تبیان، دستیار زندگی
شركت جنرال الكتریك از دیسكی رونمایی كرده است كه می تواند 500 گیگابایت اطلاعات (معادل 100 دی وی دی) را بر روی خود نگه دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دیسك 500 گیگا بایتی

شركت جنرال الكتریك از دیسكی رونمایی كرده است كه می تواند 500 گیگابایت اطلاعات (معادل 100 دی وی دی) را بر روی خود نگه دارد.

دیسک 500 گیگا بایتی ، دیسك مایكروهولوگرافیك

این دیسك مایكروهولوگرافیك كه ابعادی معادل دی وی دی های موجود در بازار دارد، برای استفاده در صنعت بایگانی اطلاعات طراحی شده است.

با این حال شركت جنرال الكتریك معتقد است كه با گذشت زمان امكان استفاده از این نوع دیسك در پخش كننده های صوتی و تصویری خانگی و بازار مصرف فراهم می شود.

دیسك های بلو-ری كه در حال حاضر از آنها برای ذخیره سازی فیلم ها با كیفیت بالا و بازی استفاده می شود می توانند حجمی بین 25 تا 50 گیگابایت اطلاعات را بر روی خود نگه دارند.

از آنجا كه دیسك های مایكروهولوگرافیك اطلاعات را بصورت تصاویر سه بعدی بر روی دیسك ها ذخیره می كنند، ظرفیت ذخیره اطلاعات در آنها از دی وی دی های عادی یا دیسك های بلو-ری كه اطلاعات را در شكاف های بسیار باریك ذخیره می كنند، بالاتر است.

چالش بزرگ در بكارگیری این نوع فن آوری، افزایش بازتاب پذیری (Reflectivity) در هولوگرام هایی بوده كه بر روی دیسك ذخیره می شوند، تا دستگاه ها بتوانند هم از روی این دیسك ها بخوانند و هم بر روی آن بنویسند.

برایان لارنس كه ریاست بخش ذخیره سازی هولوگرافیك در شركت جنرال الكتریك را بعهده دارد، اخیرا در وبلاگ امور تحقیقاتی شركت جنرال الكتریك خبر از پیشرفتی عمده در دستیابی به موادی داده بود كه به میزانی قابل توجه حجم نور ساطع از هولوگرام ها را افزایش می دهند. هر چه میزان بازتاب پذیری بیشتر باشد، اطلاعات بیشتری می توان بر روی یك دیسك ذخیره كرد.

دیسک 500 گیگا بایتی ، دیسك مایكروهولوگرافیك

آقای لارنس در بیانیه ای نوشته است: "روزی كه بتوانید كل مجموعه فیلم های با كیفیت بالای خود را بر روی یك دیسك ضبط كنید و یا امكان پخش تصاویری تلویزیون سه بعدی كه به ظرفیت بالایی برای ذخیره سازی نیاز دارند را به دست آورید نزدیك تر از آنی است كه فكر می كنید."

فناوری مایكرو-هولوگرافیك دهه هاست كه یكی از مهمترین شاخه های تحقیقاتی برای كارشناسان ذخیره سازی اطلاعات به شمار می رود و دیسك، شكل قابل اتكا و كارآمدی از فن آوری ذخیره سازی قلمداد می شود كه مصرف كنندگان از آن استقبال كرده اند.

هرچند فن آوری جنرال الكتریك هنوز یك دستاورد آزمایشگاهی محسوب می شود اما جنرال الكتریك معتقد است امكان رایج شدن این نوع دیسك وجود دارد زیرا می توان دستگاه های پخش دیسك را به گونه ای ساخت كه با ساختارهای موجود دی وی دی و بلو-ری سازگار باشند و بتوانند آنها را پخش كنند.

با این وجود اگر جنرال الكتریك مایل است این فن آوری را برای مصرف عموم به بازار ارائه كند، باید با تولید كنندگان دستگاه های صوتی-تصویری همكاری نماید.

نرخ اقبال عمومی به دیسك های بلو-ری و سرعت افزایش محبوبیت آن پایین بوده است و برخی شركت ها معتقدند در دراز مدت عرضه غیرفیزیكی اطلاعات و بهره گیری از امكاناتی همچون ساختارهای غیرمتمركز اجرای برنامه های كامپیوتری (Cloud Computing) از طریق اینترنت، چالش های ذخیره سازی و ارائه اطلاعات ذخیره شده به متقاضیان را تغییر خواهد داد.

پس از مطرح شدن دیسک های مایکرو هلوگرام جهت افزایش این نظریه نیز توسط یکی از محققان مطرح گردید که از این فناوری می توان جهت افزایش حافظه ربات ها ، کارایی آنها و ذخیره اطلاعات آنها استفاده کرد به طوری که مانند حافظه انسان عمل کند و  شاید ربات ها امکان تجربه یک زندگی را مانند انسانها داشته باشند

تنظیم برای تبیان: سیدخاموشی