تبیان، دستیار زندگی
وجود دریاچه زریوار و نفوذ توده های مرطوب زمستانی و بهاری در مریوان، تأثیر فراوانی در مرطوب و معتدل شدن هوای این ناحیه دارد؛ رطوبت هوا و بارش های مناسب در این منطقه موجب ایجاد پوشش گیاهی زیبایی در این ناحیه شده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سرزمین نیلوفرهای آبی

سرزمین نیلوفرهای آبی

در ۲ كیلومتری شهر مریوان و در میان یكی از بی نظیرترین پوشش های گیاهی ایران كه در اكثر فصل های سال سرسبزی بهار را یادآور می شود دریاچه زریوار قرار دارد.

وجود دریاچه زریوار و نفوذ توده های مرطوب زمستانی و بهاری در مریوان، تأثیر فراوانی در مرطوب و معتدل شدن هوای این ناحیه دارد؛ رطوبت هوا و بارش های مناسب در این منطقه موجب ایجاد پوشش گیاهی زیبایی در این ناحیه شده است.

وجود زریوار در میان این جنگل های انبوه و زیبای بلوط و گونه ها مختلف درختان جنگلی، سرزمینی باشكوه را در غرب ایران پدید آورده است و آن را به مهم ترین جاذبه گردشگری غرب كشور تبدیل كرده است.

همچنین وجود نیلوفرهای آبی با گل های سفید در كناره های دریاچه و علف های هفت بند و نی های بلند در قسمت جنوب شرقی دریاچه منظره ای رویایی به زریوار بخشیده است. نكته قابل توجه دیگر در مورد زریوار این است كه هیچ رودخانه ای به این دریاچه وارد نمی شود و آب دریاچه از ذوب شدن برف های كوه های اطراف و تعدادی چشمه های خودجوش در كف دریاچه تأمین می شود.

در زمستان به علت برودت هوا و همچنین شیرینی آب دریاچه یك لایه یخ، سطح دریاچه را به طور شگفت انگیزی می پوشاند، ولی نزدیك به ۶۰ نقطه در این دریاچه یخ نمی زند و آن هم محل قرار گرفتن همین چشمه های خودجوش در دریاچه است و این گونه است كه می توان در زمستان به وجود این چشمه ها كه عامل تأمین كننده آب زریوار هستند پی برد.

از آنجا كه تنوع اقلیمی همراه با سایر شرایط مناسب از جاذبه های مهم در صنعت جهانگردی و گردشگری به شمار می رود، زریوار تمام شرایط برای جذب گردشگران داخلی و خارجی به این منطقه را داراست كه با معرفی بیشتر زریوار به گردشگران، در این زمینه نیز این دریاچه شاهد رونق بیشتری خواهد بود.

لازم به ذكر است كه زریوار علاوه بر زیبایی مسحوركننده اش و شناخته شدن به نام یك منطقه تفریحی نقش بسیار مهمی نیز در كشاورزی منطقه ایفا می كند. همچنین صید ماهی به واسطه وجود انواع ماهیان خوراكی از جمله سیاه ماهی خالدار، سیاه ماهی معمولی، كپور معمولی و مارماهی در این دریاچه رونق زیادی دارد و یكی از تفریحات پرطرفدار در این منطقه به شمار می رود.

از نكات مهم دیگر در مورد این دریاچه تنوع اقلیمی و شرایط مناسب آن برای زندگی پرندگان بومی و مهاجر در فصل های مختلف است كه محیطی از هر نظر مناسب را برای این پرندگان به وجود آورده است كه از جمله این پرندگان می توان به فلامینگو، پلیكان، اردك سبز و پرستوی دریایی اشاره كرد.