تبیان، دستیار زندگی
تا به حال از خود پرسیده‌اید که کودک نوپای شما در دو سالگی ممکن است چه کارهایی انجام دهد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کوچولو های شگفت آور

کودک

تا به حال از خود پرسیده‌اید که کودک نوپای شما در دو سالگی ممکن است چه کارهایی انجام دهد؟ البته درست است که کودکان در این دوره از لحاظ رشد و شخصیت و علایق، با یکدیگر تفاوت‌های بسیاری دارند اما بهتر است رشد و تکامل کودک را از همه جنبه‌ها در نظر داشته باشید و در صورت مشاهده هر گونه کندی رشد با پزشک خود گفتگو کنید...

مثلا کودک شما در این سن باید قادر به توضیح دادن و تعیین عملکرد اشیا باشد. باید یک برداشت کلی از آن در ذهن داشته باشد. وقتی از کودک می‌پرسید این چیست بتواند هر چند با تلفظی هنوز ناکامل آن را نام ببرد و اشیای مرتبط با آن را با یکدیگر کنار هم بگذارد.

اگر یک‌سری اشیای مرتبط جلوی او بریزید، جوراب را با کفش، مسواک را با خمیردندان، برس را با شانه یا آیینه در کنار هم می‌گذارد. او هنوز نمی‌تواند رنگ‌ها را نام ببرد و به همه رنگ‌ها می‌گوید: «آبی» اما قادر به تشخیص رنگ‌ها و جور کردن انواع مشابه و همرنگ است.

کودک شما در این سن باید قادر به توضیح دادن و تعیین عملکرد اشیا باشد.

بعضی از کارهای او باعث شگفتی پدر و مادر می‌شود، به خصوص تقلید کردن‌هایش و این امر باعث می شود تا والدین بسیار دقیق‌تر از قبل روی رفتارها و حرکات خود کنترل داشته باشند و حواس‌شان را جمع کنند.

مسواک زدن

"چند روز پیش پدرش بدون مسواک زدن به رخت‌خواب رفت و زودتر از موعد از فرط خستگی مهیای خواب شد. در کمال تعجب، دیدیم آرین مسواک او را برداشته و به دنبال پدرش وارد اتاق شد. از تعجب دهان‌مان باز مانده بود. پدرش رفتار بسیار خوبی انجام داد و از آرین تشکر کرد و او را بوسید و مانند هر شب که بازی و تفریح‌کنان مراسم مسواک‌زنی اجرا می‌کردیم، سه تایی مسواک زدیم. این موضوع نشان می‌دهد بچه‌ها به راحتی قواعد و روال تعیین شده روزانه را یاد می‌گیرند و اگر خودمان قوانین خانه را محترم بشماریم، هرگز بچه‌ها غیر از آن نمی‌آموزند. "

ضمنا بچه‌ها در سن دو سالگی باید قادر به درک علت و اثر باشند. برای مثال ارتباط بین آب داغ و درد را درک کنند و دریابند هر شی‌ء برای هدفی به کار می‌رود.

تقلید کردن کودک در این سن باعث می شود تا والدین بسیار دقیق‌تر از قبل روی رفتارها و حرکات خود کنترل داشته باشند و حواس‌شان را جمع کنند

شما با توجه به این موضوع می‌توانید مهارت دسته‌بندی چیزهای مختلف مثل حیوانات، ماشین‌ها و غذاها را به او بیاموزید حتی صدای حیوانات مختلف را به همراه بازی می‌توانید به او بیاموزید. باید برای او وقت بگذارید و از نتیجه‌اش لذت ببرید.

سلامت

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

اگر تازه بچه دار شدید، بخوانید

آیا تخیل جرم است؟

اتهام وارد نیست!

اگر فرزند نابغه می خواهید...

دنیایش را کوچک نکنید

چه می بیند؟ چرا می خندد؟

روانشناسی کودک دبستانی من

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.