تبیان، دستیار زندگی
به دلیل استفاده نادرست از اینترنت و چت با یك جنس مخالف نسبت به او علاقه‌مند شدم؛ چند ماهی نگذشته بود كه متوجه شدم او نسبت به من علاقه‌ای ندارد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ضربه ی عاطفی در جوانی

ضربه عاطفی جوانان بر اثر استفاده از سایت‌های دوست‌یابی

جوان

آمار ازدواج‌های اینترنتی در حد نگران كننده‌ای است . جوانان از طریق سایت‌های اینترنتی با یكدیگر آشنا شده و بعد از اینكه یكی از طرفین بدون اطلاع از این رابطه انصراف می‌دهد طرف دیگر به دلیل ضربه عاطفی، دست به خودكشی می‌زند.

یكی از مشكلات جدید كار در فضای اینترنتی علاقه‌مندی نوجوانان و جوانان از طریق اینترنت نسبت به یكدیگر است كه متأسفانه پس از دوستیابی و نرسیدن به خواسته مورد نظر خود ، افسرده می شوند و در بعضی مواقع دست به خودكشی می‌زنند و مشكلات زیادی را برای خانواده‌ها به وجود می‌آورند.

بیشتر جوانان از طریق اینترنت و چت با هم دوست می‌شوند و نسبت به هم ابراز علاقه می‌كنند و گهگاهی نیز دو همجنس با هم در حال گفت‌و‌گو و ابراز علاقه هستند كه بعد از متوجه شدن این موضوع در بین طرفین گاهی به خاطر علاقه یكی از طرفین این قضیه برایش دردناك می‌شود.

* خودكشی بر اثر اضطراب و استرس ایجاد می‌شود.

خودكشی بر اثر اضطراب و استرس ایجاد می‌شود كه امروزه به دلیل استفاده از اینترنت و آشنایی جوانان از طریق چت با یكدیگر روز به روز رو به ‌افزایش است كه متأسفانه به علت بی‌توجهی والدین به نوجوانان و جوانان در هنگام استفاده از اینترنت، خودكشی اینترنتی رو به افزایش است.

یكی از مشكلاتی كه امروزه در جامعه كنونی ما رو به افزایش است استفاده نادرست جوانان از كامپیوتر است كه به دلیل چت بین دو جنس مخالف و گاهی هم دو همجنس مشكلات روحی و روانی رو به افزایش است زیرا گاهی در این چت‌ها نسبت به هم علاقه‌مند می‌شوند و وقتی به خواست خود نمی‌رسند به دلیل مشكلات روحی و روانی دست به خودكشی می‌زنند.

اگر خانواده‌ها در هنگام استفاده از كامپیوتر به جوانان خود توجه بیشتری داشته باشند و آنها را كنترل كنند بدون آنكه محدودیت برای آنها ایجاد كنند می‌توانند از اینگونه معضلات جلوگیری كنند.

خودكشی اینترنتی هیچ فرقی با خودكشی‌هایی كه بر اثر اضطراب و ترس ایجاد می‌شود، ندارد؛ خودكشی اینترنتی بر اثر استفاده بیهوده از اینترنت صورت می‌گیرد كه باعث آشنایی دو جوان با یكدیگر و علاقه‌مندی آنها نسبت به هم می‌شود و هنگامی كه به نتیجه نمی‌رسند یكی از طرفین برای تخلیه فشارهای روانی خود دست به خودكشی می‌زند.

متأسفانه در برخی مواقع در سایت‌های مختلف راهكارهای خودكشی به نوجوانان و جوانان آموزش داده می‌شود، این در حالی است كه بیشتر خانواده‌ها از آن غافل هستند.

در برخی از سایت ها چگونگی ساخت قرص اكستازی یاد داده می‌شد حال اگر شخصی دچار فشارهای روحی و روانی باشد به این سایت‌ها هم مراجعه كند ناخواسته تحت تاثیر قرار گرفته و برای تخلیه فشارهای روانی خود دست به خودكشی می‌زند.

علاوه بر این مشكلات نیز قضیه دوستی‌های اینترنتی را نباید نادیده گرفت زیرا جوانان را دچار اضطراب، ترس و علاقه‌مندی كاذب می‌كند كه اگر به نتیجه دلخواه نرسند، آنها را به سمت مرگ فرا می‌خواند.

یكی از مشكلات اساسی در جامعه كنونی ما وجود كامپیوتر در بیشتر منازل است البته بدون فرهنگ صحیح استفاده از آن- كه متأسفانه بیشتر فرزندان را از خانواده‌ دور می‌كند و نوجوانان و جوانان را از طریق اینترنت به دوستیابی و آموزش‌های غلط هدایت می‌كند .

* استفاده نادرست از اینترنت موجب خودكشی نیز می‌شود

م.ح، كسی است كه بعد از ضربه عاطفی از چت دست به خودكشی زده است، او می‌گوید: به دلیل استفاده نادرست از اینترنت و چت با یك جنس مخالف نسبت به او علاقه‌مند شدم؛ چند ماهی نگذشته بود كه متوجه شدم او نسبت به من علاقه‌ای ندارد و این باعث فشار روحی و روانی‌ام شد كه تصمیم به خودكشی گرفتم اما با كمك خانواده‌ام بهبود یافتم ولی به این نتیجه رسیدم كه در عین اینكه اینترنت كارایی‌های زیادی دارد در عین حال می‌تواند منجر به خودكشی و بی‌هویت شود.

وی ادامه می‌دهد: در سایت‌های زیادی مشاهده كردم كه جوانانی با هم قرار می‌گذاشتند كه در یك روز معین، در یك زمان و ساعت به نوع‌های مختلف دست به خودكشی زنند تا بتوانند توجه زیادی را به خود جلب كنند، به نظرم خانواده‌ها نباید نظارت خود را به نوجوانان و جوانان كاهش دهند.

بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ریشه در كانون خانواده دارد. از این رو خانواده‌ها باید ارتباط خود را با فرزندان زیاد كرده و آموزش‌هایی ببینند تا حرف فرزندان را بفهمند و بتوانند مشكلات فرزندان خود را حل كنند.

*عدم ارتباط خانواده‌ها با فرزندان باعث گرایش جوانان به اینترنت شده است.

جوان

یك آسیب‌شناس بیان می‌كند: امروزه چالش بزرگی كه در بین نسل جوان ایجاد شده عدم برقراری ارتباط خانواده‌ها با فرزندان خود است به همین دلیل افراد به خصوص جوانان به اینترنت و كامپیوتر پناه می‌برند.

اینترنت پدیده و تكنولوژی است كه‌ استفاده‌های مفیدی دارد در نتیجه نمی‌توان به طور كلی اینترنت را خطرآفرین دانست و از آن تبلیغ غلط كرد بلكه چگونگی استفاده درست از آن مورد توجه است؛ در حقیقت اگر از هر پدیده‌ای خوب استفاده كنیم، نتیجه‌ خوب خواهیم گرفت.

افراد با ورود به برخی از سایت‌ها نه تنها چیزی به اندوخته‌هایشان اضافه نمی‌شود بلكه گرفتاری‌هایی از جمله ناامیدی، یأس، استرس و اضطراب را به آنها منتقل می‌كند. ‌

استفاده نادرست نسل جوان از اینترنت موجب می‌شود تا آنها در معرض خطر‌هایی كه جبران ناپذیر است، قرار گیرند.

جوانان به دلیل اینكه فرهنگ مدرن را یاد گرفتند، از فرهنگ سنتی فاصله گرفته‌اند و امروزه آنها بیشتر زندگی خود را با اینترنت و به دور از نظارت خانواده می‌گذرانند.

خانواده‌ها به دلیل گفت‌و‌گو كم با فرزندان خود مشكلاتی را برای خود و فرزندان ایجاد می‌كنند و زمانی متوجه می‌شوند كه فرزندانشان از طریق اینترنت با یك سری اطلاعات نادرست آشنا می‌شوند؛ این افراد به مرور زمان بیمار شده و دست به خودكشی می‌زنند و خیلی از مشكلات دیگر را ایجاد می‌كنند.

بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ریشه در كانون خانواده دارد. از این رو خانواده‌ها باید ارتباط خود را با فرزندان زیاد كرده و آموزش‌هایی ببینند تا حرف فرزندان را بفهمند و بتوانند مشكلات فرزندان خود را حل كنند.

پدر و مادر باید رفت و آمد خانوادگی را زیاد كنند و به جای اینكه فرزندان را با اینترنت تنها بگذارند ، روش‌های فرهنگی و سنتی خودشان را مجدداً احیا كنند تا پایه‌های مثبتی برای كاهش آسیب به وجود آید.

منبع :فارس

تنظیم برای تبیان :داوودی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.