تبیان، دستیار زندگی
هم اکنون روند گرم شدن منطقه قطب شمال دو برابر سریع تر از دیگر مناطق کره زمین است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خطر سیل برای یک چهارم مردم جهان

کوه یخ

به نقل ازخبرگزاری فرانسه : پاتریک هوف اشتتر ، مسئول سیاست گذاری های آب و هوایی صندوق جهانی طبیعت در سوئیس ، گفت : هم اکنون روند گرم شدن منطقه قطب شمال دو برابر سریع تر از دیگر مناطق کره زمین است و این مساله تهدیدی برای کل سیاره زمین محسوب می شود.

نتایج تحقیق دانشمندان نشان می دهد هر اندازه که سطح یخهای قطبی کاهش و سطح اقیانوس ها گسترش می یابند، میزان انرژی خورشیدی جذب شده بیشتر شده و دمای کره زمین نیز به تبع آن افزایش خواهد یافت.

همچنین با گرم شدن کره زمین، مقادیر زیادی گاز متان یعنی گاز گلخانه ای در مناطق قطبی آزاد می شود در حالیکه این مقدار گازهای خطرناک تاکنون درون یخها محبوس شده بودند؛ این فرآیند نیز به نوبه خود در روند آب شدن یخهای قطبی تسریع می کند.

براساس این گزارش ، دانشمندان می گویند این فرآیند مارپیچی بسیار مضر در سیستم آب و هوایی کره زمین را تنها می توان با کاهش موثر انتشار گازهای گلخانه ای و حفظ روند گرم شدن کره زمین زیر دو درجه سانتی گراد، کنترل کرد و برای رسیدن به این منظور، کشورهای صنعتی باید حداقل 40 درصد از میزان انتشار گازهای دی اکسید کربن خود را تا سال 2020 کاهش دهند.

به گزارش صندوق جهانی طبیعت ، در سال 2100 میلادی ، سطح آب اقیانوس ها بیش از یک متر بالا آمده و افرادی را که در مناطق ساحلی زندگی می کنند با خطر جدی جاری شدن سیل روبرو خواهد کرد.

منبع: واحد مرکزی خبر

تنظیم برای تبیان: سعید آقازاده