تبیان، دستیار زندگی
هفته پنجم مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور توام با جذابیت، حساسیت و البته اتفاقات خاص و ویژه خواهد بود که دوشنبه شب به اتمام می رسد ............
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حمله به صدر در نصف جهان

پرسپولیس و ذوب آهن

هفته پنجم مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور توام با جذابیت، حساسیت و البته اتفاقات خاص و ویژه خواهد بود که دوشنبه شب به اتمام می رسد.

هفته پنجم مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور دوشنبه شب با برگزاری هفت مسابقه به اتمام می رسد. در زیر اشاره ای گذرا به حساس ترین دیدارهای هفته خواهد شد.

ذوب آهن اصفهان - پرسپولیس

حساس‌ترین دیدار هفته پنجم لیگ برتر که میدانی برای تقابل دو مدعی جدی قهرمانی است. ذوب آهن که اقتدار فصل گذشته را در 4 هفته ابتدایی لیگ نهم تداوم بخشیده است با پیشوند "صدرنشین لیگ برتر" میزبان پرسپولیس خواهد بود. شاگردان منصور ابراهیم زاده در هفته‌های اخیر چهره یک مدعی را داشته‌ و به واقع شایسته صدرنشینی بوده‌اند. آنها دوشنبه شب در دیداری سخت و دشوار از پرسپولیس پذیرایی می کنند که کم کم به ثبات نزدیک می شود و در میان تیم‌های بالای جدول جای دارد.

جنگ پرسپولیس و ذوب اهن برای صدرنشینی

تیم کرانچار پس از پشت سر گذاشتن اردوی 5 روزه در امارات با آمادگی و روحیه‌ای بالا به لیگ برتر بازمی گردد با این امید که تیم صدرنشین ذوب آهن را از پیش رو برداشته و خود بر قله لیگ برتر بایستد. تحقق این رویا نیازمند تلاشی بیش از آن چیزی است که سرخپوشان در دیدار با صبای قم به کار گرفتند.

ذوب آهن تیمی منسجم در خانه است که کمتر به میهمانان خود امتیاز می دهد. پرسپولیس در دو فصل گذشته مقابل این تیم اصفهانی در فولادشهر به ترتیب با نتایج 2 برصفر و 3 بریک شکست خورده است که آماری مایوس کننده برای شاگردان کرانچار پیش از دیدار شامگاه دوشنبه است.

سرخپوشان در حالی مقابل ذوب آهن صف آرایی می کنند که جلال اکبری را به علت محرومیت (اخراج در دیدار پرسپولیس - صبای قم) در اختیار نخواهند داشت. علاوه بر این محسن خلیلی و تیاگو نیز به علت مصدومیت توانایی همراهی سرخپوشان را ندارند. عادل کلاه کج که موانع حضورش در ترکیب تیم پرسپولیس برطرف شده می تواند با حضور در دیدار مقابل ذوب آهن بخش عمده‌ای از مشکلات سرخپوشان را در میانه میدان برطرف کند.

فولاد

فولاد خوزستان - سپاهان اصفهان

یکی از مربیان لیگ برتری که روی لبه تیغ راه می رود، لوکا بوناچیچ است. او که یکی از عاملان قهرمانی فولادخوزستان در فصل چهارم لیگ برتر به شمار می رود، با هدف بازسازی این تیم به خوزستان آمد اما از تیم قدرتمند مجید جلالی تیمی ضعیف و شکننده ساخته است که در 4 هفته اخیر فقط 2 تساوی خانگی بدست آورده و 2 بار متحمل شکست شده است. او در یک بازی حساس و دشوار دوشنبه شب تیمش را به مصاف سپاهان می فرستد، تیمی که با آن نایب قهرمانی آسیا را تجربه کرد. نتیجه این بازی تاثیر زیادی بر سرنوشت لوکا خواهد داشت و شاید به همکاری او با سرخپوشان خوزستانی خاتمه دهد.

از سوی دیگر امیر قلعه‌نویی هم از فولاد خاطره‌ی خوشی دارد. قهرمانی فصل گذشته‌ی استقلال با قلعه‌نویی در شرایطی بدست آمد كه فولاد، ذوب آهن مدعی را زمین‌گیر كرد. قلعه‌نویی پیش از برد هفته‌ی گذشته با انتقاد شدید از منتقدانش گفته بود؛ تا چند هفته‌ی آینده سپاهان مدعی اصلی قهرمانی خواهد شد و دیدار برابر فولاد یكی از بازی‌هایی است كه قلعه‌نویی برای سه امتیازش نقشه كشیده است.

سپاهان با صدر جدول چهار امتیاز فاصله دارد اما، اختلاف امتیاز اندك تیم‌ها سبب شده تا این تیم پر مهره‌ی اصفهانی در رده‌ی هشتم قرار گیرد. بازگشت ابراهیم توره و درخشش او در تمرینات هفته‌ی قبل یكی از امیدواری‌های قلعه‌نویی برای این بازی است. با این وجود شاید اخلاق خاص سرمربی سپاهان، بازیكن سیه چرده این تیم را بر روی نیمكت حبس كند.

