تبیان، دستیار زندگی
بزرگترین نرم افزار موضوعی قرآن، 14 شهریور با حضور رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در هفدهمین نمایشگاه قرآن رونمایی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رونمایی بزرگترین نرم افزار موضوعی قرآن

قرآن

بزرگترین نرم افزار موضوعی قرآن، 14 شهریور با حضور رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در هفدهمین نمایشگاه قرآن رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام ربانی، رییس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم در مراسم رونمایی از بزرگترین نرم افزار موضوعی قرآن کریم با عنوان دانشنامه جامع موضوعی معارف قرآن تهیه شده در مرکز فرهنگ و معارف قرآن گفت: معجزات پیامبران الهی متناسب با زمان و عصر خودشان بوده و نزول قرآن نیز برای رشد استعدادها بوده است.

وی با تاکید بر اینکه مراکز علمی وحوزوی به دنبال گسترش علوم قرآنی هستند و در این زمینه فراز و نشیب های فراوانی داشته اند ابراز داشت: در 50 سال اخیر حوزه علمیه نتوانسته است همگام با نیازهای جامعه حرکت کند ولی در 20 سال اخیر توانسته اند قدم های اساسی را بردارند و در این مدت قدم های خوبی در عرصه های مجازی برداشته شده است.

بنابر این گزارش، در ادامه این مراسم حجت الاسلام موسوی عباده گفت: این نرم افزار بزرگترین نرم افزار موضوعی قرآن کریم و در نوع خود بی نظیر است. ممکن است کتاب های قرآنی بسیاری تا کنون منتشر شده باشد اما این کتب نمی تواند معارف قرآن را از ابتدا تا انتها و به صورت موضوعی در اختیار مخاطبان قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه مشخصه اصلی علوم قرآنی نسبت به دیگر علوم ماندگاری آن است، تصریح کرد: در این نرم افزار 130 عنوان مختلف در 600 صفحه منتشر شده است که ممکن است در آینده نیز گسترش یابد و این دانشنامه قرآنی ماندگار خواهد شد.

حجت الاسلام موسوی عباده اظهار داشت: سه هزار و 14 عنوان قرآنی در این نرم افزار تدوین شده است که هر کدام از این عناوین زیرمجموعه هایی دارند که در مقابل موضوع آیه قرآنی نوشته شده و تفسیر و اطلاعات موضوعی مرتبط نیز در کنار این آیات قرار گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: بخش راهنما از دیگر بخش های این نرم افزار است، در این بخش مخاطب از هر سوره انتخابی که شروع کند به موضوعات مرتبط با آن دسترسی پیدا می کند و توضیحات و تفاسیر آیات آن را مرور می کند.

حجت الاسلام موسوی عباده ادامه داد: در بخش قرآنی این نرم افزار چهار ترجمه از موسسه فرهنگ و معارف اسلامی، مرکز تفسیر معارف قرآن، تفسیر دکتر فولادوند و تفسیر آیت الله مکارم شیرازی ارائه شده است.

وی تصریح کرد: در بخش معرفی سوره از تفسیر نمونه و احسن الحدیث استفاده شده است و از خصوصیات دیگر این نرم افزار می توان به بیان شان نزول آیات از کتاب استاد محقق داماد اشاره کرد.

منبع: شبستان


تنظیم برای تبیان: گروه دین و اندیشه_شکوری