تبیان، دستیار زندگی
چشمه گل در حدود شش کیلومتری جنوب شهر رامیان و در دامنه کوه پنهان خانه اعجاز آفرینش خداوند را در شرق استان گلستان به نمایش گذاشته است.این چشمه زیبا و پرجاذبه با چشم‌اندازی زیبا به عنوان نگین طبیعت، دیدگان هر بیننده‌ای را خیره می‌کند...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چشمه گل رامیان؛ نگینی در کرانه خزر

چشمه گل رامیان،نگینی در کناره خزر

"چشمه گل" در حدود شش کیلومتری جنوب شهر رامیان و در دامنه کوه "پنهان خانه" اعجاز آفرینش خداوند را در شرق استان گلستان به نمایش گذاشته است.این چشمه زیبا و پرجاذبه با چشم‌اندازی زیبا به عنوان "نگین طبیعت"، دیدگان هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.

کلمه " گل" در ادبیات ترک به جای گود و عمیق که آب در آن جمع می‌شود، اطلاق شده و تلفظ دقیق آن نیز در ترکی "گوء‌ل" است.

دلیل نامگذاری این منطقه به گل رامیان به فرهنگ و زبان مردم بومی این ناحیه مربوط است و گفته می‌شود از نظر تاریخی جمعیت غالب منطقه از نژاد ترک و تیره‌ای از ایل گرایلی هستند.

پوشش گیاهی اطراف آن را درختان پهن برگ، بلوط، درختچه‌های ولیک پوشانده است و در نزدیکی این مجموعه دلپذیر و با اهمیت ذخیره‌گاه جنگلی "زربین" واقع شده است.

چشمه گل رامیان،نگینی در کناره خزر

در گل رامیان گونه‌های ماهیان شامل ماهی سفید رودخانه‌ای، سیاه‌ماهی و ماهی "آبر نوئیدز" را می‌توان یافت.

عمده ماهیان گل، ماهی سفید رودخانه‌ای است و تغذیه این ماهی بیشتر از حشرات آبزی و نرم‌تنان است این گونه ماهی در این منطقه دارای ارزش صید ورزشی با قلاب است.

چشمه گل رامیان به صورت یک استخر طبیعی به طول ‪۹۰‬متر و به عرض ‪۸۰‬متر و به عمق ‪۳۴‬تا ‪۴۴‬متر و به روایتی به ‪۸۰ ‬متر نیز می رسد که در ارتفاع ‪۳۲۰‬متری از سطح دریا قرار دارد.

بر اساس تحقیقات انجام شده، این چشمه از چشمه‌های آهکی است و آب آن از بخش داخلی جوشش دارد و سرریز این منبع آبی به رودخانه "قره‌چای" رامیان که یکی از شاخه‌های " گرگانرود" است، وارد می‌شود.

منبع:مهر نیوز