تبیان، دستیار زندگی
چاپ اول كتاب «جوان از منظر معصومان علیهم‌السلام» نوشته محمدجواد مروجی طبسی از سوی موسسه بوستان كتاب منتشر و روانه بازار نشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جوان از منظر معصومان(ع)
جوان از منظر معصومان(ع)

چاپ اول كتاب «جوان از منظر معصومان عليهم‌السلام» نوشته محمدجواد مروجي طبسي از سوي موسسه بوستان كتاب منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، كتاب حاضر، خلاصه‌اي از گفتارها و رهنمودهاي تربيتي و اخلاقي معصومان(ع) است كه براي نسل جوان و پرنشاط اسلامي تهيه و تدوين شده است.

بر اساس مطالب کتاب، از زماني كه انسان پاي به عرصه وجود مي‌نهد، دوره‌هاي گوناگوني را پشت سر مي‌گذارد: نوزادي، شيرخوارگي، خردسالي، كودكي، نوجواني، جوانی، ميانسالي و پيري. هر يك از اين دوره‌ها شرايط متناسب خود را دارند و انسان بايد از آمادگي همان دوره برخوردار باشد. از ميان اين چند دوره مي‌توان به بهار جواني اشاره كرد؛ بهاري كه در آن سرنوشت انسان رقم خورده، شخصيت وي شكل مي‌گيرد و استعدادها بارور شده، پايه‌هاي ديني و عقيدتي مستحكم مي‌شود.

جواني بهار زندگي است؛ بهاري ارزشمند اما زودگذر. حال بايد ديد كه چگونه از بهار جواني كاملا بهره باید برد و از اين سرمايه عظيم، پاسداري و حراست کنيم. اين‌جاست كه بايد با تلاشي پيگير و مستمر، دنبال راه و روش صحيح و كاملا بي‌عيب و نقص بود؛ راهي كه انبيا و پيشوايان معصوم(ع) در پيش گرفتند و نتيجه روشن و مطلوب آن را براي ما بازگو كردند.

جواني فصلي بسيار حساس است؛ چرا كه آدمي از وابستگي‌هاي كودكي وارهيده، ليكن جايگاه اجتماعي خود را تعيين و تثبيت نکرده است. از يك سو با آن همه احساس‌ها و طوفان‌هاي درون مواجه و از طرفي فاقد دانش و تجربه حيات، هنوز سرد و گرم زندگي و همچنين فراز و فرودش را نديده و كتاب كوچه‌هاي پرپيچ و خم و درس‌هاي تلخ و شيرين و زشت و زيبايش را نخوانده است، ولي پيوسته پرواز مي‌خواهد بر شاخسارها تا بيكران‌ها. اين‌جاست كه پدر يا پخته مرد پرمهر و خردي بايد كه حامي و هدايتگر جوان شود يا والديني دانا و دلسوز و با اخلاق كه پند و موعظت گويند تا جوانشان هرگز همدم و همراز هر نااهل به نام دوست نگردد و يا شتابان، بدون انديشه و مشورت، كار و راهي را نپويد.

در نظر پيامبر(ص)، اين دوران آنچنان مهم و ارزشمند است كه به ابوذر غفاري دستور مي‌دهد تا اين فرصت طلايي را به عنوان غنيمت تلقي و از آن كاملا بهره‌برداري كند. ايشان خطاب به ابوذر مي‌فرمايد: «يا اباذر، اغتنم شبابك قبل هرمك؛ اي ابوذر! از جواني خود پيش از فرا رسيدن دوران پيري كاملا استفاده كن.» پيري دوران استفاده از ذخيره‌هاست نه ذخيره‌سازي. به اين دليل پيامبر(ص) از ابوذر مي‌خواهد قدر جواني خويش را بشناسد و آينده را پيشاپيش بيمه كند.

نویسنده با اين نگاه در بخشی از کتاب و درباره جایگاه جوان در نزد خداوند می‌نویسد:«خداوند جوانان را به خاطر جواني دوست داشته و احترام مي‌كند. محمد بن سليمان از پدرش نقل كرده كه در خدمت امام صادق(ع) بودم كه ابوبصير وارد شد، در حالي كه نفس‌هاي عميقي مي‌كشيد. همين كه در جاي خود قرار گرفت، امام به او فرمود: علت اين نفس بلند و عميقي كه مي‌كشي چيست؟

گفت: اي فرزند رسول خدا(ص)، سن من بالا رفته و استخوان‌هايم كوبيده گشته و مرگم فرا رسيده و اين در حالي است كه نمي‌دانم سرنوشت آخرتم چگونه خواهد شد.

امام فرمود: اي ابا محمد، تو نيز كه چنين مي‌گويي؟!

