تبیان، دستیار زندگی
این یک نعمت نیست؟ یک جوان 2/5 متری در یکی از شهر های شمالی ایران یافت شده است! این نعمت است آن هم برای جامعه بسکتبال ............
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از حدادی هم بهتر می شوم

کریمی و مرتضی مه زاد در کنار یکدیگر

این یك نعمت نیست؟ یك جوان 5/2 مترى در یكی از شهرهاى شمالى ایران یافت شده است! این نعمت است آن هم براى جامعه بسكتبال چرا كه آنها ارزش قدبلند را مى دانند آنهایى كه در به در دنبال جوانانى بالاى 2 متر هستند. حالا یك نفر پیدا شده كه با این قامت بلند، مى خواهد ایران را در صدر قدبلندترین ها قرار دهد.

مرتضى مهزاد جوان 21 ساله اى است كه با قد 2 مترو 50 سانتى مترى آرزوى بسكتبالیست شدن دارد. او آرزوى بسكتبالیست شدن دارد و جامعه بسكتبال هم آرزوى یك بازیكن 250 سانتى مترى.

حالا این آرزو در آستانه برآورده شدن است. محمود مشحون رئیس فدراسیون بسكتبال كه زمانى براى یافتن بازیكنان بالاى دو متر جایزه مى داد باید قدر این نعمت را بداند. اگر بتوان به مرتضى مهزاد كمك كرد تا مشكل پایش حل شود، بدون شك پس از چند ماه تمرین كردن زیر نظر یك مربى باتجربه یك برج به برجهاى بسكتبال افزوده خواهد شد. برجى كه مى تواند لقب بلندقامت ترین بسكتبالیست جهان را از آن خود كند.

الان یائومینگ چینى با 29/2 قدبلندترین بازیکن NBA است و حالا ما كسى را داریم كه اگر روى او سرمایه گذارى كنیم از یائو 20 سانتى متر بلندتر است بنابراین فرصت را از بسكتبال و این آسمانخراش نگیریم. باید زمینه را مهیا كنیم تا هر دوى آنها به آرزویشان برسند،

شاید تحقق آن یك سال طول بكشد اما اشكالى ندارد در عوض سالها از آن بهره خواهیم برد. در این باره با رضا مشحون مدیر تیم هاى ملى بسكتبال و مرتضى مهزاد در این باره صحبتهایى كرده ایم كه در زیر مى خوانید:

آرزوى مرتضى مهزاد چیست؟

یكى از آرزوهایم دیدن على كریمى بود كه به آن رسیدم، 2 آرزوى دیگر هم دارم،ا ول از همه سلامتى ام را به دست آورم و دوم بتوانم یك بسكتبالیست شوم. البته مى دانم كه این دو آرزویم هم برآورده خواهد شد.

پس بسكتبال را دوست دارى؟

بله، آن هم خیلى زیاد، همیشه رقابتهاى بسكتبال را دنبال مى كنم همین چندى پیش كه قهرمان آسیا شدند، بازى هایشان را دیدم و خیلى خوشحال شدم كه توانستند چین را شكست دهند.

علی کریمی در کنار مرتضی مه زاد

خب چرا تا الان بسكتبال بازى نكردى؟

خیلى دوست داشتم بازى كنم اما پاى چپم چند سانت كوتاهتر از آن یكى است به همین خاطر نمى توانم بدوم اما الان كه پیش دكترهاى متخصص رفته ام و عكس گرفته اند، مى گویند پایم را عمل كنند، درست مى شود و مى توانم من هم مثل دیگر بازیكنان بدوم.

خب، بعد از عمل فكر مى كنى توانایى این را دارى بسكتبالیست شوى؟

بله، چرا كه نه. من استعدادم از همه بسكتبالیست هاى ایران بیشتر است. حاضرم شرط ببندم اگر سلامتى ام را به دست آورم ،از خیلى بازیكنان الان بهتر بازى مى كنم. من از جابر 30 سانتیمتر بلندتر هستم. بازیهاى او را دیده ام و مى دانم مى توانم بهتر از او باشم.

از حامد حدادى چطور؟

بازى حامد را خیلى دوست دارم اما این قول را هم مى دهم از حامد هم بهتر شوم. من خیلى انگیزه براى بازى كردن دارم و از نظر قد و قامت هم در دنیا تك هستم. پس اگر سلامتى ام را به دست آورم، مى توانم یك بسكتبالیست خوب شوم.

من بازى همه بسكتبالیست های ایران و حتى NBA را نگاه می کنم. آیدین نیكخواه بهرامى كه فوت كرد را خیلى دوست داشتم. صمد برادر او هم بازیكن بسیار خوبى است. مهدى كامرانى هم همینطور.

من مى خواهم مثل مایكل جردن اسمم ماندگار شود. آنها اگر بدانند یك انسان با فیزیك من وجود دارد ، بدون شك به من

كمك خواهند كرد بسكتبالیست شوم و به آرزویم برسم. فكر مى كنم حامد و جابر من را خیلى خوب درك كنند. به هر حال شرایط من كمى شبیه آنهاست. دلم مى خواهد در كنار آنها برجهاى سه قلوى بسكتبال ایران باشیم. من تمام سعى ام را مى كنم به ورزش ایران كمك كنم و از سبد بسكتبال كشورم به خوبى دفاع كنم. این قدرت را دارم و به آن ایمان دارم، فقط باید مسئولان هم به من اعتماد كنند و دستم را بگیرند و با كمكشان بتوانم سلامتى ام را به دست آورم تا جواب زحمتهایشان را بتوانم بدهم.

محمود مشحون رییس فدراسیون بسکتبال

چنین قدى نعمت است براى بسكتبال آقاى مشحون! جریان مرتضى مهزاد كه 250 سانتى متر قد دارد را شنیده اید؟

بله، از یكى، دو نفر شنیده ام اما خودم ایشان را ندیدم و زیاد از شرایطى كه دارد، آگاه نیستم.

نمى خواهید از نزدیك او را ببینید؟

چرا ، اتفاقاً ما مایل هستیم ایشان را ببینیم. اگر بشود سلامتى كامل به او برگردانده شود و بتواند بدود، مهره بسیار

خوبى خواهد بود، حتى براى تیم هاى باشگاهى هم مى تواند یك مهره اساسى باشد.به هر حال فیزیك او در دنیا نایاب است.

چه كارى مى توان براى او انجام داد؟

راستش ما در اولین اقدام مى توانیم او را به فدراسیون پزشكى - ورزشى معرفى كنیم تا آنها تحت درمان قرارش دهند. الان در هر جاى دنیا چنین جوانى یافت شود، نه تنها فدراسیون بلكه دولت هم به كمك مى آید تا این جوان سلامتى اش را به دست آورد تابه كمك تیم هایى همچون بسكتبال بیاید. او اگر روزى بتواند بسكتبالیست شود ،قد بلند ترین بسكتبالیست دنیا خواهد شد كه این چیز كمى نیست منتها باید دید توانش را دارد یا خیر. الان حامد توانست خود را بالا بكشد و به NBA هم راه یابد اما بازیكنان قدبلند دیگرى هم داریم كه كارى نتوانستند بكنند. ما یك جوان 215 سانتى مترى كشف كردیم، او را آوردیم تهران و 2 روز با او تمرین كردیم، روز سوم فرار كرد و گفت من مى خواهم برگردم و در پارك دم خانه مان نوشابه بفروشم و رفت! اول این جوان باید سلامتى اش را به دست آورد،بعد باید دید آیا توان و استعداد بسكتبالیست شدن را دارد یا خیر كه اگر داشته باشد، براى ما بسیار خوب خواهد شد.

پیدا شدن جوانى با 250 سانتى متر قد یك نعمت براى بسكتبال نیست؟

بله، چراكه نباشد. واقعا ًنعمتى است و ما هم نمى توانیم به سادگى از این قد بگذریم و امیدواریم سلامتى اش را به دست آورد تا بتوانیم از او بهره ببریم. شما فكرش را كنید اگر او بسكتبالیست شود، در تیم ملى ما حامد حدادى، جابر روزبهانى و مرتضى مهزاد با این قد و قامت چه خواهند كرد. به هر حال ما امیدمان به خداست و هر كارى هم كه از دستمان برآید، براى بهبود این جوان انجام مى دهیم تا انشاءلله یك روز به عصاى دست بسكتبال تبدیل شود.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری