن ازجمله موضوعات«سرگذشت خانه ایرانی»است كه درباره‌ی آنها با هنرمندان و صاحبنظران مانند هوشنگ مرادی‌كرمانی، نغمه ثمینی، شاد‌مهر راستین، دكتر غلامحسین ابراهیمی دینانی و دكتر محمدرضا داوری گفت‌وگو كرده‌ایم.

او درباره‌ی علت انتخاب موضوع خانه ایرانی برای ساخت یك برنامه اظهار كرد: من كارگردان برنامه «دو قدم مانده به صبح» هستم و یكی از مباحث مطرح‌ شده در آن معماری است و ایده پرداخت به معماری ایرانی را از این‌ برنامه گرفتم تا بدین وسیله سیر تحول خانه از آغاز پیدایش آن تا كنون را به‌ویژه در ایران بررسی كنم.

زینلی در پایان با ابراز امیدواری از فراهم‌شدن شرایط به منظور ادامه تولید این برنامه گفت: «سرگذشت خانه ایرانی» در چهار قسمت تولید شده است. با این حال دكتر صدوقی- یكی از استادان دانشكده‌ی معماری دانشگاه علم و صنعت - درباره‌ی بنیان خانه ایرانی مانند خانه دزفولی و خراسانی پژوهشی دراختیار دارد و اكنون در حال رایزنی هستیم تا با استفاده از این پژوهش تولید این برنامه را ادامه دهیم.

به گزارش ایسنا، نخستین قسمت «سرگذشت خانه ایرانی» پیش از ماه مبارك رمضان از شبكه چهار سیما روانه آنتن شد و ادامه پخش آن به پس از این ماه موكول شد.

مریم واعظ‌پور گوینده متن «سرگذشت خانه ایرانی» است و برخی از عوامل ساخت این برنامه عبارتند از: كارشناس: مهندس وحید قاسمی، رییس مركز رویداد‌های معماری ایران، تصویربرداران: حسینعلی منصوری، عباسعلی علی‌اكبری و ارسطو مداح‌گیوی، صدابردار: جعفر خوشخوی و تدوین: عاطفه معتمدنیا

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی