تبیان، دستیار زندگی
اجرای طرح «اذان تا اذان» باعث شد تا این بار افت یك‌ماهه فروش، به‌ سراغ سینما نیاید. ویژگی‌های ماه‌رمضان و تغییراتی كه در عبادت‌ها و برنامه‌های روزانه مؤمنان به‌وجود می‌آورد ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یك ‌نمای ‌تازه ‌برای سی نمای ایران

سینمای ایران

ماه‌رمضان، امسال برای سینمای ایران معنای دیگری داشت.

اجرای طرح «اذان تا اذان» باعث شد تا این بار افت یك‌ماهه فروش، به‌ سراغ سینما نیاید. ویژگی‌های ماه‌رمضان و تغییراتی كه در عبادت‌ها و برنامه‌های روزانه مؤمنان به‌وجود می‌آورد، پیش از این باعث ركود فروش در سینماهای ایران می‌شد و نارضایتی دست‌اندركاران عرصه سینما را به‌همراه داشت.

طرح اكران فیلم‌ها، پس از افطار تا ساعت‌ها پس از نیمه‌شب، امسال با عنوان «اذان تا اذان» وارد عرصه سینماهای تهران شد و توانست از به‌خواب رفتن یك‌ماهه این صنعت جلوگیری كند.تا امسال موسم «رمضان» كه از راه می‌رسید، سینمای ایران هم به خواب می‌رفت و بازارش كساد می‌شد.

برنامه‌های روزانه زندگی، یك‌ماه در سال در جهت پرهیزكاری، عبادت و روزه گرفتن مسلمانان تغییر می‌كند و این تغییر‌برنامه در ماه مبارك رمضان به نوعی بر تمام مسایل ریز و درشت روزه‌داران تاثیر می‌گذارد؛ از كار گرفته تا تفریح. در واقع، نوع خواسته‌ها، عملكرد و برنامه‌ریزی‌ها در این 30روز متاثر از ماه مبارك رمضان و شیوه و آیین‌های این ماه است و به‌ تبع تغییراتی نیز در برنامه‌های روزانه زندگی فردی و اجتماعی به‌‌وجود می‌آورد.

تغییر برنامه‌های روزانه در ماه مبارك رمضان، به نیازها و انتظارهای تغییریافته‌ای در حوزه‌های مختلف اجتماعی احتیاج دارد؛ دگرگونی‌هایی كه متاثر از شكل دیگری از زندگی شهروندان روزه‌دار است. بی‌توجهی به چنین نیازهایی از یك‌سو و انعطاف نداشتن برنامه‌ریزی‌ها با تغییرهای متاثر از شیوه زندگی در این ماه مبارك، باعث شده است تا سال‌های سال، صنعت سینمای ایران همواره با یك‌ماه ركود گیشه مواجه باشد.

پاسخ به یك نیاز فرهنگی

طرح «اذان تا اذان» پاسخ به یك نیاز بود تا سینمای ایران طعم خوش برنامه‌ریزی مناسب و تنوع دادن به برنامه‌های اكران در ماه مبارك رمضان را با رونق یافتن گیشه‌ها تجربه كند. سینمای بحران‌زده ایران و ناتوانی‌اش در جذب تماشاگر، هرچند معلول پایین آمدن سطح كیفی فیلم‌های سینمایی و سیاست‌های حاكم بر این صنعت است،

اجرای طرح «اذان تا اذان» باعث شد تا این بار افت یك‌ماهه فروش، به‌ سراغ سینما نیاید. ویژگی‌های ماه‌رمضان و تغییراتی كه در عبادت‌ها و برنامه‌های روزانه مؤمنان به‌وجود می‌آورد، پیش از این باعث ركود فروش در سینماهای ایران می‌شد و نارضایتی دست‌اندركاران عرصه سینما را به‌همراه داشت.

اما در بخش خدمت‌رسانی به تماشاگران و توجه كردن به سلیقه‌های كیفی و كمی ‌نیز به‌نظر می‌رسد با مشكل مواجه‌ایم و هنوز نتوانسته‌ایم به الگوهای مناسبی در این زمینه برسیم، ضمن این‌كه برنامه‌ریزی جامعی هم نداریم.

شكوفایی گمشده

اكران فیلم‌های سینمایی پس از افطار و تا پاسی از نیمه‌شب در قالب طرح «اذان تا اذان» در چند سینمای تهران شروع شد و بهای بلیت سینما هم 50درصد كاهش یافت تا نتیجه‌ای دور از انتظار، سینمای ایران را شگفت‌زده كند.پنج‌برابر شدن میزان فروش بلیت سینماها نسبت‌به سال‌های گذشته، باعث شد تا تهیه‌كنندگان و سینماداران كه دید مثبتی به این طرح نداشتند، به سال‌های بعد و خروج صنعت سینما از بحران‌های یك‌ماهه‌اش، امیدوار شده و در دیدگاه‌های خود تجدیدنظر كنند!استقبال تماشاگران از این شیوه اكران در ماه مبارك رمضان باعث شد تا طرح «اذان تا اذان» مرزهای پایتخت را  درهم نوردیده و به شهرهای دیگری چون شیراز، اصفهان و اهواز نیز برسد.

توجه به سلیقه مخاطب

تغییر در ساعت اكران فیلم‌های سینمایی و استقبال قابل‌توجه تماشاگران از این طرح ویژه در ماه مبارك رمضان باعث شد تا چند مركز تفریحی و فرهنگی دیگر نیز با الگوبرداری از طرح «اذان تا اذان» ساعت كارشان را تغییر داده و برنامه‌های خود را بر اساس نیاز و سلیقه شهروندان در این ماه مبارك‌، تنظیم كنند.

اكران فیلم‌های سینمایی پس از افطار و تا پاسی از نیمه‌شب در قالب طرح «اذان تا اذان» در چند سینمای تهران شروع شد و بهای بلیت سینما هم 50درصد كاهش یافت تا نتیجه‌ای دور از انتظار، سینمای ایران را شگفت‌زده كند.

البته پیش از این، مجموعه‌های ورزشی به‌خصوص استخرها و زمین‌های فوتبال به خدمات‌رسانی ویژه در ماه رمضان می‌پرداختند و با تغییر برنامه‌های خود به استقبال این ماه عزیز می‌رفتند.طرح «اذان تا اذان» تجربه تازه و گران‌بهایی برای فرهنگ و هنر ایران بود و نشان داد تنوع و تغییر برنامه‌ها بر اساس نیازهای مخاطب، می‌تواند تاثیر به‌سزا و محسوسی بر روند حركتی و توجه جامعه داشته‌باشد.

رضایت شهروندان

افزایش میزان استقبال شهروندان از سینما، فقط دست‌اندركاران این صنعت را خوشحال و راضی نكرد، بلكه شهروندان نیز با استقبال و توجه ویژه به این طرح رضایت‌شان را نشان دادند.حضور پررنگ‌تر تماشاگران در پردیس‌های سینمایی با توجه به تنوع فیلم‌های ارایه‌شده در این‌‌گونه سینماها نیز پیام دیگری با خود داشت؛ شهروندان و مخاطبان فرهنگ و هنر دیگر كلیشه‌ها را نمی‌پسندند و خواهان تغییر و تنوع هستند.

نظر شما در مورد طرح اذان تا اذان چیست؟

منبع : همشهری

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی