تبیان، دستیار زندگی
محققان دانشگاه مانستر با انجام آزمایشهایی دریافتند تیمهای ورزشی که بازیکنان آن رنگ قرمز به تن می کنند تاثیر بیشتری بر روی رقبای خود گذاشته ..........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا تیم های قرمز بیشتر پیروز می شوند؟

چرا تیم های قرمز بیشتر پیروز می شوند؟

محققان دانشگاه مانستر با انجام آزمایشهایی دریافتند تیمهای ورزشی که بازیکنان آن رنگ قرمز به تن می کنند تاثیر بیشتری بر روی رقبای خود گذاشته و رقبا آنها را قدرتمند و سلطه گر می بینند،از سوی دیگر این رنگ می تواند حس اعتماد به نفس را نیز به بازیکن القا کند.

به نقل از مهر، محققان اعلام کردند افرادی که از بلوز، کت و یا پوششهای قرمز رنگ استفاده می کنند می توانند در هر رقابتی که تیم رقیب لباسی به رنگ متفاوت به تن داشته باشد 10 درصد امتیاز بیشتری به خود اختصاص دهند.

متخصصان معتقدند رنگ قرمز می تواند به فرد یا گروه حس اعتماد به نفس بیشتر را القا کرده و در عین حال حس سلطه گری و قدرت را در دیگران نسبت به آنها برانگیزد. این یافته می تواند توضیحی بر موفقیتهای بیشتر تیمهای منچستر یونایتد، آرسنال و لیورپول باشد. به بیانی دیگر این نتایج می تواند نشان دهد رنگ قرمز باعث ایجاد اعتماد به نفس بیشتری در میان تیمهای موفق و قرمز رنگ به وجود می آورد. منچستر و لیورپول در حال حاضر رکورد قهرمانی 18 لیگ را به ثبت رسانده اند در حالی که تیم آرسنال نسبت به تیمهای دیگر تا کنون سیر موفقیت بدون نقصی را در پیش رو داشته است.

چرا تیم های قرمز بیشتر پیروز می شوند؟

این مطالعات توسط روانشناسان ورزشی دانشگاه مانستر آلمان انجام گرفته است. این محققان فیلم رقابت دو تکواندو کار را با لباسهای قرمز و آبی به 42 داوطلب نشان دادند. سپس رنگها در این فیلم توسط نرم افزارهای ویرایشی تعویض شدند و فیلم مجددا برای داوطلبان پخش شد. نتایج نشان داد تکواندو کاری که در فیلم رنگ قرمز به تن داشته است 13 درصد امتیاز بیشتر از داوطلبان دریافت کرده است.

بر اساس گزارش تلگراف، در سال 2004 محققان دانشگاه دارهام نیز مطالعاتی را بر روی تاثیر رنگها بر روی رقابتهای ورزشی انجام دادند. تحلیل بر روی رقابتهای رزمی المپیک مانند بوکس و تکواندو نشان داد نزدیک به 55 درصد از برندگان این رقابتها رنگ قرمز به تن داشته اند. محققان معتقدند این نتایج شواهد آزمایشگاهی قابل قبولی بر تاثیرات منفی رنگ قرمز بر روی رقبا و افزایش اعتماد به نفس در فردی که قرمز را به تن دارد به شمار می روند.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری