تبیان، دستیار زندگی
به همین خاطر من سخت مشغول تالیف قاموس بدعت‌های وهابیت هستم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وهابیت و سرویس های انگلیسی

شمس الدین بورویی

"شمس‌الدین بوروبی " در گفت‌وگو با پایگاه خبری "اسلامیون.نت " به انگیزه خود از حمله سرسختانه علیه سلفیه‌ جهادی اشاره كرد و گفت: باید بین سلف و سلفی‌گری تفاوت قائل شد، چرا كه ما به سلف احترام می‌گذاریم و از آنها تقلید می‌كنیم و پیشوایان ما، بزرگان سلف هستند، ولی هدف سلفیه از بین بردن و تغییر مسیر بیداری در جهان اسلام است.

وی افزود: سلفیه مدعی است كه هدفشان برپایی حكم خدا در زمین است ولی آنان دست پرورده سرویس‌های جاسوسی انگلیس هستند كه هم‌اكنون سرویس‌های جاسوسی آمریكا بر آنها نظارت دارند.

رئیس سابق جمعیت خیریه اسلامی تصریح كرد: این فرقه امروز به طرفداری از ظلم و جور، اطاعت از مستبدان و كسانی كه طبق حكم خدا حكومت نمی‌كنند، گرایش دارند و حتی فراتر از اینها عمل می‌كنند. من به تازگی در مقاله‌ای مربوط به یكی از سلفی‌ها خواندم كه او حكم به وجوب اطاعت از سلطان را داده، هر چند این سلطان كافر باشد. معنای این كلام این است كه به چه دلیل مسلمانان برای استقلال فلسطین می‌جنگند؟

وی تصریح كرد: بر اساس این منطق، تمام علمایی كه با استعمار همكاری كردند و وطنشان را به استعمار فروختند مجاهدانی هستند كه از سلطان اطاعت كردند.

آنان دست پرورده سرویس‌های جاسوسی انگلیس هستند كه هم‌اكنون سرویس‌های جاسوسی آمریكا بر آنها نظارت دارند

بوروبی با بیان اینكه این فتوا كشورها را ویران می‌كند و به صلاح استعمارگران است، اظهار داشت: تصور كنید چطور "العبیكان " می‌گوید كه جنگ با آمریكایی‌ها در عراق جایز نیست و هر كس با آنها بجنگد از خوارج است. این فتواها گمراه‌كننده است.

وی افزود: "الفقی " رئیس انصار السنة در مصر و از موسسان سلفیه در این كشور، "ابوحنیفه " را كه دو سوم مسلمین از او تقلید می‌كنند "مردار " می‌نامد و همچنین سلفیه "امام مالك " را "امام هلاك‌شده " می‌نامند. آنها "امام ابن بادیس " را متهم به ضلالت كردند، "امام الشعراوی "، "الامام حسن البنا "، "الشیخ البوطی "، "الشیخ الصابونی " ، "الشیخ الكبیسی "، "ابو غدة " و "عبدالحمید كشك " را متهم به ضلالت، "السید قطب " را تكفیر و "عبدالحمید كشك " را متهم به "طرقیه " كردند چراكه او "یا الله، یا الله، یا الله " می‌گوید.

این مبلغ برجسته الجزایری اضافه كرد: سلفی‌ها پیروان امامان اربعه را متهم به ضلالت كردند و "امام مقبل الوادعی " یكی از امامان سلفیه در یمن این مطلب را بیان می‌كند كه پیروان امامان اربعه نزد ما كافر نیستند ولی جزو بدعت‌گذاران‌اند. آنها همچنین اشاعره، ماتریدیه و همه جمعیت‌های اسلامی را از بدعت‌گذاران می‌دانند.

بوروبی تصریح كرد: ما زمانی كه می‌گوییم "ابن تیمیه " یا "البانی " خطا كردند، به كلمه خطا بسنده می‌كنیم و كسی را تكفیر یا بدعت‌گذار و از دایره اهل سنت خارج نمی‌كنیم.

سلفیه

رئیس سابق جمعیت خیریه اسلامی با طرح سئوال‌هایی از قبیل سلفیه در مغرب چه كردند؟ چه كسی قبور امامان ما را به آتش كشیدند؟ چه كسی قبور شهدای ما را ویران كرد؟ چه كسی "امام ذهبی " را در مصر ترور كرد؟ چه كسی تعدادی از امامان، مبلغان و متفكران ما را ترور كرد؟ چه كسی "شیخ صحراوی " را در فرانسه ترور كرد؟ چه كسی "شیخ بوسلیمانی " را در بلیده ذبح كرد؟ آیا مالكیه یا اشاعره او را ذبح كردند؟ ادامه داد: من در اینجا سئوالی را طرح می‌كنم كه چرا هیچ جوانی را پیدا نمی‌كنیم كه خودش را منفجر كند مگر اینكه او سلفی باشد؟

وی گفت: همه گروه‌های مسلح كه كشورها را تخریب می‌كنند، پاكان و صالحان را می‌كشند، زنان را هتك حرمت می‌كنند، مساجد و قبور امامان و علما را به آتش می‌كشند، همه و همه سلفی‌اند.

بوروبی تصریح كرد: سلفیه یك چیز واحدی نیست، در حال حاضر آنها حدود 280 فرقه‌اند كه بر یك چیز واحد متفق شدند و در همه چیز اختلاف پیدا كردند. آنها بر گمراه‌كردن یكدیگر متفق شدند و در همه چیز اختلاف دارند و حتی گفتند كه باید مذاهب اربعه را از بین ببریم تا امت را در مورد كتاب و سنت متحد كنیم.

این مبلغ الجزایری ایجاد صدها مذهب از سوی سلفی‌ها را عجیب دانست و اظهار داشت: بعد از اینكه مغرب بر مذهب مالكی متحد شد، در حال حاضر صدها طایفه سلفیه می‌بینیم. پس ایجاد وحدت میان امت اسلامی كجا رفت؟

به همین خاطر من سخت مشغول تالیف "قاموس بدعت‌های وهابیت " هستم.

رئیس سابق جمعیت خیریه اسلامی محكوم‌كردن تروریست توسط سلفیه را غیر قابل باور خواند و گفت: آنها بعد از اینكه مطمئن شدند كه ارتش و مردم بر تروریست پیروز شدند، محال است تروریست را محكوم كرده باشند.

وی ادامه داد: زمانی كه خبر محكوم‌كردن حكام الجزایر و تروریست‌ها توسط "الالبانی " را شنیدیم، وی لباس شرعی به اعمال تروریست‌اش پوشاند. بعد از حدود 13 سال و پس از اینكه مردم الجزایر تروریست را شكست دادند شنیدیم كه "الالبانی " در تلویزیون الجزایر تروریست را محكوم می‌كند. در اینجا این سئوال پیش می‌آید كه چرا او در آغاز تروریست را محكوم نكرد، همان طور كه ما، علمای اهل سنت و جماعت، بزرگان و امامان محكوم كردیم؟

بوروبی در پاسخ به این سئوال كه عده‌ای اعتقاد دارند شما با سلفیه ناعادلانه رفتار می‌كنید و اینكه انتقادات شما از یك فكر محض سرچشمه نمی‌گیرد، اظهار داشت: ما ناعادلانه رفتار نمی‌كنیم. اگر مقصود از سلفیه، فهم كتاب و سنت مثل فهم سلف است پیروان امامان اربعه كتاب و سنت را مثل فهم گذشتگان می‌فهمند و آنها مستحق سلفی‌بودن هستند.

این مبلغ الجزایری اضافه كرد: واقعا عجیب است هنگامی كه از "مالك " تقلید كنی سلف نامیده نمی‌شوی ولی اگر از "الالبانی " یا "ابن العثیمین " یا "ابن باز " تقلید كردی سلف نامیده می‌شوی. آیا این بدعت نیست؟

وهابیت

وی تصریح كرد: آیا اینكه یكی از مسلمانان بیاید و فرقه ای تاسیس كند كه بیشتر امت اسلامی را فریب می‌دهد و گمان كند كه این فرقه، فرقه ناجیه است و هر كس كه با آن مخالفت كند گمراه و بدعت‌گذار است، بدعت نیست؟ به همین خاطر من سخت مشغول تالیف "قاموس بدعت‌های وهابیت " هستم.

بوروبی منظور خود از "سلفیه " را فرقه‌ای دانست كه توسط سرویس‌های جاسوسی انگلیس تشكیل شده است و در ادامه گفت: منظورم فرقه‌ای است كه استعمار از آن راضی است. تصور كنید مبلغان در سراسر عالم تعقیب می‌شوند در حالی كه اروپا و آمریكا، اقامت و پناهگاه برای شیوخ سلفی فراهم می‌كند.

وی افزود: برای مثال "ابو قتاده " و دیگر شیوخ سلفی ملیت‌های انگلیسی و آمریكایی دارند و حتی تمامی سایت‌های اینترنتی مربوط به سلفیه در آمریكا موجود است.

رئیس سابق جمعیت خیریه اسلامی خاطرنشان كرد: هر كسی كه آمریكا از وی راضی می‌شود سلفی‌ها هم از او راضی می‌شوند و هر كسی كه آمریكا از او ناراضی می‌شود سلفی‌ها با او می‌جنگند. اما اینكه آنها در سراسر عالم هستند، توهم عوام است.

وی تصریح كرد: سلفی‌ها به عوام گفته‌اند كه مذاهب احمدی و شافعی و ابوحنیفه و مالكی را رها كنند، سپس از همین چهار مذهب، مذهب پنجمی را بنا نهادند كه هیچ قاعده علمی و بزرگانی كه ما آنها را بشناسیم ندارد.

بوروبی با اشاره به اتفاق نظر سلفی‌ها برای گمراه‌كردن اظهار داشت: امت اسلامی باید مراقب این‌گونه مذاهب باشد؛ مذاهبی كه سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس آنها را ساخته‌اند، همین سرویس‌هایی هستند كه در گذشته پشت پرده نشات گرفتن "بهائیت " و "قادیانیه " بوده‌اند.

رئیس سابق جمعیت خیریه اسلامی در پایان به ارزیابی آینده سلفیه در الجزایر پرداخت و گفت: آینده این جریان رو به زوال است، چراكه باطل امكان ندارد باقی بماند.خدا را شكر كه مردم این مسائل را فهمیده‌اند و در حال حاضر با استفاده از كتاب‌ها و مبلغانی كه به روشنگری می‌پردازند، قدرت تمییز حق و باطل را دارند و من مطمئنم كه جریان سلیفه رو به نابودی است.

منبع: فارس

تنظیم برای تبیان: سعید آقازاه