تبیان، دستیار زندگی
خیلی‌ها برای ورزش به باشگاه می‌روند، تنیس بازی می‌کنند، یا کشتی می‌گیرند، یا هر ورزش دیگری را امتحان می‌کنند. ولی ورزش‌ها...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بیماری‌های پوستی در ورزش های مختلف

پای ورزشکار

خیلی‌ها برای ورزش به باشگاه می‌روند، تنیس بازی می‌کنند، یا کشتی می‌گیرند، یا هر ورزش دیگری را امتحان می‌کنند. ولی ورزش‌ها هم می‌توانند برای شما مشکلات پوستی ایجاد کنند.

درباره ارتباط ورزش‌ها و مشکلات پوستی چه می‌دانید؟

مالش‌ و اصطکاک پشت بدن با دستگاه‌های ورزشی یا سایر تمرینات ورزشی که ایجاد لرزش می‌کنند ممکن است آکنه را تشدید کند. در پوست‌های چرب و افراد مستعد آکنه، لرزش ناشی ازاین دستگاه ها و عرق، باعث ایجاد تاول‌های سطحی و جوش می‌گردد. برای پیشگیری از این ناراحتی، لباس نرم پوشیده و در سطح صافی تمرین کنید و بلافاصله دوش بگیرید. فرآورده‌های بدون نسخه ی آکنه به‌ویژه آنهایی که حاوی بنزوییل پراکساید یا اسید سالیسیلیک هستند، مفیدند. اگر ناراحتی، شدید باشد ممکن است متخصص پوست آنتی‌بیوتیک خوراکی تجویز کند. هرگونه افزایش رنگدانه که به دنبال التهاب و سایش پیش آید، به آرامی طی هفته‌ها و ماه‌ها از بین می‌رود. قرار گرفتن کم در معرض آفتاب می‌تواند به از بین رفتن جوش‌ها کمک کند.

تنیس

تنیس‌بازها و جوش‌های ناحیه ی باسن

بعضی‌ها وقتی در روزهای گرم و مرطوب تنیس بازی می‌کنند، در ناحیه باسن جوش‌هایی شبیه آکنه درمی‌آورند. باسن، در اثر تعریق و مالش زیاد و وجود میکروارگانیسم‌ها، به شکل فراوانی دچار جوش‌هایی شبیه آکنه می‌گردد. به نظر می‌رسد این ناراحتی در خانم‌ها شایع‌تر باشد.

دویدن، بازی تنیس، پوشیدن البسه ورزشی، کمربند، لباس‌خانه، البسه خشن و لباس‌های شنای خیس از عوامل خطرساز هستند. هوای گرم و مرطوب، کوتاهی در دوش گرفتن بلافاصله پس از ورزش و پوشیدن لباس‌های ضدآب ابتلا را تسریع می‌کند. پیشگیری، شامل پوشیدن لباس زیر نخی صاف، تمیز کردن و خشک کردن ناحیه و پرهیز از فعالیت‌هایی است که پوست را تحریک می‌کند. با شلوارک تنیس و بدن عرق‌آلوده یا لباس حمام، در جاهای خیس ننشینید.

ممکن است تغییر رنگ قهوه‌ای به دنبال عکس‌العمل‌های التهابی پیش آید که شاید ماه‌ها طول بکشد اثرش از بین برود و در ناحیه خال‌هایی باقی بگذارد.

برای موارد شدید و کنترل سریع، امکان دارد آنتی‌بیوتیک لازم باشد. عود ناراحتی به وفور دیده می‌شود و لذا مراقبت و پیشگیری روزانه مهم است.