استقلال و سایپا

استقلال تهران - سایپا کرج

پر حرف و حدیث‌ترین رقابت این هفته بدون شك بازی استقلال و سایپا خواهد بود. در خبرها آمده بود كه باشگاه استقلال در نظر دارد تا از محمد مایلی‌كهن پیش از دیدار این هفته برابر سایپا تقدیر كند و این یك بار دیگر مشكلات ریشه‌دار مدیریت باشگاه استقلال را با امیر قلعه‌نویی علنی می‌كند. درگیری لفظی مایلی‌كهن با امیر قلعه‌نویی فصل گذشته یكی از مسایل حاشیه‌ای فوتبال ایران بود. حاشیه‌ای كه سرانجام باعث شد محمد مایلی‌كهن بدون حتی یك جلسه تمرین با تیم ملی از حضور در تیم ملی محروم شود.

خاص ترین مسابقه فوتبال ایران تا به امروز دیدار استقلال تهران و سایپا کرج است که ساعت 22:30 روز دوشنبه 16 شهریورماه آغاز می شود و حوالی ساعت 30 دقیقه بامداد روز سه شنبه 17 شهریورماه به اتمام می رسد!

جرقه‌ی آن درگیری لفظی هم در بازی برگشت استقلال برابر سایپا زده شد. جایی كه تعدادی از تماشاگران استقلال علیه مایلی‌كهن شعار دادند و سرمربی سایپا به دلیل آنچه كه او هواداری طرفداران استقلال از قلعه‌نویی می‌خواند، انتقادهای بسیاری را از سرمربی وقت استقلال مطرح كرد. در این شرایط باشگاه استقلال می‌خواهد پیش از بازی فردا شب برابر سایپا، از مایلی‌كهن تقدیر كند. البته حاشیه‌های این بازی تنها به این اتفاق ختم نمی‌شود. امشب فوتبال ایران شاهد برگزاری دیداری خواهد بود كه بدون شك دیروقت‌ترین بازی كل تاریخ فوتبال ایران است. برگزاری بازی در ساعت 22 و 30 دقیقه با انتقادهای امیررضا واعظی آشتیانی و صمد مرفاوی همراه شد. اما، سازمان لیگ با این توجیه كه می‌خواهد شرایط را برای پخش مستقیم این بازی فراهم كند، بر انجام بازی در همان زمان تاكید داشت.

به هر حال رویارویی استقلال و سایپا حتی در عادی‌ترین شرایط هم حساس است و مشخص نیست كه با چنین حاشیه‌هایی این بازی بزرگ با چه نتیجه‌ای به پایان برسد.

صبای قم و مس کرمان

* صبای قم – مس کرمان

اگر برد هفته‌ی گذشته‌ برابر پاس نبود، شاید این هفته برای بازی مقابل صبا مربی دیگری به جای پرویز مظلومی روی نیمكت مس قرار داشت. اما، پیروزی روحیه‌بخش در كرمان مس و مظلومی را به آینده امیدوار كرده است.

تنها برد نماینده‌ی ایران در رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا در شرایطی بدست آمد كه این تیم با 9 گل خورده در كنار شاهین بوشهر ضعیف‌ترین خط حمله‌ی لیگ را داراست و از سوی دیگر مهاجمین صبا با هفت گلی كه به حریفان زده‌اند، یكی از خطرناك‌ترین خطوط حمله‌ی لیگ را تشكیل داده‌اند. رویارویی این خط دفاع با چنین خط حمله‌ای می‌تواند مصاف صبا و مس را به یكی از زیباترین بازی‌های هفته‌ی پنجم بدل كند.

درخشش علی کریمی در استیل آذین

* راه‌آهن – استیل آذین

راه‌آهن كه با مربی هلندی‌اش این هفته‌ها خوب می‌بازد، باید در شرایطی میزبان استیل آذین باشد كه تیم تازه وارد لیگ برتر جزء بالانشین‌های جدول است. سه امتیاز از چهار امتیاز تمام اندوخته‌های راه‌آهن است. اما، استیل آذین از چهار بازی خود 9 امتیاز گرفته و در جایگاه دوم جدول رده‌بندی ایستاده است. مثل بازی‌های گذشته چشم حمید استیلی به ساق‌های هنرمند علی كریمی است. بازیكنی كه با پنج گل زده، بهترین گلزن رقابت‌های لیگ تا پایان هفته‌ی چهارم است.

- برنامه دیدارهای هفته پنجم مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور به شرح زیر است:

دوشنبه - 16/6/88

* ذوب آهن اصفهان - پرسپولیس، ساعت 20:30، ورزشگاه فولادشهر اصفهان

* فولاد خوزستان - سپاهان اصفهان، ساعت 21، ورزشگاه تختی اهواز

* پیکان قزوین - تراکتورسازی تبریز، ساعت 21، ورزشگاه شهیدرجایی قزوین

* راه آهن شهرری - استیل آذین، ساعت 21، ورزشگاه اکباتان

* مقاومت سپاسی شیراز - ملوان بندرانزلی، ساعت 21، ورزشگاه حافظیه شیراز

* صبای قم - مس کرمان، ساعت 21، ورزشگاه یادگار امام(ره) قم

* استقلال تهران -  سایپا کرج، ساعت 22:30، ورزشگاه آزادی

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری