تبیان، دستیار زندگی
شصت و ششمین شماره فصلنامه تخصصی «شعر» شامل یادداشت‌های گمشده قیصر امین‌پور درباره «روزمره‌گی و شعر» توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شماره جديد فصلنامه تخصصي «شعر» منتشر شد
شماره جدید فصلنامه تخصصی «شعر» منتشر شد

شصت و ششمین شماره فصلنامه تخصصی «شعر» شامل یادداشت‌های گمشده قیصر امین‌پور درباره «روزمره‌گی و شعر» توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از ستاد خبري انتشارات سوره مهر، در جدیدترین شماره نشریه تخصصي «شعر» گفتار و نوشتارهایی از مصطفی ملکیان، مهدی اخوان ثالث، قیصر امین‌پور، حمیدرضا شکارسری، محمد کاظم کاظمی، علیرضا فولادی و محمدرضا تقی‌دخت ارائه شده است.

در پرونده این شماره «شعر» که به موضوع «روزمره‌گی و شعر» اختصاص پیدا کرده حمیدرضا شکارسری یادداشت‌های گمشده قیصر امین‌پور را با عنوان «فراخوان شورش بر روزمره‌گی» ارائه کرده است.

گفت‌و‌گو با محسن حامدی با عنوان «جهان مدرن را نباید سرزنش کرد» و مطلبی از سید حسن امین با عنوان «گذشتگان ما حتما روزمره‌تر بودند ...» در ادامه اين بخش آمده است.

«زیستن در عاریت» عنوان یاداشت بلندی از مصطفی ملکیان است که زندگی اصیل و زندگی روزمره از نگاه هایدگر را ارائه کرده و در همین بخش مطلبی از کتاب «از این اوستا»ی مهدي اخوان ثالث انتخاب، و با عنوان «با این همه شاعر چه باید کرد؟» منتشر شده است.

«درآمدی بر هنر نیندیشیدن، ایضاحی در باب روزمره‌گی هنرمندان و چرایی آن»، «روزمره‌گی الگو نمی‌خواهد» ، «روزمره زیباست، در باب هنر روزمره» ، «گریز از روزمره‌گی در شعر» «پایان آرمان، آغاز روزمره‌گی با نگاه به این‌که چرا و چگونه شاعران روزمره می‌شوند»، «درباره روزمره‌گی و رسانه» ، «حق‌التالیف شاعر از سهم روزمره‌گی‌اش داده می‌شود» و «‌کنگره شعر یا کنگره روزمره‌گی» از دیگر مطالب پرونده شماره جديد فصلنامه «شعر» است.

در نشریه «شعر» همچنین شعرهایی با موضوع روزمرگی از مصطفی محدثی خراسانی، علی محمد مودب، علی داوودی و محبوبه ابراهیمی ارائه شده است.

بخش شعر جوان فصلنامه «شعر» هم به پانته‌آ صفایی اختصاص داده شده که این بخش با مطلبی از محمدکاظم کاظمی با عنوان «همین مطلع در یادها می‌ماند» آغاز شده، در ادامه نگاهي دارد به مجموعه شعر «خوش به حال آهوها» سروده پانته‌آ صفايي و در آخر این بخش هم اشعاری از این شاعر جوان منتشر شده است.

نشریه «شعر» در شماره جدید خود نیم‌نگاهی هم به شعر بیدل دهلوی داشته که در این قسمت مطالبی همچون «بازخوانی فرمالیستی از غزل بیدل»، «مضمون‌سازی در شعر بیدل»، «شاه کلیدی برای شعر بیدل؛ نگاهی به کتاب کلید در باز» آمده است.

دفتر شعر این شماره هم با سروده‌هایی از محمد‌علی بهمنی، عبدالجبار کاکایی، حمیدرضا شکارسری، اسماعیل امینی، حسین اسرافیلی، رضا اسماعیلی، سید حسن امین، نرگس ریگی‌نژاد، عباس باقری، جواد محقق، حبیب‌الله رزمجوی و اطهر سید‌موسوی پایان می‌پذیرد.

فصلنامه «شعر» با صاحب امتیازی حوزه هنری و مدیر مسوولی حسن بنیانیان و سردبیری مصطفی محدثی خراسانی توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.