تبیان، دستیار زندگی
در سال‌های اخیر مجموعه سریال‌های كره‌ای از جمله افسانه جومونگ با استقبال فراوان روبه‌رو شده و مخاطبان زیادی را به خود جلب كرده است. این سریال علاوه بر پركردن اوقات فراغت، تاثیرات دیگری نیز داشته است؛ از جمله عشق یكی از هموطنان به هنرپیشه زن سریال و خودكش
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جوگیر نشویم !

افسانه جومونگ

در سال‌های اخیر مجموعه سریال‌های كره‌ای از جمله افسانه جومونگ با استقبال فراوان روبه‌رو شده و مخاطبان زیادی را به خود جلب كرده است.

این سریال علاوه بر پركردن اوقات فراغت، تاثیرات دیگری نیز داشته است؛ از جمله عشق یكی از هموطنان به هنرپیشه زن سریال و خودكشی به خاطر او، درخواست یكی از هموطنان برای تغییر نام خود به جومونگ، تولید و پخش پوستر هنرپیشه‌های نقش اول، چاپ عكس آنان روی جلد برخی مجلات، تولید و پخش زره و شمشیر اسباب‌بازی و شمشیر بازی كودكان، حضور هنرپیشه مرد نقش اول در تهران و مصاحبه مطبوعاتی با وی.

وسایل ارتباط جمعی اعم از مطبوعات، رادیو، تلویزیون و اینترنت به انواع مختلف بر افراد تاثیر می‌گذارند. پژوهش‌ها ثابت كرده است تماشای فیلم‌ها و سریال‌ها در اوقات فراغت، تاثیرات مثبت و منفی بر فرد و جامعه دارد.

در برخی كشورها صاحبان سرمایه هزینه‌های بسیاری صرف می‌كنند تا اهداف آنها از طریق رسانه‌های مختلف و فیلم به افراد تلقین شود.

بعضی از فیلم‌ها كه ضدیت با ملیت و فرهنگ خاصی را نشان می‌دهند، تعصب و عناد مردم را به آن جامعه رواج می‌دهند.

پاره‌ای از فیلم‌های وارداتی بر فرهنگ كشور میزبان تاثیر می‌گذارند؛ حتی در درازمدت فرهنگ میزبان آن تاثیرات را بخشی از فرهنگ خود می‌داند.

درخواست یكی از هموطنان برای تغییر نام خود به جومونگ، تولید و پخش پوستر هنرپیشه‌های نقش اول، چاپ عكس آنان روی جلد برخی مجلات، تولید و پخش زره و شمشیر اسباب‌بازی و شمشیر بازی كودكان، حضور هنرپیشه مرد نقش اول در تهران و مصاحبه مطبوعاتی با وی.

یكی از تاثیرات فیلم‌ها الگوبرداری از ستاره‌ها و هنرپیشه‌های مطرح است. انسان‌ها دوست دارند معروف شوند و مورد توجه قرار گیرند؛ پس با الگوبرداری از ستاره‌ها می‌كوشند مهم جلوه كنند.

همه ما در سراسر زندگی دوست داریم به اهداف خود دست یابیم و معروف و موفق شویم. برخی انسان‌های ضعیف كه در دستیابی به اهداف خود ناكام شده‌اند، می‌كوشند با الگوبرداری از ستاره‌ها به اهداف خود برسند و بر احساس حقارت خود سرپوش بگذارند.

نوجوانان و جوانان بیش از دیگران به دنبال الگو هستند و آنان از طرز صحبت، رفتار، آرایش مو، پوشش، مدل تلفن همراه، موتور هنرپیشه‌ها و ستاره‌ها الگوبرداری می‌كنند.

نوجوانان و جوانان نگران قضاوت دیگران نسبت به ظاهر و رفتارشان هستند. تصور می‌كنند كه با الگوبرداری از هنرپیشه‌ها، ظاهرا خوب جلوه می‌كنند. پژوهش‌ها ثابت كرده است با تماشای فیلم‌هایی كه هنرپیشه‌ها سیگار می‌كشند، نوجوانان و جوانان بیشتر به سیگاركشیدن ترغیب می‌شوند و میزان فروش سیگار افزایش می‌یابد.

