تبیان، دستیار زندگی
كتاب قاصد مراد، زندگی‌نامه داستانی شهید محمد مهدی عراقی به قلم نادره عزیزی‌نیك، توسط مركز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"قاصد مراد"

زندگي‌نامه داستاني شهيد "محمد مهدی عراقي" منتشر شد

زندگی‌نامه داستانی شهید محمد مهدی عراقی

كتاب "قاصد مراد"، زندگي‌نامه داستاني شهيد محمد مهدي عراقي به قلم نادره عزيزي‌نيك، توسط مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، "قاصد مراد" به عنوان یکی از كتاب‌هاي مجموعه دانستني‌هاي انقلاب اسلامي براي جوانان، در 10 فصل؛ قاصد مراد، اخراج سياسي، دوگوش ـ يكی در و ديگري دروازه، بي‌قرار، زندگي جديد، كدام مجتهد اعلم است، من خود بابا را مي‌خواهم، اعتراض به تبعيد، سپر خميني و آرزوي در دل مانده، تدوین شده است.

محمد مهدي ابراهيمي عراقي، متولد سال 1309 در يكي از محلات جنوب تهران، در 16 سالگي با فدایيان اسلام آشنا شد و به سرعت توانست به شوراي مركزي آن ها راه يابد.

در دوران دولت محمد مصدق، وي رابط فعال نواب صفوي و آيت‌الله كاشاني با دولت بود.

در جريان بازداشت نواب صفوي در سال 1330، مهدي عراقي به همراه 52 نفر ديگر معترضانه وارد زندان قصر و در محوطه آن متحصن شدند. اما با يورش مأموران رژیم پهلوی بسياري از متحصنان از جمله مهدي عراقي بازداشت شدند.

پس از رحلت آيت‌الله بروجردی، محمد مهدی عراقي مجذوب شخصيت امام خميني (ره) شد و در حادثه حمله به فيضيه در فروردين 1342 همراه تعدادي از مبارزان، حراست از بيت امام را به عهده گرفتند.

مهدي عراقي در تظاهرات اولين سالگرد حادثه 15 خرداد 42 در تهران دستگير شد و 2 ماه در زندان بود. او پس از تبعيد امام خمینی (ره) به تركيه در سال 1343، براي پيگيري مبارزه عليه رژيم شاه خائن، شاخه نظامي جمعيت مؤتلفه اسلامی را سازمان تازه‌اي بخشيد.

حسنعلي منصور، نخست‌وزير وقت، كمتر از 3 ماه پس از تبعيد امام، ترور و بسياري از اعضاي جمعيت مؤتلفه بازداشت شدند. عراقي هم دستگير و محكوم به اعدام شد.

در اعتراض به صدور حكم اعدام، حوزه علميه قم تعطيل شد و طلاب در منزل مراجع تحصن كردند. حكم اعدام عراقي به حبس ابد تغيير كرد و در بهمن سال 1355 از زندان آزاد شد.

با اوج گیری وقایع انقلاب، به توصيه شهيد آیت الله بهشتي، براي سر و سامان دادن به وضع محل اسكان امام خميني (ره) رهسپار نوفل‌لوشاتو در پاريس شد.

او مديريت داخلي بيت امام را بر عهده گرفت و سپس براي سازماندهي تظاهرات تاسوعا و عاشوراي 1357 به تهران بازگشت. پس از انجام موفقيت‌آميز اين تظاهرات مجدداً رهسپار فرانسه شد و همراه امام در 12 بهمن 1357به تهران بازگشت.

پس از پيروزي انقلاب، محمد مهدی عراقي، رياست زندان قصر و شوراي مركزي بنياد مستضعفان و سرپرستي امور مالي روزنامه كيهان را بر عهده داشت.

وی در صبح روز چهارم شهريور 1358 هنگامي كه به اتفاق فرزند خود حسام عازم محل كار بودند، توسط اعضای گروهک فرقان، به شهادت رسيدند. محمد مهدي ابراهيمي عراقي، در قم و جوار حرم حضرت معصومه(س) دفن شد.

كتاب "قاصد مراد"، در قطع پالتويي و 191 صفحه و با شمارگان 2000 نسخه و بهاي 15 هزار ريال توسط مركز اسناد انقلاب اسلامي منتشر شده است.