تبیان، دستیار زندگی
مهمترین نیاز امروز سینمای ایران همگرایی سینماگران است یکی از مهمترین برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دهم پس از گرفتن رای اعتماد از مجلس می‌تواند ایجاد همگرایی در بدنه سینمای ایران و فاصله گرفتن از جریان‌هایی باشد که بر اساس منافع خود به دنبال مرزبندی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مهمترین نیاز امروز سینمای ایران

سیدمحمد حسینی

مهمترین نیاز امروز سینمای ایران همگرایی سینماگران است

یکی از مهمترین برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دهم پس از گرفتن رای اعتماد از مجلس می‌تواند ایجاد همگرایی در بدنه سینمای ایران و فاصله گرفتن از جریان‌هایی باشد که بر اساس منافع خود به دنبال مرزبندی میان سینماگران هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، فعالیت سیدمحمد حسینی در حوزه حساس فرهنگ و هنر از امروز رسما آغاز شده است. او چهره‌ای دانشگاهی با سوابق فرهنگی است و تجربه مدیریت در فضایی دور از سینما و تئاتر و موسیقی داشته است. با این همه می‌توان انتخاب وزیری با سوابق فرهنگی را برای تکیه زدن بر مسند یکی از مهمترین وزارتخانه‌های دولت به فال نیک گرفت.

حسینی در حالی وزیر ارشاد شده که سینمای ایران دورانی پرتلاطم را پشت سر می‌گذارد و حاشیه‌های فراوان حوادث سیاسی را می‌توان در فضای آن دید. وزیر دولت دهم می‌تواند با فراهم کردن فضای همدلی و کاستن از تنش‌ها و سوء تفاهم‌ها اهالی سینما را به فعالیت در دوران تازه امیدوار کند. دورانی که گرایش و عقیده سینماگران مانع فعالیت و ایجاد مرزبندی‌های تازه میان هنرمندان نباشد.

یکی از مهمترین برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد دولت دهم پس از گرفتن رای اعتماد از مجلس می‌تواند ایجاد همگرایی در بدنه سینمای ایران و فاصله گرفتن از جریان‌هایی باشد که بر اساس منافع خود به دنبال مرزبندی میان سینماگران هستند.

وزیر ارشاد دولت دهم برای ایجاد همگرایی در بدنه سینما نیاز به مشاورانی امین و صادق دارد که او را برای تصمیم‌گیری‌های درست و هوشمندانه یاری کنند. سینمای ایران در این روزهای ملتهب نیاز به مدیری دارد که خود را همدل و همراه سینماگران بداند و برای ارتقای شأن و جایگاه اجتماعی و حرفه‌ای آنها تلاش کند.

مشاوران حسینی باید چهره‌هایی باشند که علاوه بر فعالیت قابل قبول و کارنامه قابل دفاع در سینما، در میان سینماگران کارنامه درخور توجه داشته باشند و بتوانند نماینده‌ای شایسته برای سینمای ایران باشند، انتخاب مشاورانی که با اظهار نظرهای تند و نسنجیده بر فضای پر سوء تفاهم فعلی دامن بزنند، رسیدن وزیر ارشاد را به اهداف فرهنگی هنری سخت‌تر می‌کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد می‌تواند رابطی قدرتمند میان دولتمردان و سینماگران باشد و نیازها و مطالبات به حق این گروه را مطرح کند، باور وزیر به اهمیت و نقش تاثیرگذار سینما به عنوان رسانه‌ای پرمخاطب در جهان امروز می‌تواند مسیر تعامل و همدلی با سینماگران را هموارتر کند.

سینمای ایران برای رسیدن به آرامش و امنیت و بازیافتن جایگاه معنوی خود در عرصه سیاست آماده همکاری با وزیر ارشاد است. باید دید وزیر دولت دهم می‌تواند از این پتانسیل برای رشد سینما و حل مشکلات آن استفاده کند.

سینماگرانی که تندباد موضعگیری‌های سیاسی و کج‌فهمی‌ها در بسیاری مواقع باعث اعمال محدودیت‌ها و تنگ شدن شرایط حرفه‌ای‌شان می‌شود. سینماگران در انتخاباتی که پشت سر گذاشتیم حضوری چشمگیر در عرصه سیاست داشتند و کوشیدند به عنوان گروهی مرجع و تاثیرگذار در شکل‌دهی افکار و آرا جامعه را برای حضوری پرشور در انتخابات ترغیب کنند.

سهم این گروه از برنامه‌های فرهنگی و هنری دولت دهم باید بیش از آن چیزی باشد که در چهار سال ابتدایی فعالیت دکتر محمود احمدی‌نژاد داشته‌اند. چهار سالی که همراه با فراز و نشیب‌های بسیار برای اهالی فرهنگ و هنر به ویژه سینماگران بود و برخی اوقات مایه دلگیری این گروه شد.

سینمای ایران برای رسیدن به آرامش و امنیت و بازیافتن جایگاه معنوی خود در عرصه سیاست آماده همکاری با وزیر ارشاد است. باید دید وزیر دولت دهم می‌تواند از این پتانسیل برای رشد سینما و حل مشکلات آن استفاده کند. فاصله گرفتن از افراد و گروههایی که دنبال سهم‌خواهی از سینما هستند و توجه به استقلال هنر و هنرمند می‌تواند یکی از مهمترین برنامه‌های حسینی باشد، وزیری که امید می‌رود آسمان فرهنگ و هنر این مرز و بوم با حضورش آفتابی شود.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی