تبیان، دستیار زندگی
وقتی یک اثر هنری خلق می شود می بایست مورد نقد قرار گیرد تا هنرمند در جریان این نقد به نقاط ضعف و قوت کارش پی برده و رشد کند؛ حوزه موسیقی فیلم نیز مانند سایر حوزه های هنری از نقد شدن بی نیاز نیست؛ اما متاسفانه در ایران ما چیزی به عنوان نقد موسیقی فیلم ندار
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موسیقی فیلم در ایران درجا زده است

پیانو

من به جرات می گویم که در 5 سال گذشته چیز جدیدی در حوزه موسیقی فیلم های ایرانی نشنیده ام که شاید یکی از دلایل مهم آن فقدان نقد موسیقی فیلم در ایران باشد.

حمیدرضا صدری با بیان این مطلب به خبرنگار مهر گفت : وقتی یک اثر هنری خلق می شود می بایست مورد نقد قرار گیرد تا هنرمند در جریان این نقد به نقاط ضعف و قوت کارش پی برده و رشد کند؛ حوزه موسیقی فیلم نیز مانند سایر حوزه های هنری از نقد شدن بی نیاز نیست؛ اما متاسفانه در ایران ما چیزی به عنوان نقد موسیقی فیلم نداریم.

این آهنگساز در ادامه افزود: احیانا اگر نقدی نیز دیده می شود بیشتر متاثر از حب و بغض هایی است که به لحاظ فنی ایرادی جدی را گوشزد نمی کند؛ ما نیاز داریم کسانی که خود اهل فن هستند به حوزه نقد موسیقی فیلم ورود پیدا کنند تا با نگاه تخصصی توانایی نقد را داشته باشند.

وقتی یک اثر هنری خلق می شود می بایست مورد نقد قرار گیرد تا هنرمند در جریان این نقد به نقاط ضعف و قوت کارش پی برده و رشد کند؛ حوزه موسیقی فیلم نیز مانند سایر حوزه های هنری از نقد شدن بی نیاز نیست؛ اما متاسفانه در ایران ما چیزی به عنوان نقد موسیقی فیلم نداریم.

وی همچنین تصریح کرد: من واقعا افتخار می کنم اگر افرادی مانند احمد پژمان آثارم را نقد کند اما چه کنیم که جای چنین افرادی در حوزه نقد موسیقی فیلم خالی است و نتیجه اش این می شود که هنوز که هنوز است جریانی به نام نقد موسیقی فیلم در ایران به وجود نیامده و همین باعث شده رشدی در روند موسیقی فیلم نداشته باشیم. حتی اگر دوستان دیگری مانند امثال کارن همایونفر نیز هر از چند گاهی منتقدانه به آثار خلق شده در حوزه موسیقی فیلم نگاهی بیندازند و قلمی بزنند من مطمئنم جریان موسیقی فیلم ایران از این درجا زدنی که در سال های اخیر گرفتار آن شده کمی رها خواهد شد.

صدری با تاکید بر تفاوت های موسیقی فیلم با سایر شاخه های آهنگسازی گفت: کسی که وارد عرصه موسیقی فیلم می شود ضمن آشنایی با آهنگسازی حتما باید دنیای تصویر را نیز به خوبی بشناسد و از ویژگی های فنی و حرفه ای آن آگاه باشد؛ چرا که کار موسیقی فیلم بسیار با سایر جنبه های دیگر حوزه های موسیقی تفاوت دارد و به صرف اینکه یک نفر از آهنگسازی اطلاع دارد نمی تواند کار موسیقی فیلم را نیز انجام دهد.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی