تبیان، دستیار زندگی
با تدبیر و تدبر مى توان محیط خانواده را صمیمى كرد . می توان كاری كرد تا فرزندان درد دل هایشان را با والدین مطرح كنند و حرف هایشان را بزنند واگر چیزى مى خواهند، ازوالدین بخواهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صمیمی ترین مکان دنیا

10 روش برای داشتن محیطی آرام در خانواده

خانه

با تدبیر و تدبر مى توان محیط خانواده را صمیمى كرد . و محیط خانه را به دلنشین ترین جا برای همه ی افراد خانواده تبدیل کرد. می توان كاری كرد تا فرزندان درد دل هایشان را با والدین مطرح كنند و حرف هایشان را بزنند واگر چیزى مى خواهند ، از والدین بخواهند.

گاهى مى شنویم كه پدرى با پسر جوانش ‍ دوست است یا با او به مسافرت مى رود، راه مى رود و درد دل مى كند؛ اما گاهى رابطه ها تشریفاتى است . احوالى پرسیده مى شود و به سلام و علیكى قانع هستند؛ یعنى آن قدر فاصله زیاد است كه حرفى براى گفتن ندارند و صمیمیت وجود ندارد.

براى ایجاد محیطى آرام و صمیمى اصول زیر مى تواند كارگشا باشد:

1. وجود صمیمت بین پدر و مادر

اگر مى خواهیم فرزندان با ما صمیمى بوده ، همكارى و اطاعت داشته باشند باید خودمان با هم صمیمى باشیم .

عمل صمیمانه اعضاى خانواده مى تواند راه و جهت صحیح را به فرزندان منتقل كند. حضرت على (علیه السلام ) مى فرمایند:

مردم را با غیر زبانتان - عملا - به خوبى ها دعوت نمایید. (1)

2.هوشیارى و دقت و حسابگرى

اگر فرزند احساس كند اولیایش انسان هاى هوشیار و مشكل گشایى هستند ، در آن ها ایجاد صمیمیت و اعتماد مى شود. اگر خانواده ساده لوح ، ضعیف و غیر هوشیار باشد ، فرزندان احساس صمیمیت نمى كنند ، موضع گیرى مى كنند و كار خودشان را انجام خواهند داد.

3. رفتار اخلاقى و شخصیت تربیتى 

باید فرزندان خاطره ی خوبى از رفتار اخلاقى و شخصیت تربیتى والدین داشته باشند و احساس كنند كه والدینشان راستگو ، عادل و رستگارند.

4. برخورد منطقى با خطاهاى فرزندان

نباید با دیدن كوچك ترین تخلف فرزند ، عكس العمل شدید نشان داد. برخورد منطقى با خطاها و لغزش فرزندان از اصول مهم ایجاد صمیمیت است.

5. بها دادن به نقاط قوت فرزندان

امتیاز دادن و تشویق كردن فرزندان در برابر كارهاى مثبت ، نقش ارزنده اى در ایجاد صمیمیت دارد.

6. ایجاد محیطى صمیمانه براى بحث و گفتگو

انسان باید وقت كافى در اختیار فرزندان بگذارد، براى آن ها قصه و داستان بگوید ، موضوعى را طرح و پیرامون آن به بحث و گفتگو بپردازد. موقع صحبت كردن فرزند ، كاملا گوش دهد ، به او نگاه كند و لبخند بزند و به بحث و بررسى موضوع بپردازد.

7. نظرخواهى از فرزندان در امور خانواده

این روش براى پرورش شخصیت فرزندان بسیار سازنده است ؛ زیرا ایشان نیز داراى فكر و عقیده اند و دوست دارند در خانواده با آن ها مشورت شود كه اگر به این مهم توجه شود به تدریج آن ها نیز در هنگام مشكلات شخصى ، براى مشورت به سراغ خانواده مى آیند و به سوى غریبه ها و بیگانگان نخواهند رفت .

8. ایجاد محیط همكارى و تقسیم مسئولیت 

كارها را باید خیلى منطقى و عادلانه تقسیم كرد. اگر تقسیم كار نباشد و بى حساب عمل شود گاهى غیر عادلانه كارى به یكى از فرزندان تحمیل مى شود و نتایج بدى را به بار مى آورد.

خواهر و برادر

9. رعایت عدالت در بین فرزندان

اگر مى خواهیم فرزندانى وفادار و صمیمى داشته باشیم . باید با آن ها رفتار عادلانه داشته باشیم .

10. ایجاد جهان بینى مشترك بین افراد خانواده

ما كتاب هایى خوانده ایم ، مطالبى شنیده ایم ، جلساتى رفته ایم كه فرزندان ما با آن ها آشنا نیستند. آنان كتاب هاى دیگرى مى خوانند، جلسات دیگرى مى روند و تلقى و برداشت هاى ما با هم متفاوت مى شود. در نتیجه ، رفته رفته فاصله ما با آنان بیشتر مى شود. باید به همدیگر نزدیك شویم با به تدریج به جهان بینى مشتركى دست پیدا كنیم . (2)

پی نوشت ها :

1- اصول كافى ، ج 3، ص 124.

2- دكتر خدایارى ، مسایل نوجوانان و جوانان (با تلخیص و اضافات ).

منبع : برگرفته از كتاب "سلوك علوى (راهبردهاى امام على (ع ) در تربیت فرزندان )" نویسنده : سید حسین اسحاقى

تنظیم :داوودی

مقالات مرتبط :

روابط سالم والدین و تربیت جنسی

بوسه ای که واکسینه می کند

تولید آدم یا آدم سازی؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.