تبیان، دستیار زندگی
یان ممتاز قرآن با مقام معظم رهبری 45 جهانگرد ژاپنی به دین اسلام مشرف شدند همایش بررسی تاثیر انقلاب و حضرت امام (ره) انتشار نسخه جدید"شاهنامه" در روسیه سال 2004 : سال ایران غارت آثار باستانی افغانستان دیدار حافظان و ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خبر هنری( 19 آبان)

دیدار حافظان و قاریان ممتاز قرآن با مقام معظم رهبری

خبرگزاری ایسنا – تهران : در طلیعه ماه مبارک رمضان – ماه نزول کتاب آسمانی قرآن – جمعی از قاریان ممتاز قرآن، حافظان، گروههای مدیحه سرایی و همخوانی از سراسر کشور عصر پنج شنبه در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی ، به تلاوت آیاتی از قرآن کریم ، همخوانی و ابتهال پرداختند.

به گزارش ایسنا ، حضرت آیت الله خامنه ای در این مراسم – که جمعی از استادان قرآن نیز حضور داشتند – قرآن را درس زندگی برای کل بشر و راه نجات ملتها خوانده و خاطرنشان کردند: ضعف ملتهای اسلامی تنها با افراشتن پرچم قرآن و استفاده از این کتاب کامل علمی – معنوی و جهادی برطرف می شود.

ایشان با قدردانی از تلاش قاریان قرآن ، پیشرفت قرائت قرآن در کشور را خوب دانسته اما افزودند: تلاوت قرآن در ایران اسلامی به ویژه با توجه به خیل عظیم جوانان مشتاق ، سابقه و علائق دینی ملت و انقلابی که بر پایه اسلام و قرآن شکل گرفته است باید به سطوح شایسته تری ارتقاء یابد. رهبر معظم انقلاب هدف از تلاوت قرآن را اثر گذاری و حظ معنوی مستمعان خواندند و با توصیه به قاریان قرآن برای ترکیب بندی هنرمندانه قرائت قرآن و فراگیری معنای آیات الهی افزودند: دانستن معانی قرآن، علاوه بر آنکه در چگونگی تلاوت آیات تاثیر دارد در ترکیب بندی هنرمندانه آیات قرائت شده نیز موثر است و مفاهیم عمیق قرآنی را بهتر در اذهان مخاطبان جایگزین می کند.

در پایان این مراسم معنوی ، نماز مغرب و عشاء به امامت حضرت آیت الله خامنه ای اقامه شد.

45 جهانگرد ژاپنی به دین اسلام مشرف شدند

45 نفر از جهانگردان ژاپنی امروز در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در مراسمی به دین مبین اسلام مشرف شدند.

به گزارش واحد مرکزی خبر ، این جهانگردان از اعضای گروهی به نام "اوموتو" هستند که صلح و عدالت جهانی را آرمان خود قرار داده است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در این مراسم گفت: هیچ قوم و ملتی بدون پیامبر و راهنما نبوده است و ما معتقدیم هیچ تمدن بزرگی وجود ندارد، مگر آنکه بر اساس یک دین بزرگ بنا شده باشد.

محمد عراقی در ادامه افزود: در دین اسلام انسانها از هر نژاد و رنگی می توانند با خداوند ارتباط برقرار کنند و راستی، امانت، درستی، تلاش، نظم در زندگی و محبت به مردم از دستورهای خداوند در این دین الهی است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به فطرت خداجویی همه انسانها گفت: بزرگترین وظیفه ما این است که چهره صحیح خداپرستی را به جهانیان نشان دهیم ، نباید به دشمنان اجازه داد که چهره زیبای اسلام را مخدوش کنند.

حاج محمد ساوادا ، مسلمان ژاپنی که سرپرستی گروه جهانگردان ژاپنی را بر عهده داشت در سخنانی با اشاره به علاقه وافر خود به اسلام گفت : ما برگسترش روابط ایران و ژاپن تاکید می کنیم و با آگاهی تمام دین اسلام را انتخاب کرده ایم .

خانم "میوموسن سی" که به دین مبین اسلام مشرف شده است، گفت: من از 5 سال پیش در ژاپن به اسلام علاقمند شدم و با تعالیمی که از استاد ساوادا آموختم امروز افتخار  می کنم که مسلمان شده ام و امیدوارم که همه مردم در صلح و صفا زندگی کنند.

همایش بررسی تاثیر انقلاب و حضرت امام (ره)

همایش بررسی تاثیر انقلاب اسلامی و امام خمینی (ره) در ادبیات فارسی در دانشکده شرق شناسی دانشگاه دولتی ملی تاجیکستان در شهر دوشنبه برگزار شد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، پروفسور " امین جان اف " معاون دانشگاه دولتی ملی تاجیکستان در این همایش به تاثیرات انقلاب اسلامی ایران و جنگ تحمیلی در آثار شعرای ایران پرداخت.

رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان نیز ویژگیهایی از شعر امام خمینی(ره) را بیان کرد و سپس اشعاری درباره امام خمینی(ره) و دفاع مقدس خواند.

انتشار نسخه جدید"شاهنامه" در روسیه

در مرداد ماه امسال ترجمه خلاصه شده ای از شاهنامه فردوسی با عنوان شاهنامه " داستان ملل ایرانی " به زبان روسی در مسکو منتشر شد.

ترجمه روسی  که از روی نسخه مصحح " ناتالییا" صورت گرفته است با تعدادی مینیاتور زیبا همراه  است.

یک روزنامه روسی به مناسبت انتشار ترجمه جدید شاهنامه نوشت: فردوسی محبوب ترین شاعر ایرانی در روسیه است و شاهنامه بر بسیاری از بزرگان و ادبای روس مثل پوشکین ، شاعر معروف ، اثر نهاده است.

سال 2004 : سال ایران

دولت فرانسه سال 2004 را "سال ایران" نامگذاری کرده است و به همین جهت یک رشته فعالیتهای فرهنگی با همکاری سازمان میراث فرهنگی کشور در این کشورصورت خواهد گرفت که از جمله آنها نمایش گزیده ای از آثار پانزده قرن تمدن اسلامی ایران در مقر "موسسه جهان عرب" خواهد بود.

به گفته آقای محمدرضا کارگر ، رئیس موزه ملی ایران، برپایی نمایشگاهی از اشیای باستانی عصر مفرغ یکی دیگر از برنامه های پیش بینی شده برای "سال ایران" است.

علت این نامگذاری و فعالیتهای فرهنگی شرکت فعال باستان شناسان فرانسوی در کاوش های باستانی در ایران است که اکنون صد و یک سال از آغاز آن می گذرد.

غارت آثار باستانی افغانستان

باندهای قاچاق آثار باستانی به غارت میراث فرهنگی افغانستان برای فروش آنها در کشورهای خارجی ادامه می دهند. به گزارش شبکه تلویزیونی کانال دو فرانسه ، چند دهه جنگ در افغانستان باعث از بین رفتن میراث فرهنگی این کشور که مهد و مسیر تمدن های گوناگون بود ، شده است.

هر یک از ایالت های افغانستان دارای ده ها و حتی صدها سایت باستانی هستند.

به گفته وزیر فرهنگ افغانستان، با توجه به فقر فزاینده مردم مراقبت از تمام این اماکن باستانی بسیار دشوار است.

آثار باستانی دوره ماقبل از تاریخ ، اسکندر مقدونی ، دوره بودیسم ، دوره اسلامی ، عصر مغول ها به ویژه در جریان جنگ علیه تهاجم شوروی یا در خلال جنگ های داخلی افغانستان از بین رفته یا غارت شده اند.

شبه نظامیان طالبان پس از به قدرت رسیدن به طور گسترده ای آثار باستانی هنری افغانستان و حتی موزه کابل را از بین بردند.

سپس به اقدام تخریب کامل مجسمه های غول آسای بودا در استان بامیان نمودند.

به گفته وزیر فرهنگ افغانستان ، باندهای قاچاق آثار باستانی هنگام غارت این آثار با هیچ مقاومتی مواجه نمی شدند.