تبیان، دستیار زندگی
مرد ها می توانند دربازداشتگاه های اسرای جنگی شلاق ها را تحمل کنند ،اما نمی توانند جریحه دار شدن غرور خود را تحمل نمایند .برای آنها تأیید شدن از سوی همسرشان در حکم دریافت اکسیژن استمردانه خود را از دست می دهد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی احساس مردانه از بین برود

اساسی ترین نیاز مرد( 2)

مرد

برای مطالعه ی قسمت قبل اینجا کلیک کنید.

مردان سرپرست زناند ، به دلیل آنکه خداوند برخی از ایشان را بر برخی برتری داده و به دلیل آنکه از اموالشان خرج می کنند پس زنان صالح ،متواضع و فرمانبردارند و برای آنچه خدا حفظ کرده اسرار شوهر خود را حفظ می کنند. (نساء،34).

در زبان عرب به شوهر «بعل » می گوید وآن در لغت به «بت » گفته می شود ،در قرآن هم به این معنا استفاده شده است .

«آیا بت «بعل» را می پرستید وبهترین آفریدگان را وا می گذارید »(صافات ،125).

اولین واکنش نسبت به بت ،تواضع واحترام می باشد و این کرنش وتواضع واحترام از عظمتی که بت در پیش بت پرست دارد سرچشمه می گیرد ؛در حدیث شریف نبوی پیامبر اسلام (ص) نیز با تمثیل  سجده زن به همسربه این  حقیقت بزرگ اشاره نموده اند  :

فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص ) لَوْ أَمَرْتُ أَحَداً أَنْ یَسْجُدَ لِأَحَدٍ لَأَمَرْتُ الْمَرْأَةَ أَنْ تَسْجُدَ  لِزُوجِِها «اگر بنا بودامر می کردم کسی برکسی سجده کند ،امر می کردم زن بر شوهرش سجده کند »(حر العاملی ،ج ،14ص،115)

در این حدیث پیامبر (ص) با توجه به روحیه و فطرت مرد ،احترام وتواضع زن را نسبت به مرد را بیان نموده است ؛وهمین پیامبر توجه به عواطف  زن را به مرد سفارش اکید نموده است .

زن برای تحقق این احترام وتواضع  باید دو کار را نسبت به همسرش رعایت کند :

1ـ تأیید و مقبولیت همسر

مردبیش از هرچیزی نیاز به تأیید شدن دارد ،خانم دکتر لورا  این گونه می گوید :

«مرد ها می توانند دربازداشتگاه های اسرای جنگی شلاق ها را تحمل کنند ،اما نمی توانند جریحه دار شدن غرور خود را تحمل نمایند .برای آنها تأیید شدن از سوی همسرشان در حکم دریافت اکسیژن است واگر این تأیید صورت نگیرد ،احساس مردانه خود را از دست می دهد »(شل سینگر ،ص، 110) .

دکتر مجد در کتاب روانشناسی زن ومرد می گوید که در تحقیقی که از ده هزار زن موفق غربی که زندگی زناشویی واجتماعی رضایت بخشی داشته اند ،پرسیده شد که :شما پایه های توفیق در زندگی داخلی خود را چه می دانید ؟آنها در پاسخ به دو مورد اشاره کردند :

1ـ تأیید کردن همسران

2ـ احساس لذّت از انجام وظایف داخلی خانه (ص،34).

خانم دکتر شل سینگر در تحقیقی که از طریق اینترنت انجام داده بود ،مردها نیاز های خود را این گونه بیان کردند :

1ـ مرد می خواهد در نظر زنش مهمترین شخص مورد علاقه او باشد .

2ـ مرد به این احتیاج دارد که تأیید شود ،مورد قدردانی واقع گردد . زنش به او احترام بگذارد ،آن هم به این دلیل که او مردی واجد شرایط است ،شوهر و پدر واجد شرایط است .

3ـ  مرد به این احتیاج دارد که وقتی از سر کار به خانه می آید ، زنش با روی خوش از اواستقبال کند .

4ـ مرد به این احتیاج داردکه زن به علایق او علاقه نشان دهد .

5ـ مرد به تشویق های زنش احتیاج دارد تا یک مرد باشد .

2ـ تکریم کردن شوهر

جریحه دار کردن غرور یک مرد برای او خیلی گران تمام می شود وامکان دارد در زندگی زناشویی تأثیر نا مطلوب دائمی بگذارد .یک مرد به سختی می تواند خفیف شدن از جانب زنش را به فراموشی بسپارد .

2- علاوه بر تأیید ومقبولیت همسر ،زن باید به همسرش به عنوان فردی که شایسته احترام وتکریم می باشد ،بنگرد واز هر گونه برخورد تحقیر آمیز به شدت بپرهیزد .