افسانه جومونگ

فیلم‌هایی كه صحنه‌های خشونت‌آمیز دارند تاثیر مستقیمی بر نوجوانان و جوانان می‌گذارند. آنان با الگوبرداری از آن، همان رفتارها را در پیش می‌گیرند. افراد به ویژه جوانان با مشاهده فیلم‌های عاطفی اثرگذار وارد دنیای دیگری می‌شوند و خود را جای قهرمان آن تصور می‌كنند، هیجان‌زده می‌شوند، دوست دارند دیگران با آنان به همان نحو رفتار كنند و یا در زندگی واقعی با همان رویدادهای فیلم روبه‌رو شوند.

در برخی افراد تاثیرات فیلم پایدار است. فیلم‌های حادثه‌ای و خشن تاثیر زیادی بر كودكان می‌گذارند. كودكان با مشاهده صحنه‌های درگیری و زد و خورد همان رفتارها را تقلید می‌كنند زیرا تصور می‌كنند كه آن رفتارها صحیح و راهی برای مقابله با مشكلات است و نه‌تنها خود آن رفتارها را در پیش می‌گیرند، بلكه به دوستان خود نیز آموزش می‌دهند.

برعكس كودكانی كه فیلم‌های با ارزش و مثبت را تماشا می‌كنند، آن رفتارها را تقلید می‌كنند.

یكی از كاركردهای مثبت فیلم در عرصه روانشناسی مثبت‌گراست. این روانشناسی با بررسی ارزش‌ها به افراد كمك می‌كند بر مشكلات روانشناختی خود غلبه ‌كنند. روانشناسان با بهره‌گیری از فیلم‌های حاوی نكات مثبت روانشناسی به درمان موثر مشكلات روانشناختی افراد می‌پردازند زیرا همانطوری كه گفته شد، افراد از شخصیت‌های فیلم‌ها الگوبرداری می‌كنند، پس با الگوبرداری از رفتارهای مثبت، به بهبود خود كمك می‌كنند.

نوجوانان و جوانان نگران قضاوت دیگران نسبت به ظاهر و رفتارشان هستند. تصور می‌كنند كه با الگوبرداری از هنرپیشه‌ها، ظاهرا خوب جلوه می‌كنند. پژوهش‌ها ثابت كرده است با تماشای فیلم‌هایی كه هنرپیشه‌ها سیگار می‌كشند، نوجوانان و جوانان بیشتر به سیگاركشیدن ترغیب می‌شوند و میزان فروش سیگار افزایش می‌یابد.

هدف فیلم درمانی، آموزش خلاقیت، مهرورزی، نوعدوستی، روشنفكری، بخشش، جسارت و كاهش اضطراب است. انسان‌هایی كه به آسانی دیگران را می‌بخشند و قدردان هستند در مقایسه با كسانی كه از چنین ویژگی‌ای برخوردار نیستند، كمتر افسرده می‌شوند. فیلمی نظیر «داستان ما» بخشش و «زندگی زیباست» سپاسگزاری را نشان می‌دهد.

به افرادی كه دچار اضطراب‌اند یا اعتماد به نفس ندارند فیلم «جایگاهی در قلب» یا «بیلی‌ الیت» كه شجاعت را نشان می‌دهد، به همراه تمرینات روان درمانی مثبت‌اندیشی توصیه می‌شود.

با توجه به تاثیرات مثبت و منفی فیلم می‌توان به فرزندان آموزش دهیم به جای تقلید كور كورانه از فیلم‌ها و رفتار هنرپیشه‌ها، آگاهانه رفتارهای مثبت را انتخاب كنند.

ابتدا فیلم‌ها را بررسی كنید و فیلم‌های با ارزش را به فرزندتان توصیه كنید.

با طرح سؤالات مناسب با سن فرزند، فیلم را تحلیل و در مورد آن بحث كنید. در زیر پرسش‌های نمونه مطرح شده است:

اگر به جای هنرپیشه بودی، چه تصمیمی می‌گرفتی؟

فیلم چه تاثیری بر زندگی‌ات دارد؟

نظرت در مورد رفتار هنرپیشه اصلی با اطرافیان چیست؟

نكات مثبت و منفی فیلم كدام است؟

نظرت در مورد سیگاركشیدن هنرپیشه فیلم چیست؟

به نظرت نحوه لباس پوشیدن و آرایش موی هنرپیشه تو را زیباتر می‌كند؟ فرزندانی كه از ابتدا با تحلیل، بحث و بررسی آشنا می‌شوند، نه‌تنها تحت تاثیر كور كورانه رسانه‌های جمعی قرار نمی‌گیرند، بلكه در زندگی و اجتماع نیز تحت تاثیر منفی دیگران یا گروه‌ها نیز نیستند.

منبع :  همشهری

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی