تبیان، دستیار زندگی
سپاهی بزرگ برای مبارزه با آن حضرت تشکیل دادند. امام که از قصد معاویه آگاه شده بود، خود را آماده جنگ کرد. از سوی دیگر، طلحه و زیبر که از مخالفان سرسخت علی علیه‏السلام بودند، عایشه همسر پیامبر خدا صلی‏الله علیه واله وسلم را نیز همراه خود برده و به طرف بصره
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مخالفانی که از عدالت کینه داشتن
علی(ع)

مخالفانی که از عدالت علی علیه‏السلام کینه سختی به دل گرفته بودند، اطراف معاویه را فرا گرفته و سپاهی بزرگ برای مبارزه با آن حضرت تشکیل دادند. امام که از قصد معاویه آگاه شده بود، خود را آماده جنگ کرد. از سوی دیگر، طلحه و زیبر که از مخالفان سرسخت علی علیه‏السلام بودند، عایشه همسر پیامبر خدا صلی‏الله علیه واله وسلم را نیز همراه خود برده و به طرف بصره حرکت کردند. امام تصمیم گرفت که ابتدا به طرف بصره حرکت و دشمنان خود را در این نبرد سرکوب کند. عایشه در این نبرد بر شتری سوار بود و در کنار مخالفان علی علیه‏السلام حرکت می‏کرد. پس از پایان نبرد و شکست دشمنان علی علیه‏السلام عایشه از علی علیه‏السلام طلب بخشش نمود و این نبرد به جنگ جمل شهرت یافت.

پس از پایان جنگ، علی علیه‏السلام پایتخت حکومت خود را به کوفه انتقال داد و تصمیم گرفت که سپاه معاویه را سرکوب کند. جنگ بین سپاه امام و لشگر معاویه آغاز شد. در این جنگ سخت مالک اشتر یکی از بهترین یاران امام علیه‏السلام شجاعت و دلاوری بی‏نظیری از خود نشان داد. چیزی نمانده بود که جنگ به نفع سپاه امام پایان بگیرد که معاویه با حیله  عمرو عاص، قرآن‏ها را بر سر نیزه کرد. تعدادی از افراد جاهل و فرمان‏ناپذیر سپاه امام از ادامه جنگ خودداری کردند و در این زمان بود که ماجرای حکمیت پیش آمد.

گروهی از سپاه امام که فریب حیله معاویه و عمرو عاص را خورده بودند، از امام علیه‏السلام خواستند تا از جنگ با معاویه پرهیز کند. سرانجام علی علیه‏السلام بر اثر ضربه و پافشاری این گروه که بعدها خوارج نامیده شدند، به مالک اشتر فرمان عقب‏نشینی و بازگشت داد و مالک اشتر که از این دستور امام تعجّب کرده بود، فرمان او را پذیرفت و دست از جنگ کشید.

یاران ساده دل

سرانجام به منظور پایان دادن به جنگ قرار شد که از هر سپاه دو نفر انتخاب و نظر آنان اعمال شود. معاویه، عمروعاص را معرّفی کرد و از سپاه علی علیه‏السلام نیز ابوموسی اشعری به اصرار خوارج برگزیده شد. ابوموسی و عمرو عاص با هم قرار گذاشتند که حضرت علی علیه‏السلام و معاویه را از خلافت بر کنار کنند، پس به مسجد رفتند و ابتدا ابوموسی بر بالای منبر رفت و علی علیه‏السلام را از خلافت بر کنار کرد. پس از آن عمرو عاص مانند همیشه حیله‏ای به کار برد و گفت: «ابوموسی، علی را از خلافت معزول کرد و من معاویه را به خلافت بر می‏گزینم».

توطئه

با این حکم همان گروهی که روزی از امام خود سرپیچی کرده و فرمان او را برای جنگ با معاویه نپذیرفته بودند، بار دیگر از امام خواستند که از این کار (پذیرفتن حکمیت) توبه کند و به جنگ با معاویه برود، امام علیه‏السلام در ابتدا با این گروه مدارا نمود اما با شروع جنگ از ناحیه‏ی آنها، حضرت علی علیه‏السلام با آنها نبرد سختی کرد و فتنه این گروه آشوب طلب را نیز از بین برد و جنگ خوارج پایان یافت.

در سال چهلم هجرت امام علی علیه‏السلام خود را برای نبرد با معاویه و فتنه عمرو عاص آماده می‏کرد. گروهی از خوارج در مکّه جمع شده و تصمیم گرفتند که برای پایان دادن به اختلافات، علی علیه‏السلام، عمروعاص و معاویه را از میان بردارند. آنها برای این کار با یکدیگر پیمان بستند و یک نفر را برای کشتن معاویه، فرد دیگر را برای نابود کردن عمرو عاص و ابن‏ملجم را برای به شهادت رساندن امام، مامور کردند.

در این هنگام، علی علیه‏السلام در کوفه حکومت می‏کرد و توانسته بود عدل و عدالت را در همه جا گسترش دهد. ابن‏ملجم که از خوارج بود، وارد کوفه شد و در خانه یکی از خوارج اقامت کرد. در همان گفتگو بود که فریفته زنی به نام قطامه شد. قطامه که پدر و برادرش در جنگ نهروان به دست علی علیه‏السلام کشته شده بودند، ابن‏ملجم را برای کشتن علی علیه‏السلام تشویق کرد و به او قول ازدواج داد. قطامه با حلیه‏گری مهریه خود را سه هزار درهم، یک بنده و کشتن علی علیه‏السلام قرار داد و ابن‏ملجم که سخت عاشق قطامه شده بود، هر سه شرط را پذیرفت.

مهدی مرادحاصل

تنظیم:کودک و نوجوان

**************************

مطالب مرتبط

قنبر و امام

تقسیم هفتگانه

ثواب آن دینار

خدا او را در آغوش گرفت!

اولین امتحان در خانه پیامبر!!!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.