تبیان، دستیار زندگی
بین المللی فیلم رشد معرفی شدند اعلام برنامه همایش نمایشگاه هنر جدید عضو گیری دفتر شعر جوان ستاره های نقاش ایرانی اتحادیه اروپا را تصویر کرد اعضای اتحادیه نوسیندگان روسیه به ایران آمدند سینمای کودک و نوجوان نظام مند می شود برن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خبر هنری( 13 آبان)

برگزیدگان جشنواره بین المللی فیلم رشد معرفی شدند

وزیر آموزش و پرورش گفت با تشکیل شورایی از دست اندکاران سینما و مسئولان آموزشی و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سینمای کودک و نوجوان در حوزه تعلیم و تربیت نظام مند می شود.

مرتضی حاجی که در مراسم اختتامیه جشنواره بین المللی فیلم رشد سخن می گفت، افزود: سیاست های حمایت از سینمای کودک ، در مرحله تولید و نمایش تدوین شده است .

در این مراسم در بخش فیلم های علمی - آموزشی ، کتاب زرین در بخش فیلم ، به "جنگ حشرات" ساخته "تی براد" از کشور فرانسه ، در بخش فیلم کوتاه تربیتی به فیلم "درسی برای فردا" ساخته رضا حیدر نژاد و در بخش فیلم بلند کودک به فیلم "دهقان فداکار" ساخته سیروس حسن پور اهدا شد ، در بخش فیلم بلند اولیاء و مربیان نیز فیلمی حائز شرایط شناخته نشد.

همچنین هیأت داوران جایزه بهترین کارگردانی را به "رسول صدر عاملی" برای فیلم من ترانه 15 سال دارم" و جایزه ویژه خود را به فیلم "ترکشهای سرخ" از علی شاه حاتمی اختصاص داد.

اعلام برنامه همایش نمایشگاه هنر جدید

برنامه همایش نمایشگاه هنر جدید ، روز یکشنبه درباره هنر جدید و پایگاههای هنری معاصر با سخنان دکتر علیرضا سمیع آذر و دکتر احمد الستی در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز شد .

در روز 13 آبان آقای حمیدرضا سوری درباره عکاسی و هنر معاصر و دکتر احمد نادعلیان پیرامون هنر شبکه (وب آرت) سخن گفتند برنامه روز 14 آبان نیز به شرح زیر است هنر تنانه و نسبت آن با عکاسی با سخنان مهران مهاجر و مجسه سازی بعد از مینی مالیسم با سخنان بابک توسلی که از ساعت 16 تا 19 برگزار می شود.

روز 15 آبان نیز از ساعت 14 تا 17 هنر جدید در ایران توسط بیتا فیاضی ، دکتر مرتضی گودرزی ، دکتر اصغر کفشچیان ، خسرو خسروی و فرشید آذرنگ مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

عضو گیری دفتر شعر جوان

هشتمین دوره دفتر شعر جوان فعالیت خود را آغاز کرد.

کلیه شاعران جوان و علاقمند (15 تا 25 ساله) در سراسر کشور می توانند اصل یا کپی فرم عضویت را تکمیل کرده و به همراه 3 نمونه شعر برای بررسی ، حداکثر تا 30 آبان 81 به نشانی تهران ، خیابان دکتر شریعتی ، خیابان شهید کلاهدوز (دولت سابق) نبش کوچه شهید نعمتی ، خانه شاعران ایران، دفتر شعر جوان یا صندق پستی 1175-16315 ارسال کنند.

ستاره های نقاش ایرانی اتحادیه اروپا را تصویر کرد

آرم اتحادیه اروپا که به وسیله یک هنرمند ایرانی نقاشی شده ، به جاذبه اصلی نمایشگاه یکپارچگی اروپا که هم اکنون در بروکسل برپا است – تبدیل شده است .

محمدرضا ساز طراح این آرم در گفتگو با ایرنا در بروکسل گفت : این افتخاری برای من و کشورم ایران است که آثارم در چنین نمایشگاهی به معرض نمایش گذاشته شود.

آرم نقاشی شده به وسیله این هنرمند ایرانی ، 15 کشور اتحادیه اروپا را به صورت یک ستاره نشان می دهد.

کارهای سورئال دیگری از این نقاش ایرانی نیز در نمایشگاه درمعرض دید بازدیدکنندگان قرار داده شده است . این نمایشگاه که به نام "یورو – ویزیت" و با حمایت کمیسیون اروپا برپا شده است ، فعالیت خود را از 30 اکتبر (8 آبان) آغاز کرده بود و سوم نوامبر (12 آبان) پایان پذیرفت.

اعضای اتحادیه نوسیندگان روسیه به ایران آمدند

اعضای مرکزی اتحادیه نوسیندگان روسیه روز جمعه گذشته وارد تهران شدند.

به گزارش سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ، این هیات 7 نفره که متشکل از نویسندگان و مشاهیر ادبی روسیه است ، در طول اقامت یک هفته ای خود در کشورمان ضمن برگزاری نشستهای علمی در مرکز تحقیقات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، دانشگاه تهران ، موزه فرش تهران و دانشگاه علامه طباطبایی، بازدیدهایی نیز از اماکن فرهنگی و تاریخی شهرهای اصفهان و شیراز خواهند داشت . همچنین اعضای این هیأت با نویسندگان برجسته کشور نیز به گفتگو و تبادل نظر خواهند پرداخت. دکتر "شوکت نیازی" معاون رئیس اتحادیه بین المللی نویسندگان روسیه ،"ولادیمیر کروبین" نوسینده معروف روسی و " میخائیل سینلئیکوف" شاعر و مترجم شناخته شده روسی از عضای این هیأت هستند.

سینمای کودک و نوجوان نظام مند می شود

با تشکیل شورایی از دست اندکاران سینما و مسوولان آموزش و همکاری وزارت ارشاد، سینمای کودک و نوجوان در حوزه تعلیم وتربیت ، نظام مند می شود .

به گزارش ایرانا "مرتضی حاجی" که دیشب در مراسم افتتاحیه جشنواره بین المللی رشد سخن می گفت ضمن بیان این مطلب افزود ، سیاستهای حمایت از سینمای کودکان در مرحله تولید و نمایش فیلم تدوین شده است . وی ایجاد محیط آموزش را برای نمایش فیم ضروری خواند و خواستار توجه هنرمندان به کارهای تربیت و آموزش در تولید آثارشان شد. در این مراسم در بخش فیلم های علمی و آموزش ، کتاب زرین به فیلم "جنگ حشرات" ساخته "تی براد" از کشور فرانسه ، در بخش فیلم کوتاه تربیتی ، به فیلم "دویدم و دویدم" ساخته مهین جواهریان از ایران تعلق گرفت.

در بخش فیلم خانه و مدرسه ، کتاب زرین به فیلم "درسی برای فردا" ساخته رضا حیدر نژاد و در بخش فیلم بلند کودک به فیلم"دهقان فداکار" ساخته سیروس حسن پور اهدا گردید.

همچنین هیات داوران ، جایز بهترین کارگردانی را به "رسول صدرعاملی" برای فیلم "من ترانه 15 سال دارم" و جایزه ویژه خود را به فیلم "ترکش های صلح" از علی شاه حاتمی اختصاص دارد.

برنامه کانون های فرهنگی – هنری مساجد در ماه مبارک رمضان

همزمان با فرا رسیدن ایام ماه مبارک رمضان ستاد عالی کانون های فرهنگی – هنری مساجد اعلام کرد اعضای کانونهای برنامه های قرآنی واقامه نماز جماعت را بیش از پیش با شکوه تر برگزار می کنند.

به گزارش روابط عمومی وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی ، ستاد کانون های مساجد همچنین اعلام کرد ، اعضای کانونهای فرهنگی – هنری مساجد از پخش صدای برنامه های مساجد در ساعتهای استراحت خودداری کنند و از برقراری روح نظم و نظافت و اقامه نماز جماعت در اول وقت و نیز اجرای برنامه های زمان بندی شده غفلت نورزند.