وزنه برداری

وزنه‌برداران و ترک پوست

وزنه‌برداری اغلب باعث بروز نشانه‌های ترک و پارگی پوست می‌گردد. این علایم اغلب دور آرنج وزنه‌برداران پیش می‌آید، اما در پشت و کشاله ران ، به خصوص در کسانی که با پاهایشان وزنه برمی‌دارند نیز دیده می‌شود. ترک‌‌های پوستی همچنین در کسانی که کارهای سنگین دستی انجام می‌دهند و نیز در افراد چاق و خانم های باردار دیده می‌شوند. تغییرات هورمونی ناشی از افزایش ترشح کورتیزول و یا تجویز داروهای کورتون‌دار نیز می‌تواند ترک‌های پوستی ایجاد کند. شروع آن ممکن است به تدریج یا ناگهانی باشد. ترک‌های پوستی اصولا قرمز یا ارغوانی ‌رنگ هستند، اما به ندرت به سفیدی می‌گرایند.

متاسفانه راهی برای از بین بردن ترک‌های پوستی وجود ندارد. چرب کردن پوست با لوسیون‌ها، کرم‌ها، کره کاکائو یا ویتامین E در درمان و پیشگیری آنها ارزشی ندارد. اگر کسی خواهان بهبود ترک‌های پوستی است، باید از وزنه‌برداری و فعالیت‌های سنگین مشابه خودداری نماید.

کشتی

کشتی‌گیرها و عفونت‌های پوستی

تماس‌های نزدیک و پوست به پوست کشتی‌گیران، خطر انتقال انواع عفونت‌ها را افزایش می‌دهد. در حقیقت اپیدمی‌های کوچک زرد زخم، کورک، تبخال عفونی و زگیل مسری در کشتی‌گیران زیاد دیده شده است. عفونت‌های قارچی به خصوص در پوست سر، بین جوانان کشتی‌گیر انتقال می‌یابد. در کشتی‌گیران مستعد، ابتلا به عفونت‌های قارچی ثانوی به تعریق و اصطکاک‌های زمان تمرین یا کشتی واقعی مربوط است. ناراحتی میکروبی پوست (استافیلوکوک و استرپتوکوک) به صورت ثانوی در محل‌های ساییدگی و خراش هایی که موقع کشتی پدید می‌آیند، دیده می‌شود.

مراقبت صحیح از پوست موقع تمرین و نیز بعد از ایجاد جراحت باعث پیشگیری و درمان سریع ناراحتی می‌گردد.

تحریک ناشی از بند کلاه

جوش‌ها، ممکن است در مناطقی که پوست در تماس با بند کلاه کاسکت باشد، رخ دهد. امکان دارد اطراف صورت و پیشانی نیز مبتلا شوند. گرما و رطوبت زیاد در تابستان، ناراحتی را بدتر خواهد کرد.

اگر بند کلاه شما کهنه و زبر شده است، سعی کنید آن را عوض کنید. پوست خود را تمیز نگه دارید.

سوارکاری

سوارکاران و عفونت‌های قارچی

خارش سوارکاری به تنهایی یا همراه عمل سایش، رطوبت و قارچ به وجود می‌آید. افرادی که وزن‌شان سنگین است و کسانی که در فعالیت‌های بدنی شرکت دارند، مستعدتر هستند. اگر عفونت قارچی دیده شود، این همان قارچی است که در ناراحتی عفونت قارچی پا یافت می‌شود. باکتری نیز ممکن است در ایجاد ناراحتی سهیم باشد.

برای پیشگیری از خارش سوارکاری، لباس گشاد بپوشید. برای کم کردن اصطکاک، پودر به کار ببرید و ناحیه را خشک نگاه دارید.

دکتر شکوفه شجاعی

*مطالب مرتبط:

مشكلات پوستی ناشی از ورزش (1) و (2)

بیماری پای ورزشکاران چیست؟

مشكلات پوستی در شناگران

بیماری‌های پوستی مرتبط با شغل(1) و (2)

چگونه از پاها و پوست خود در برابر امراض پوستى محافظت كنیم 

نکاتی در مورد مراقبت از پوست

از پوست خود چگونه محافظت کنیم؟

سلامت پوست یعنی سلامت بدن

پوست خود را نجات دهید

نكاتی براى داشتن پوستى لطیف

بهترین رژیم غذایی برای پوست شما

پوستی زیبا با مصرف آنتی اكسیدان

چه نوع پوستی دارید؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.