تبیان، دستیار زندگی
قطعا جواب کودکانی که این روزها با خانواده خود هفته‌ای دو شب پای تلوزیون می‌نشینند و این سریال کره‌ای را دنبال می‌کنند، «جومونگ است» و ولاغیر.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه کسی از شهید حسن باقری قوی تر است ؟

جومونگ یا شهید باقری ؟!

الگو

قطعا جواب کودکانی که این روزها با خانواده خود، هفته‌ای دو شب پای تلوزیون می‌نشینند و این سریال کره‌ای را دنبال می‌کنند، «جومونگ است» و ولاغیر.

شخصیت جومونگ در این سریال به قدری قوی و دارای محاسن فراوان اخلاقی فردی و اجتماعی است که هر بیننده‌ای را در هر رده سنی‌ به خود جذب می‌کند؛ جومونگی که افسانه‌ای بیش نیست. شاید توضیح و تفسیر نام جومونگ در صفحات افسانه‌های تاریخ کشور کره چند سطری بیشتر نباشد، اما به بهترین نحو ممکن حدود 90 ساعت برای اوشخصیت‌پردازی کرده‌اند و این جومونگ نه فقط برای کره‌ای‌ها، بلکه برای بسیاری از مردم دنیا یکی از دوست داشتنی‌ترین چهره‌ها شده است و این یعنی کره‌ای‌ها الگو معرفی کرده‌اند و چیزی برای عرضه کردن دارند.

در سریال‌های قبلی آنها «یانگوم» نمونه یک بانوی کامل نشان داده شد و امروز هم جومونگ جوانی است، کامل در تمام زمینه‌ها که فوق العاده آرمان‌گراست.

این روزها اگر به برادر یا خواهر کوچکتر خود بگوییم جومونگ کیست؟ چه جوابی به ما می‌دهد؟ جومونگ در ذهن او یک اسطوره است. در طرف دیگر ماجرا اگر بگوییم مثلا شهید حسن باقری را می‌شناسی یا نه؟ گیج می‌شود و منگ می‌ماند. البته تقصیری هم ندارد. او هیچ ذهنیتی از امثال شهید باقری در ذهن خود ندارد.جومونگ یک افسانه است و حسن باقری سند واقعی دفاع مقدس شیخ بهایی را هم نمی‌شناسد. از ابوعلی سینا هم فقط چند خطی در کتاب‌های

درسی خوانده است. شهید همت و چمران تداعی کننده سرعت بالای اتوموبیل‌ها در اتوبان‌های نام گذاری شده به نام این شهیدان است. نام‌هایی که بعضی ازآن‌ها سرنوشت تاریخ را تغییر داده اند و زیبایی‌های بسیاری را در عالم حقیقت و نه در افسانه‌ها خلق کرده اند.

حیف که این همه اسطوره داریم و نمی‌توانیم آنها را معرفی کنیم ...

سردار شهید حسن باقری (غلامحسین افشردی)

شهید حسن باقری

تحصیلات دانشگاهی و فعالیت های جانبی:

وی در فروردین سال 1358 به رغم آنكه دارای دیپلم ریاضی اخذ شده از قبل از انقلاب بود تصمیم گرفت استعداد خود را در زمینه رشته تحصیلی علوم انسانی نیز محك بزند ، لذا پس از طی دو هفته مطالعه جدی در امتحانات نهایی سال چهارم متوسطه رشته فوق شركت جست و موفق به دریافت دیپلم علوم انسانی گردید و بلافاصله در كنكور سراسری همان سال شركت كرده و نهایتاً موفق به اخذ قبولی با رتبه 104 در رشته حقوق قضایی دانشگاه تهران گردید.

اینك غلامحسین فعالیتهای متعددی را دنبال می كرد و از زمان بیشترین بهره را می جست تا به تبعیت از فرامین حضرت امام (ره) كه نیاز به حضور جوانان مسئول و متعهد و انقلابی را در صحنه های مختلف انقلاب و فعالیتهای اجتماعی ضروری تشخیص می دادند ، بتواند ضمن رضای پروردگار بر فرمان امام و رهبر انقلاب نیز گردن نهد.

فعالیتهای متفرقه و متراكمی مثل حضور در كمیته انقلاب ، جهاد سازندگی ، عضویت در سپاه ، خبرنگاری در روزنامه جمهوری اسلامی و اینك توفیق قبولی و شروع تحصیل دانشگاهی در رشته حقوق قضایی بخوبی حساسیت و مسئولیت پذیری او را نسبت به حضور در نقشهای مختلف عرصه های سیاسی ـ علمی و سازندگی اندیشه و آبادانی و عمران مناطق محروم البته در حد وسعت و توانایی او به خوبی گویا و شاهد است.

وی حتی از فعالیتهای فرهنگی ـ مذهبی و سیاسی در صحنه مسجد محل و اشاعه فرهنگ انسان ساز اسلام در سطح دبیرستانی كه در دوره تحصیل از بانیان تأسیس كتابخانه آن بود دریغ نداشت زیرا می دانست نوجوانان تا چه اندازه نیاز دارند از غفلت دینی و وسوسه های دروغین سیاسی به دور باشند و سره را از ناسره در مسیر پیشبرد انقلاب تشخیص دهند.

تنوع و تعدد فعالیتهای مختلف سیاسی و فرهنگی روز به روز بر انجام انسجام فكری او و زایش و رشد نهال خود باوری، امید به توفیقات حتمی بیشتر در آینده ، ارزیابی درست از مسائل پیرامونی كه گاه با شیطنتهای بر خواسته از نیات پلید اجانب دشمن و گروهكهای منافق و ملحد برآن چهره ای به ظاهر واقعی می بخشید ، كمك كرده و به او نوعی دور اندیشی و بزرگ اندیشی واقع بینانه می داد ضمن آنكه او را از مسائل كوچك و پیش پا افتاده نیز غافل نمی ساخت .

همكاری با كمیته انقلاب اسلامی به او بینشی داده بود كه بخوبی می توانست در مسیر دفع مضرات وارده از سوی منافقین و دشمنان انقلاب كه اگر چه همزبان بودند ولی هم دل و هم نیت با شیطان بزرگ و اذنابش بودند به منظور استحاله انقلاب اسلامی به نفع امریكای جنایتكار ، استفاده كند . ( بینش مكتبی ) .

فعالیتهای متفرقه در جهاد سازندگی به او دركی مبنی بر این داده بود كه تنها به دست توانای جوانان دلسوز و مرید اسلام و انقلاب و امام ( ره ) می توان تمام سختیها را به جان خرید و در آبادانی و عمران كشور حضوری هر چند كمرنگ دارد ( بینش محرومیت زدایی ).

شهید حسن باقری

كار خبرنگاری در روزنامه جمهوری اسلامی آنچنان برداشت و ارزیابی از موقعیت و مقتضای كنونی آن زمان انقلاب ، ایران ، منطقه ، جهان و در یك كلام اطلاع از نبات دوستان و دشمنان ایران انقلابی به او بخشیده بود كه با كنجكاوی هر چه بیشتر به نوعی در غالب كار خبرنگاری تحركات و رایزنیهای شیطان بزرگ و هم پیمانانش را كه چشم دیدن ایران انقلابی را نداشته و هر لحظه امید به اضمحلال موقعیت جدید آن را داشتند دنبال می كرد ( بینش سیاسی ) .

اشتغال در واحد اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی او را از نزدیك با راز و رمز دشمنی های امریكای شیطان صفت و ایادی داخلیش همچون گروهكهای زبون و اسلام ستیز و تحریك عراق توسط آن آشنا ساخت و هر لحظه ضریب در اختیار داشتن اطلاعات دقیق و خنثی نمودن توطئه های آنها را با پیروی از تدابیر سیاسی ـ نظامی منسجم و واحد افزایش می داد ( بینش نظامی ) .

فعالیتهای محدودتر در محیط و فضای مسجد محل و مدرسه زمان تحصیل كه معطوف بر نوجوانان نیازمند به كسب علم، و آگاهی از ترفندهای دشمن و شناخت هر چه بیشتر دوست از دشمن بود ، غلامحسین را امیدوار ساخت كه می توان این خواسته امام ( ره ) را جامه عمل بپوشاند كه در روزگاری نه چندان دور ارتش بیست میلیونی مورد نظر ایشان رنگ تحقق و عینیت به خود بگیرد و انسجام و وحدت ملی كه به فرمان امام ( ره ) از سوی تك تك دلسوختگان انقلاب خطاب به مردم درد مند حركت رو به جلویی را پدید آورده بود نضج یابد ( اطاعت از امر ولایت ) .

و در نهایت تحصیل در دانشگاه و حضور در میان دانشجویان ، اساتید و دانشگاهیان كه قشر روشنفكر جامعه تلقی می شدند و هر روز در كشاكش میان راه ثواب از خطای فضای سیاسی ـ فرهنگی دانشگاه كژدار و مریض به جناحها و دسته های مختلف حق یا ناحق ملحق شده و در چالش انتخاب بودند ، او را بصیر ساخت كه باید بر دانش و بینش مذهبی او مكتبی خود بیش از گذشته بیافزاید تا به این طریق كمكی باشد در راه شناخت واقعی تر روشنفكرانماها از روشنفكران دانشگاهی و ایجاد نوعی مصونیت و صیانت دانشجویان سر در گم در پیروزی بر چالشها و ابهامات پیرامون ایشان تا هر چه بیشتر در جو دانشگاه بتواند مسلط و حساب شده جلوی هر گونه خبط و خطای احتمالی و عمدی از سوی گروهكها را گرفته و از فرصتهای ممكنه در راستای جلوگیری از تحریف انقلاب و اندیشمندان آن به دست این جرثومه های فساد و گول خوردگان غرب زده بگیرد ( بینش سیاسی در بعد دانشگاه و قشر دانشگاهی ).

شهید حسن باقری

به هر طریق غلامحسین افشردی با نام مستعار « حسن باقری » در فاصله یك سال و نیم از گذشت پیروزی انقلاب تا شروع جنگ تحمیلی موقعیتهای گوناگونی را از نزدیك تجربه كرد و به دلیل اجتناب ناپذیر بودن نوع روابطش با محیط های مختلف مطبوعاتی ، امنیتی ، نظامی ، دانشگاهی ، و محله ای و امثال آنها و اطلاع یافتن از اخبار پیرامونی به ویژه در زمینه های مطبوعات داخلی ایران مثل واقعه شكست خورده طبس ، نوژه ، كردستان و درگیریهای تجزیه طلبانه به اصطلاح خلقی در گوشه گوشه مملكت ، و منطقه ای نظیر حمله نظامی شوروی به افغانستان ، تحریكات و تحركات امریكا در منطقه خلیج فارس به ویژه در منطقه خاور میانه و عراق به درك بسیار خوب و بالاتری از مقتضای كنونی آن زمان رسید ، به طوری كه شروع به تحلیل چرایی شرایط موجود و چگونگی برخورد با حصار های پدید آمده توسط دشمن نسبت به نظام جمهوری اسلامی در غالب مقالات ، تحلیلهای مطبوعاتی ، تشریح وضع انقلاب و دشمنان آن و احتمال دگرگونی ها و درگیریهای نظامی پیدا وپنهان آینده نسبت به ایران نمود ، اما همچنان در جریان موج عظیم تمامی دلسوختگان و فعالان انقلاب چهره ای همچنان گمنام به نظر می رسید كه مثل همه درد انقلاب دارد و وحدت ملی مردم و پیروی از ولی فقیه را بعنوان رمز موفققیت و نجات مملكت از دست بیگانگان بر می شمرد.

در شهریور ماه 1359 وی به دعوت سازمان « امل » لبنان بعنوان خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی ایران برای دیدار از آن منطقه و اردن به مدت 15 روز به كشور های مذكور مسافرت نموده و گزارش و ارزیابی تحلیلی خود را از اوضاع نا به سامان مسلمانان آن مناطق تهیه نمود كه در روزنامه جمهوری اسلامی به چاپ رسید .

شادی روح شهید  حسن باقری صلوات


منابع :

تابناک

afshordi.blogfa.com-

تهیه و تنظیم برای تبیان : زینب سیفی