مرد

«خانم محترم شما باید به نوعی با شوهرتان حرف بزنید که احساس سربلندی وافتخار کند و حرف های شما موجب تشویق او شود . خوار وخفیف کردن شوهر گناه غیر بخشش وغیر قابل جبران است که یک زن مرتکب می شود .جریحه دار کردن غرور یک مرد برای او خیلی گران تمام می شود وامکان دارد در زندگی زناشویی تأثیر نا مطلوب دائمی بگذارد .یک مرد به سختی می تواند خفیف شدن از جانب زنش را به فراموشی بسپارد (کارنگی ،ص،58).

ودر جای دیگر خانم دوروتی کارنگی درمورد تأثیر کلامی زن در رشد وارتقی مرد این گونه می گوید :

«وقتی مرد احساس کرد که زن اورا لایق وبا جرأت می داند به خود می بالد واین شهامت را به دست می آورد که برای مقابله با هر مشکلی سینه سپر کند . اواز لیاقت خود اطمینان  می یابد و همین امر اعتماد به نفس لازم را در او بوجود می آورد و قوت قلبی که به او داده شده است باعث موفقیتش می شود »(کارنگی ،ص57).

شاید می گویید که : شوهر من دارای  هیچ گونه صفات مثبت وخوبی نیست !!

و چگونه من از این چنین همسری تمجید کنم ؟!!

گوته جمله زیبایی دارد به آن دقت کنید : با دیگران طوری رفتار کنید انگار در همان حدی که باید باشند ،هستند .به آن ها کمک کنید تا به آنچه می توانند ولیاقتش را دارند تبدیل شوند (اسماعیل بیگی ،ص،282).

خانم مارگارت کالکین چه زیبا این حقیقت را بیان کرده است :

زن می تواند با جملات تمجید آور که در نهایت لطف ومحبت تنظیم شده باشد ،شخصیت واحساس شوهرش را کاملاًعوض کند و واقعاًاز او مردی با لیاقت و با کفایت بسازد (کارنگی ،ص59).

بسیاری از زنان مشتاقند که همسران خود را تغییر دهند وآنها را جذب کنند ،ولی عموماًبه گونه ای رفتار می کنند که نتیجه معکوس می دهد ،وگاهی منجر به جدایی وطلاق می شود ؛علت عمده آن این است که آنهاروشی درست اعمال نمی کنند ،بلکه از روش های نق زدن وایراد گرفتن ودستور دادن و...... که تمامی این روش ها موجب دوری از همسرانشان می شود ؛پس چه باید کرد ؟ لطفاً برای سه ماه با شوهر خود رفتارهای زیر را انجام دهید وآن گاه نتیجآ آن را به تبیان گزارش دهید ، واگر مثبت وسازنده بود (که حتماًخواهد بود ) به دیگران هم سفارش کنید که تجربه شما را عمل کنند تا انشا الله شاهد زندگانی شاد وخرم خود ودیگران باشیم .

مرد

1ـ شوهرخود را هرآنگونه که هست ، بپذیرید .

2ـ از او به هیچ عنوان ایراد نگیرید (حتی زمانی که کارش ایراد دارد ).

3ـ با جملات وکلماتی محبت آمیز او را تشویق کنید .

4ـ همواره او را تأیید کنید به گونه ای که او تصور کنند بهترین شوهر دنیا است !!

5ـ قبل از آمدن از سر کار آماده استقبال از او باشید و با روی باز وخندان به اسقبالش بروید وبا جملات عاطفی ورود اورا به خانه خوش آمد بگویید .

6ـ موقع سر کار رفتن با کلماتی مثبت وعاطفی اورا بدرقه کنید .(در صورت امکان با آغوشی گرم اورا بدرقه نمایید )

7ـ پیش دیگران از او تعریف کنید وشایستگی های اورا به رخ دیگران بکشید .

8ـ در کارهای اداری ویا بازار او را تشویق کنید ،ودر مشکلات  اورا روحیه بدهید .

9ـ از همه مهمتر همیشه تصمیم گیری نهایی را به او واگذار کنید ،واگر نظری دارید به صورت پیشنهاد مطرح نمایید ولی بگذارید او تصمیم بگیرد ،واگر غیر از نظر شما تصمیم گرفت ،تلسیم نظر او باشید .

10ـ این جمله را در ذهن خود تابلو کنید :

شوهرمدیر و رئیس ومورد تکریم واحترام همه اعضای خانه می باشد .

برای مطالعه ی نیاز زنان به مقاله ی «زن و نیاز همیشگی به معشوق بودن» مراجعه نمائید.

تبیان - عباس خراسانی ( مدرس دانشگاه علامه)

تنظیم :داوودی

مقالات مرتبط :

مردها چه می خواهند؟

مدیر خانواده ، زن یا مرد؟

مردان،بی احساس های احساساتی

تفاوت های زن و مرد از لحاظ خلقی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.