گفت: فدايت شوم، چراچنين نگويم؛

امام فرمود: اي ابا محمد، آيا نمي‌داني كه خداوند متعال جوانان شما را اكرام مي‌كند و از بزرگسالان شرم و حيا مي‌كند؟

گفت: فدايت شوم، چگونه خدا جوانان را اكرام كرده و از بزرگسالان و پيرمردان شرم مي‌كند؟

حضرت فرمود: خداوند جوانان را به احترام جواني عذاب نخواهد كرد و از پيرمردان شرم نموده، آن‌ها را حسابرسي نمي‌كند. از اين‌روست كه خداوند تمام پيامبران را در جواني به پيامبري برانگيخت و به خاطر همين دوستي است كه تمام بهشتيان جوان خواهند بود و قرآن در روز محشر به صورت جواني نشان داده مي‌شود و به همين جهت است كه اصحاب كهف با اين كه بزرگسال بودند، اما قرآن آنان را جوان خطاب كرد و امام زمان(عج) نيز در چهره يك جوان ظاهر مي‌شود و يارانش همه جوان هستند و سرانجام ملك‌الموت در چهره جواني سفيدروي خواهد آمد.

آري، اين كمال بي‌انصافي است كه جوان بداند خداوند چقدر او را دوست دارد و به او مهر و محبت مي‌ورزد، اما او با گناه در محضر خالق خود، راه دوستي متقابل را بر خود ببندد.»

جوانان مي‌توانند با صفاي دل و فكر و انديشه بيشتر كه در عظمت خدا و جهان آخرت دارند، نه‌تنها بر مشكلات زندگي پيروز شوند، بلكه بر بيماري‌هاي روحي از قبيل پوچي، بي‌هدفي، دين‌گريزي و گرايش به مفاسد اجتماعي و اخلاقي چيره شوند. در زمان معصومين(ع) گاهي همين حالات عرفاني، آن‌چنان جوانان را متحول مي‌كرد كه نه‌تنها مورد تشويق و تقدير پيامبر(ص) و معصومين(ع) قرار مي‌گرفتند؛ بلكه يادشان نيز در تاريخ جاويد مانده است.

با همه اين سفارش‌ها براي درك جوانان، متاسفانه والدین و مربیان پرورشی از آنها غافل شده‌اند ولي امروز دشمن با تمام توان آمده تا اين شكوفه‌هاي شاداب و اميدهاي فرداي جامعه را از اسلام و ارزش‌هاي مذهبي و ملي جدا کند و نسلي بي‌هويت و پوك با مدل‌هاي بيگانه پرورش دهد. به راستي در عصر حاضر، بيش از هر زمان ديگر، اين عزيزان در تيررس انواع توطئه‌ها و تهديدهاي (اعتياد به مواد مخدر و ابتذال اخلاقي) و شياطين شرق و غرب و سودجويان فاسد قرار دارند. اينك همت همگاني و احساس وظيفه، با عزمي ملي (در تمام زمينه‌هاي فرهنگي، اعتقادي و ...) بايد تا آنان از اين سيلاب ويرانگر تهاجم فرهنگي مصون مانده و نجات يابند؛ «كلكم راع و كلكم مسوول...»

كتاب حاضر در 12 فصل به مساله جوانان، با این سرفصل‌ها پرداخته است: جواني از نظر معصومان(ع)، جوان و دوستي خدا، پيامبر(ص) و جوانان، انس با يكتاي زيبا، بهره‌مندي از قرآن، در ضيافت الهي، فصل بازگشت، احترام به والدين، كنترل نگاه، ازدواج در جواني، نشاط و تفريح، جوان و پرسش‌گري.

كتاب‌هاي قرآن كريم، نهج‌البلاغه، غررالحكم، مسند احمد، مناقب آل ‌ابي‌طالب(ع)، عوالي‌اللئالي، كشف‌الغمه، المحاسن، تذكرة‌المتقين، وسائل‌الشيعه، خاطرات و حكايت‌ها، معجم رجال‌الحديث، قرآن در احاديث اسلامي، نوادرالمعجزات، تذكرةالخواص، جامع‌الاخبار، امالي صدوق، من لا يحضره‌الفقيه، امالي مفيد، خصال، تفسير الميزان، احتجاج، مكارم‌الاخلاق، مشكاة‌الانوار، مجمع‌البيان، مجمع‌البحرين، تهذيب‌الاحكام، سفينة‌البحار، منتهي‌الآمال، كافي، بحارالانوار، ميزان‌الحكمه، حقوق فرزندان در مكتب اهل‌بيت(ع)، فاطمه(س) الگوي حيات زيبا، اختصاص، تفسير نمونه، مستدرك‌الوسائل و ... از منابع مورد استناد نويسنده در تدوين اين اثرند.

چاپ اول كتاب «جوان از منظر معصومان عليهم‌السلام» در شمارگان 1500 نسخه، 144 صفحه و بهاي 28000 ريال راهي بازار نشر شد.