تبیان، دستیار زندگی
ازدواج نباید بر فرض این كه پسر یا دختر به سن ازدواج رسیده‌اند، صورت گیرد. لازم است ازدواج، صحیح، اصولی و بر اساس معیارهای شناخته شده و علمی باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انگیزه ،بلوغ ،شناخت ، بعد ازدواج

ازدواج دانشجویی

دبیر انجمن روانپزشكان با تاكید بر لزوم پیشگیری از بروز اختلالات روانی در جامعه، عدم برخورداری از ازدواج صحیح و علمی، فقر فرهنگی و اقتصادی و عوامل اجتماعی مانند اعتیاد را از جمله عوامل موثر در بروز اختلالات روانی دانست و انگیزه، بلوغ اجتماعی و روانی و اطلاعات كامل از جنس مخالف را سه شرط اساسی برای ازدواج موفق عنوان كرد.

دكتر پرویز مظاهری، با اشاره به نقش زمینه‌های زیستی، روانی و اجتماعی در ابتلا به اختلالات روانی، گفت: برخی بیماری‌ها و اختلالات روانپزشكی از زمینه‌های ژنتیك و خانوادگی برخوردارند. بر این اساس در صورت سابقه خانوادگی ابتلا به یك بیماری روانی مانند اسكیزوفرنیا، شانس ابتلا دیگر افراد خانواده به اختلالات روانی، بیشتر از دیگر افراد جامعه است.

ازدواج نباید بر فرض این كه پسر یا دختر به سن ازدواج رسیده‌اند، صورت گیرد. لازم است ازدواج، صحیح، اصولی و بر اساس معیارهای شناخته شده و علمی باشد.

وی با تاكید بر لزوم پیشگیری از بروز اختلالات روانی میان افراد مختلف جامعه، درعین حال ازدواج صحیح و اصولی را از جمله اقدامات موثر در پیشگیری از بروز اختلالات روانی دانست و گفت: ازدواج نباید بر فرض این كه پسر یا دختر به سن ازدواج رسیده‌اند، صورت گیرد. لازم است ازدواج، صحیح، اصولی و بر اساس معیارهای شناخته شده و علمی باشد.

جوان و ازدواج

این روانپزشك، انگیزه شخص، بلوغ كامل اجتماعی - روانی و داشتن اطلاعات كامل از جنس مخالف را سه شرط اساسی برای ازدواج عنوان كرد كه اغلب خانواده‌ها به آن توجهی ندارند و ادامه داد: برای یك ازدواج موفق، خود شخص باید تمایل و آمادگی لازم برای ازدواج را داشته باشد. همچنین بلوغ جسمی، برای ازدواج شرط كافی نیست. فرد باید توانایی تشخیص خوب را از بد داشته باشد، مسوولیت پذیر بوده و از قدرت برنامه‌ریزی برخوردار باشد. بنابراین بلوغ كامل اجتماعی و روانی برای ازدواج لازم است. از طرف دیگر دختران و پسران برای ازدواج باید از خصوصیات روانشناختی جنس مخالف آگاهی كامل داشته باشند.

وی، كم انگیزگی جوانان در ازدواج را از مشكلات جامعه كنونی دانست و گفت: متاسفانه این روند در حال گسترش است و اغلب جوانان صرفا به دلیل تمكین از پدر و مادر و یا دلایلی از این قبیل تن به ازدواج می‌دهند. بنابراین اطلاعات كاملی از ویژگی‌های شخصیتی، انتظارات جنس مخالف و ... ندارند. بر این اساس اغلب مجادلات پدر و مادرها كه در نهایت به اختلالات روانپزشكی فرزندان آنها منجر می‌شود، به دلیل نادیده گرفتن همین سه موضوع مذكور است. اگر ازدواج‌ها به شكلی صحیح و علمی صورت گیرد، به دنبال آن مشكلات خانوادگی، اختلافات و مجادلات از بین می‌رود و در نتیجه فرزندان آن خانواده به اختلالات روانی مبتلا نخواهند شد.

بلوغ جسمی، برای ازدواج شرط كافی نیست. فرد باید توانایی تشخیص خوب را از بد داشته باشد، مسوولیت پذیر بوده و از قدرت برنامه‌ریزی برخوردار باشد.
18 سال ابتدایی زندگی تعیین كننده شكل‌گیری شخصیت فرد

دكتر مظاهری 18 سال ابتدایی زندگی را بسیار مهم و تعیین كننده در شكل‌گیری شخصیت فرد دانست و ادامه داد: هر چند كه بیشتر شخصیت فرد در شش سال نخستین زندگی و در خانواده شكل می‌گیرد، اما 12 سال پس از آن، در مدرسه است؛ بنابراین لازم است كه به سیستم فرهنگی و آموزشی جامعه اهمیت داده شود.

منبع :ایسنا - با تلخیص

تنظیم برای تبیان :داوودی

مقالات مرتبط :

چگونه ازدواج کنیم؟

تشابه فرهنگی لازمه ازدواج

ترس از ازدواج: مسئله این است!

اول یاد بگیر،بعد دست بکارشو

ازدواج سخت نیست اگر...

اصولی انتخاب کن!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.