تبیان، دستیار زندگی
بهترین سایت رصدی دنیا: جستجو به منظور یافتن بهترین سایت رصدی دنیا به کشف سردترین، خشک ترین و آرام ترین مکان در کره زمین منجر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چند خبر نجومی

مکانی در نزدیکی ridge a

بهترین سایت رصدی دنیا:

جستجو به منظور یافتن بهترین سایت رصدی دنیا به کشف سردترین، خشک ترین و آرام ترین مکان در کره زمین منجر شد. تصور می شود که هیچ انسانی تا کنون آنجا نبوده اما انتظار می رود که آسمان در این نقطه 3 بار شفاف تر از هر مکان دیگر در زمین باشد. تیم تحقیقاتی مشترک آمریکا و استرالیا داده های به دست آمده از ماهواره ها، ایستگاه های زمینی و نمونه های آب و هوایی را بررسی کردند تا بسیاری از عواملی که در کیفیت یک سایت رصدی موثر است را تعیین کنند. این عوامل شامل: پوشش ابری، دما، تبخیر آب، سرعت وزش باد و تلاطم جوی می باشند.

محققان مکانی را در قطب جنوب معرفی کردند که Ridge A نام داشته و 4053 متر ارتفاع دارد، این مکان نه تنها دور دست می باشد بلکه آب و هوایی بسیار سرد و خشک دارد. مطالعات آشکار ساختند که در فصل زمستان دمای این ناحیه به طور متوسط تا 70 – درجه سانتی گراد کاهش می یابد!

این مکان همچنین تلاطم جوی بسیار کمی دارد. آسمان در آنجا بسیار تاریک است. تا حدی که یک تلسکوپ نسبتا معمولی در آنجا می تواند به قدرتمندی بزرگترین تلسکوپ های زمین باشد!

کهکشان  آندرومدا

آندرومدای گرسنه :

ازمنظر ساکنان زمین، آندرومدا، یک کهکشان درخشان و آرام به نظر       می رسد که با چشم غیر مسلح نیز زیر آسمانی تاریک قابل مشاهده است. اما اخترشناسان کشف کرده اند که این کهکشان در حال بلعیدن همسایگانش است!

کهکشان آندرومدا شامل تریلیون ها ستاره است و تنها 2.5 میلیون سال نوری با ما فاصله دارد بنابراین جرمی بی نظیر برای مشاهده و مطالعه   می باشد. اما اخیرا اخترشناسان رشته هایی از ستارگان را در لبه های بیرونی آن مشاهده کرده و متوجه شده اند که آنها باقی مانده هایی از یک آشفتگی ناشی از بلعیده شدن هستند که آندرومدا از کهکشان های کوچک اطراف آنها را جذب کرده است! هدف بعدی آندرومدا کهکشان مثلث است که به برخورد دو کهکشان می انجامد.

همچنین دانشمندان دریافتند که بسیاری از ستارگانی که در کهکشان آندرومدا وجود دارند نمی توانند در این کهکشان شکل یافته باشند زیرا تراکم و چگالی گاز در ناحیه ای دور از هسته ی کهکشان به منظور شکل گیری ستارگان در این ناحیه بسیار کم است. بنابراین می توان گفت این ستارگان باقی مانده ی کهکشان های کوچکتر هستند که توسط آندرومدا بلعیده شده اند !

زحل

ارباب بی حلقه:

در روز جمعه، 13 شهریور حرکت مداری زمین نسبت به حلقه های زحل به گونه ای تغییر یافت که از نگاه ما ساکنان زمین، انگار حلقه های ارباب  حلقه  ها را از او ربوده بودند! معمولا این گذر که تنها هر 15 سال یکبار اتفاق می افتد بهترین فرصت برای رصد اقمار سیاره زحل می باشد. اما امسال، مشاهده این پدیده  تقریبا غیر ممکن بود، زیرا زحل بسیار به خورشید نزدیک بود و تنها 11 درجه با آن فاصله داشت. بنابراین در آن زمان به راحتی قادر به رویت این پدیده زیبا نبودیم.

منبع:

universetoday

به نقل از:

parssky.com

گردآوری و تنظیم:

ا.م.گمینی