تبیان، دستیار زندگی
حجةالاسلام و المسلمین بنکدار :سومین جشنواره بین المللی طوبی(جامعةالمصطفی (ص) العالمیة) ویژه طلاب غیر ایرانی با مشارکت وزارت علوم تحقیقات و فن آوری در سال جاری برگذار می شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سومین جشنواره بین المللی طوبی

سومین جشنواره بین المللی طوبی

حجةالاسلام و المسلمین بنکدار :سومین جشنواره بین المللی طوبی(جامعةالمصطفی (ص) العالمیة) ویژه طلاب غیر ایرانی با مشارکت وزارت علوم تحقیقات و فن آوری در سال جاری برگذار می شود

مدیر کل فرهنگی جامعة المصطفی (ص) العالمیه ضمن اعلام این مطلب در ادامه افزودند:

مأموریت جامعة المصطفی (ص) در واقع آموزش و تربیت علاقه مندان خارج از کشور در حوزه های علمی است اعم از دانشگاهی و حوزوی البته با سبقه ی حوزوی و تقدم بحث های حوزوی . و لذا این مأموریت به این سازمان تعلق گرفته  مسئولین بر این باور هستند که آموزش به تنهایی ممکن است محتوا را در اختیار طلبه ی ما قرار بدهد ولی آن چیزی که موفق می کند طلبه را در تبلیغ دین ، در محقق ساختن آن هدفی که برای آن آمده اینجا ، آشنایی اسلام و آشنا ساختن مردم کشور خودش با این مقوله ها و آن نیاز به چیزی فراتر از آموزش کلاسیک دارد . آن هم توانمندی طلبه در بکارگیری این محتواها است که هر چه طلبه ی ما توانمندتر باشد در ابزارهای متنوع جامعة المصطفی(ص) به اهدافش نزدیکتر شده و لذا همچنان محتواهای آموزشی از اهمیت خاص برخوردار است . بحثهای شکلی و نحوه ی ارائه ی این محتواها هم به همین اندازه مهم هستند و به تعبیر ریاست محترم جامعة المصطفی ما برای موفقیت نیاز به دو بال علم و هنر داریم . هنری که بتواند این علم را به بروز و ظهور برساند .

با این مقدمه ی مختصر مشخص می شود که جشنواره ی طوبی در جامعة المصطفی یا حتی مرکز جهانی سابق ، دو دوره ی آن در مرکز جهانی سابق برگزار شده و دوره ی سوم اولین دوره ای است که در جامعة المصطفی(ص) العالمیه در حال  برگزاری است .

چرا این جشنواره باید برگزار بشود ؟

خب تا حدودی مشخص می شود هدف ما ترویج ، نهادینه کردن و توسعه ی فعالیتهای هنری ، تسلط طلبه ها بر روش های جدید بیان مفاهیم ، بر ابزارهای جدید ، بر رسانه های جدید اینها اهداف و سیاستهای کلی است که ضرورت چنین جشنواره هایی را رقم زده است .

اما جشنواره ی سوم با توجه به همین مقدمه ای که عرض کردم ویژگی هایی را دارد نسبت به جشنواره ی قبل . ما بحث بین المللی امسالمان و حضور طلبه هایی که در خارج از کشور و در نمایندگی ها دارند تحصیل می کنند در جشنواره ها یکی از ویژگی های جشنواره ی امسال ما است .ضمن اینکه همه ی شرکت کننده های ما از ملیتهای مختلف هستند ولی این ویژگی که از خارج کشور حضور داشته باشند مشخصه ی امسال است . مشخصه ی دیگری که این جشنواره دارد نسبت به جشنواره های قبلی ما این است که با هماهنگی که با وزارت علوم ، تحقیقات و فن آوری صورت گرفت این توافق حاصل شد که همه ی دانشجویان غیر ایرانی داخل کشور در این جشنواره شرکت داده بشوند و آنها هم در این مقوله سهیم باشند . این دو ویژگی بارزاین  جشنواره است .

در بحث محتوایی سعی شده که در این جشنواره سرمایه گذاری صورت بگیرد . سرف برگزاری نباشد که آثار انجام بشود . ما کلاسهای هنری را داریم بعد از این نشست خبری کلاسهای ما شروع می شود تا زمان آخرین مهلت ارسال آثار ما کلاسهایمان را برگزار می کنیم در رشته های مختلف هنری . ما یازده تا رشته را در نظر گرفتیم داستان ، شعر ، فیلم ، فیلم نامه ، نمایشنامه ، دوبله ، مدیریت فرهنگی ، عکس ، نشریات ،رسانه های شفاهی ، وبلاگ و سایت این یازده رشته و دوره ها کلاسهایش برگزار می شود برای طلبه ها که سطح علمی طلبه های ما افزایش پیدا کند و آثاری که ارسال می شود آثار با کیفیت تر و متنوع تری باشد .

سومین جشنواره بین المللی طوبی
چون انگیزه ی ما ترویج و نهادینه کردن استفاده از رسانه ها و زبان های    جدید و زبان هنر در بحثهای  حوزوی است لذا ما کلاسها برایمان اهمیت    خاصی دارد که این هم ترویج بشود ، دانش افزایی صورت بگیرد برای طلبه هایمان و در یک رقابتی که انگیزه ی کافی و وافی را طلبه هایمان داشته  باشند آثارشان ارسال بشود و ان شاء الله نتیجه ی آثار مسابقه ای برگزار بشود و داوری صورت بگیرد و جوایزشان اهداء بشود . به این لحاظ این         جشنواره روی کلاسها تأکید خاصی دارد .

تشکل های فرهنگی را که طلبه ها تشکیل دادند اینها هم به عنوان یک شخصیت حقوقی و مستقل در این جشنواره شرکت داده می شوند . یک اثر ممکن است فردی و شخصی نباشد ولی یک جمعی تحت عنوان تشکل آثارشان را ارسال بکنند .

کلاسهای هنری که برگزار می شود اینهم از ابتکارات این جشنواره است ، در سه شکل حضوری ، مکاتبه ای و مجازی برگزار می شود . طلبه های ما در اقصی نقاط می توانند در این کلاس ها شرکت بکنند و آن دانش افزایی لازم برایشان اتفاق بیافتد سوای اینکه در مسابقه ی ما شرکت بکنند یا نکنند .


منبع:دبیر خانه جشنواره طوبی_www.tooba-f.com

تنظیم:امید واضحی آشتیانی_حوزه علمیه تبیان