تبیان، دستیار زندگی
تاریخ نجوم در ایران باستان چگونه بوده است؟ آیا ایرانیان در پیش از اسلام، از نجوم پیشرفته ای برخوردار بودند؟ یا پیش از آن، در دوران هخامنشی آیا منجمین ایرانی مشغول به کار بوده اند؟ سطح علم نجوم در پیش از حمله ی اسکندر در
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کعبه ی زرتشت یا رصدخانه باستانی؟

کعبه زرتشت

تاریخ نجوم در ایران باستان چگونه بوده است؟ آیا ایرانیان در پیش از اسلام، از نجوم پیشرفته ای برخوردار بودند؟ یا پیش از آن، در دوران هخامنشی آیا  منجمین ایرانی مشغول به کار بوده اند؟ سطح علم نجوم در پیش از حمله ی اسکندر در طول تسلط هخامنشیان بر ایران چگونه بوده است؟

آقای رضا مرادی غیاث آبادی، چندی است بخشی از فعالیتهای تحقیقاتی خود را در زمینه ی اخترباستانشاسی بر روی بناهای باستانی ایران متمرکز نموده است.

غیاث آبادی همچنان این فعالیتها و تحقیقات خود را روی بعضی چهارطاقی های موجود در ایران ادامه می دهد. وی معتقد است بسیاری از این بنا ها دارای کاربرد نجومی و رصدی بوده اند. رصد موقعیت طلوع و غروب خورشید از روی سایه ها و ایجاد یک تقویم مشخص برای تعیین آغاز و پایان ماهها و سالهای شمسی. ولی آیا واقعا می توان چنین کاربردهایی برای این بناها درنظر گرفت؟

در سلسله مقالات زیر، ضمن معرفی این نظریه و بنای کعبه ی زرتشت، به نقد و بررسی آن پرداخته و نشان داده ایم، این نظریه از صحت و سقم  کافی برخوردار نیست.

1. معابد زرتشتی یا رصدخانه های باستانی ایران؟

2. معرفی نظریه غیاث آبادی: کعبه ی زرتشت یک رصدخانه ی باستانی بوده است.

3. نقد و بررسی بررسی کاربرد نجومی بنای کعبه ی زرتشت

4. بررسی سایه نگاری نجومی بنای کعبه ی زرتشت (آزمایش از نزدیک)

5. آشنایی بیشتر با بنای کعبه ی زرتشت و محوطه تاریخی نقش رستم

تنظیم برای تبیان:

ا.م.گمینی